vad är felet med arab/varmblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pippsen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad är felet med arab/varmblod

Jag vill minnas att jag faktiskt skrev ner en del av dem också.

Jag förstår inte varför jag ska behöva redogöra i detalj?
Min åsikt kommer inte under några omständigheter förändras.

Jag har mött travarkorsningar hos kompisar som äger dem, på de 2 klubbarna jag tävlat, på diverse träningar, höll lektioner tidigare och där har det vart 2 stycken. När jag var i tyskland och utbildade mig under några veckor var det ganska många travarkorsningar där eftersom de var billiga(enligt ägaren till dem då alltså) osv osv. Jag har inte goda erfarenheter av dem.
Jag har provridit en som faktiskt var mjuk och fin, väldigt väldigt söt häst, men det märktes ändå att det var just travare i henne och det syntes när hon travade lite fortare och galopperade.

Ja för distans är något jag verkligen kan tänka mig! Testade på det med pållen (1 mil :o haha) och det var skit kul!

Så om jag är 173 cm och väger 59 så är det okej att rida en arab?
Dom är så vackra dessutom! :)

Jag tycker absolut att du kan rida arab!
Men välj då kanske inte den minsta du hittar på 142cm eller något sådant :D

klart du kan rida arab!

Fast du får nog öka sträckan lite.. kortaste är på 5 mil :D

jag tycker det är jätte kul med distans.

Jag vill minnas att jag faktiskt skrev ner en del av dem också.

Nix.

Jag förstår inte varför jag ska behöva redogöra i detalj?

För att du är så kategorisk i dina uttalanden om travarkorsningar, du hävdar att ALLA utan undantag är dåliga, att det är en "vidrig" avelsform och att du ridit ett trettiotal...vilket är mer än någon annan jag hört talas om eftersom dessa korsningar inte är så himla vanliga som en del verkar tro.
Om det stämmer, borde det väl inte vara några som helst problem för dig att redogöra lite mer detaljerat för åtminstone några av dem?

Nä, det förstår jag med! Gillar stora hästar men för att hålla på med distans är väl arab det ultimata.

Ja, arab eller halvblod blir det...eller någon annan stor häst som är bra på fälttävlan och jakt. Finns så mycket att välja på men som tur är så är den tiden inte kommen än då jag känner att jag behöver en till. Måste utbilda den jag har!

klart du kan rida arab!

Fast du får nog öka sträckan lite.. kortaste är på 5 mil :D

jag tycker det är jätte kul med distans.

Haha ja jag vet :D det där var en sån prova-på grej som en distans-förening hade.

Distans verkar skit kul! Hur är det egentligen med distans i Sverige? Kommer man någon stanns med sporten här?

Jag menar om den är tillräckligt stor? Det var nog en dum fråga, men då får det bli ett dumt svar :)

jag förstår inte riktigt vad du menar faktiskt... jag kanske är extra trög idag :p

men det finns många tävlingar, men man måste vara beredd på att åka en bit.
Över flest arrangerade fei tävlingar kom distans på andra plats (hoppning på första).

Men man kan i sverige inte livnära sig på distans.

svarar lite allmänt haha

Jamen det var ett bra svar :D
Trodde inte distans var så stort i Sverige, och att så många drev sporten men då kanske jag är helt ute och cyklar!

Åter till avel då :) vad ska man kolla efter hos en arab om man vill ha en bra distanshäst? Stam osv.

hurru du e...

hur långt inlägg vill du ha?
bättre att du går in på distansforumet och kollar avelstrådarna där!

Ja, det ska jag kanske göra :) tack för tipsen iaf!

Personligen bryr jag mig inte ett dugg om vad andra har för hästar så länge de tar hand om sina djur ordentligt.

Däremot så anser jag inte att travare ska användas i ridhästaveln. Undantag är såna som Colombey, alltså med riktigt bra prestationer, fast så vitt jag minns blev det inte så mycket av hennes avkommor trots att hon togs till vettiga hingstar.

Vem var Colombey?
/U

KL

Nu struntar jag fullständigt i att svara på ridtravardebatten som framkommit och håller mig till huvudämnet.

Jag förstår ärligt inte varför man vill avla fram skit, det föds tillräckligt ändå. Många hästar med planerad avel blir ju inte som man tänkt (tävlingshästar) utan många passar bättre som just hobbyhästar. Utan planerad avel blir det lätt en inte allt för bra avkomma.

Jag har inget emot att folk rider på varmblod även om min personliga åsikt är att dom är avlade till att köras men dom tar säkert ingen skada av att ridas på. Men jag förstår inte varför man ska blanda ridhästar och körhästar i ngn konstig mix utan ngn större tanke bakom. Jag skulle aldrig köpa en sån häst utan prestation för man vet aldrig vad det blir.

Vem var Colombey?
/U

Här finns lite info...

"Framgångsrika travare i ridsportgrenar genom tiderna
Det finns många travare som har nått stora framgångar inom olika ridsportgrenar
genom tiderna. Här nedan följer exempel på några av dem.
Inom fälttävlan vann travarstoet Colombey 15 av sina 30 starter. Toppåret 1978 vann
hon både SM och NM och fick championatet i grenen. Hon startade även
internationellt, bl a på världens svåraste terrängbana, Badminton, 1979. Colombey
tävlade också i hoppning upp till 150 cm, samt i dressyr upp till medelsvår nivå
(Andersson, 2002).
Inom distansridningen kan nämnas Tibbe Nibs som har gått NM och flera långa ritter
(Andersson, 2002), samt även tävlat i både dressyr (SvRF, 1995) och hoppning (SRC,
1990).
Inom hoppningen var Coursier Rouge en flitigt startande travare som tävlade i klasser
upp till 150 cm (SRC, 1990). Bland de mer kända hopphästarna med travarblod i
ådrorna kan nämnas det tyska stoet Halla som bl a vann OS 1956, den franska hästen
Jappeloup som vann VM 1990, samt en av världens bästa hopphästar just nu, hingsten
som Rodrigo Pessoa rider, Baloubet du Rouet (Andersson, 2002)"

Tack, det var inte illa pinkat. :) Hur många avkommor fick hon, och med vilka hingstar?
/U

Jag har inte sett någon avråda från en sådan korsning, däremot vet jag att du har fått rådet att avstå från en arabhingst pga okända problem som ingen vet något om och då med hänsyn till ett ev kommande föl.

