vad är felet med arab/varmblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pippsen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad är felet med arab/varmblod

Intressant det där om fjordingar och travare.....jag har haft två fjordingar, en av tyngre typ och nu har jag en av lättare modell. Sen har jag två travare också och om jag jämför dessa fyra skulle jag säga att det går på ett ut, fjordingarna har inte haft lättare för sig, snarare tvärtom så man kan inte generalisera och säga att så och så är det.....inse att du inte ridit alla hästar i världen och alltså inte kan veta hur alla fungerar.

Dessutom har du fel om att travarna var "bättre" byggda förr och är mer extrema nu.....i och med att många är blandningar av fransk och amerikansk travare är det vanligare att de har korta ryggar och är mer "ridhästtyp" nu......det är inte alls lika ofta jag stöter på "älgarna" numera.

Konstigt då att det finns såpass många fjordingar på tränings-/tävlingsbanorna som det går bra för, som rör sig fint och bra ;)
För fjordingar har från grunden en bra galopp, något som travare saknar.

Jag skrev inte att de var bättre byggda förr.
Men aveln var inte lika extrem förr.

Synd att det är du som skriker åt folk bara och använder dig av skrattsmileys hela tiden. Och om du lyssnade på andra skulle du märka att du i nästan varenda tråd du skriver i kommer ihop dig med folk och då blir rentutav otrevlig mot de som inte tycker som du.

Detta gäller inte bara travare utan alla möjliga ämnen. Om du inte kan diskutera på ett trevligt sätt förstår jag inte vad du har här att göra....skaffa dig lite självdistans och ödmjukhet så kanske det löser sig.....

Med tanke på tdigare trådar du skrivit är det uppenbart att du inte kan så mycket om hästar och avel som du vill ge sken av....

Jag skrev aldrig att mina fjordingar INTE rör sig fint eller bra däremot skrev jag att de och travarna är på samma nivå så då får du väl tolka det som att mina travare OCKSÅ rör sig fint och bra då....

Synd att det är du som skriker åt folk bara och använder dig av skrattsmileys hela tiden. Och om du lyssnade på andra skulle du märka att du i nästan varenda tråd du skriver i kommer ihop dig med folk och då blir rentutav otrevlig mot de som inte tycker som du.

Detta gäller inte bara travare utan alla möjliga ämnen. Om du inte kan diskutera på ett trevligt sätt förstår jag inte vad du har här att göra....skaffa dig lite självdistans och ödmjukhet så kanske det löser sig.....

Med tanke på tdigare trådar du skrivit är det uppenbart att du inte kan så mycket om hästar och avel som du vill ge sken av....
Jag skriker knappast högst.
Smileysarna finns väl här av en anledning? :idea:

Om det stör dig behöver du inte läsa vad jag skriver ;)
Jag tycker om att diskutera, jag blir sällan sur på riktigt, det är ju bara ett internet och man vet aldrig vem som sitter på andra sidan.

Det finns fler än jag här som diskuterar på sitt originella vis och alla är lika välkomna. Alla har rätt att tycka och uttrycka sig, även jag!

Och det kan du menar du?
Vilka trådar syftar du på då? är uppriktigt nyfiken.
Av de i min omgivning blir jag ofta tillfrågad om hjälp eftersom jag har mycket erfarenhet av olika typer av hästar, men jag är mycket medveten om att man aldrig är självlärd, och därför suger jag upp all info jag kan från de jag anser vettiga.

Av de i min omgivning blir jag ofta tillfrågad om hjälp eftersom jag har mycket erfarenhet av olika typer av hästar, men jag är mycket medveten om att man aldrig är självlärd, och därför suger jag upp all info jag kan från de jag anser vettiga.

Då vill jag veta vad du har just för erfarenhet av ridtravare. Att du just har haft 2 säger mig ingenting!

Nej det kan jag inte men det är inte heller jag som är överlägsen mot andra människor här som jag inte känner och har en aning om vad de kan.

Men det är ju just det....bara för att man är anonym kan man inte uttrycka sig hur som helst, det är väl snarare tvärtom, när det är folk som inte känner en eller ser en är det ännu viktigare vad man skriver. Självklart har du rätt att uttrycka dig, men det gäller hur man gör det...

Ja dina avelstrådar om ditt sto har ju inte varit heltfaktaspäckade om man säger så....är hon dräktig nu föresten?

Jag har haft 2 (foder/tillridning) och ridit några till. Haft kompisar som äger, sett på klubben, tävlingar, träningar, hållt lektion för osv.

Mina erfarenhet säger mig vissa saker, så är det ju med erfarenheter.

Men om du anser att din travare är på ett visst sätt som passar dig, så grattis!
Jag tycker de är trevliga hästar överlag, även om de inte passar mig och min ridning. Och självklart är det bra att de får bra hem även efter travet.
Men det är som skrivits tidigare synd att alldeles för många av dem tyvärr får dåliga hem.. Det påverkar ju även deras rykte.

Vadå överlägsen? :crazy: Jag anser inte att jag är bättre än någon annan här och jag tar gärna till mig vad som skrivs, om det skrivs på ett bra sätt.
Det finns flera här på buke som jag VET är duktiga vars trådar och inlägg jag läser med stor beundran.

Vad har de trådarna med detta att göra? :crazy:
Jag vet det jag behöver veta, det jag funderat på har jag frågat om. Det är väl bra? :crazy: Eller ska man sluta fråga saker på ett forum gjort för det syftet, för att man kan bli påhoppad för det?

Nej du får gärna fråga, men när andra människor gör samma sak händer det att du raljerar över det. Tyvärr verkar du vara helt blind för ditt beteende, du vill inte alls ta till dig saker om det strider mot dina åsikter. Om du repekterar "duktiga" människor här borde du också veta att vissa av dem arbetar med såväl travare som travarkorsningar och inte alls delar din syn.

Jag har haft 2 (foder/tillridning) och ridit några till. Haft kompisar som äger, sett på klubben, tävlingar, träningar, hållt lektion för osv.

Förlåt, jag har bara så svårt att ta dig seriös. För om man kollar på dina uttal så verkar du ha noll koll på vad du snackar om.
Om du nu har ridit till travare själv och sätt dom på tävlingar så finns det alltså nog travare ändå som kan gå rent?

Jag håller med dig om att det är rätt många oseriösa som köper dom för en billig peng och låter dom stå. Det var en såndan tjej som jag köpte min av som påstod sig ha ridit honom i grimma i full galopp när stallägaren sa att hon knappt sett henne i stallet, och knappast tagit hand om sin häst!

Men sen vi ägare som försöker och gör det rätt och kommer någon stanns tycker jag inte du ska klaga på och ge oss dumma kommentarer för att förlöjliga oss.

Fast det finns de som jobbar med travare som jag gärna lyssnar på, för de är realistiska och förklarar på ett bra sätt. Flertalet av dem är dessutom emot korsningavel med travare. ;)

Jag raljerar inte över andras frågor :crazy:
Däremot svarar jag gärna så gott jag kan om det är en fråga som intresserar mig.

Den känslan är ömsesidig ;)
Vilka uttalanden skulle det vara? Det jag skriver baserar jag på mina erfarenheter, så är det väl med det mesta.

De travare jag sett på tävlingar har inte vart något att hurra för.

Jag klagar inte på de som vet vad de gör och sköter/älskar sina hästar.
Om du som sagt inte anser att du passar in på det jag skriver så behöver du ju inte ta åt dig heller! Jag känner ju inte dig :idea:

Det har du visst gjort det har hänt att du börjat döma ut folk att de inte borde ha häst osv för att de frågat något...Vad det gäller att vara realistisk så undrar jag på vilket sätt jag INTE är realistisk? Antar att det med trådarna om ditt sto var ett känsligt ämne eftersom du inte ville svara? Är hon dräktig nu?

Senast ändrad:

Jasså, var då? Det är nog om de frågar extrema saker isåfall :crazy:

Inte känsligt alls, men förklara gärna vad det tillför tråden?
UL på måndag, så vet inte säkert än.

Fast det finns de som jobbar med travare som jag gärna lyssnar på, för de är realistiska och förklarar på ett bra sätt. Flertalet av dem är dessutom emot korsningavel med travare. ;)
mig.

Har vi framfört någon stanns att vi är för?
Vad förklarar vi på ett dåligt sätt? Berätta för oss vad VI gör för fel så vi kan ändra oss efter din smak.
Vad gör oss till orealistiska?

Och jag vill gärna veta vad din ömsesidiga känsla bygger på, vad som visar att jag är oerfaren på mitt ämne?

Nej jag bara undrade och det får jag ju eller hur? Hoppas att det är något litet därinne då! Man lär sig otroligt mycket av att ta hand om ett föl och det är en speciell upplevelse, jag fick mitt första föl nu i år....mycket jobb men mycket glädje också!:)

Orkar inte läsa hela tråden igen så det vet jag inte.
Men många som har travare som ridhäst verkar ju vara för.

Jag syftade snarare på att jag också hade svårt att ta dig seriöst, baserat på hur du skrivit tidigare i tråden.

Men nu verkar du ha lugnat dig lite och då är det helt ok. :D

Tar tillbaka det då du tydligen inte lugnat ned dig helt.. ;)
Jag kräver väl inte att ni ska ändra er efter min smak :crazy:
Det är väl bara bra om folk är olika, eller?
Och jag menade bara att de jag gladeligen lyssnar på förklarar på ett bra sätt, inte att ni gör det på ett dåligt.

Senast ändrad:

Det hoppas jag med.
Jag har aldrig haft ett helt eget föl tidigare.

Mitt sto har ju mycket att ge inom aveln (bruksnordis) också, så jag håller verkligen tummarna.

Orkar inte läsa hela tråden igen så det vet jag inte.
Men många som har travare som ridhäst verkar ju vara för.

Jag syftade snarare på att jag också hade svårt att ta dig seriöst, baserat på hur du skrivit tidigare i tråden.

Men nu verkar du ha lugnat dig lite och då är det helt ok. :D

För det första: jag har aldrig skrivit att jag är för att korsa!

För det andra: Jag förstod vad du menade och jag frågade vad du baserar det på, vilka uttal har visat mig oerfaren?

Och för det tredje: Jag är precis lika dan idag som igår, tänker lika dant och skriver lika dant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka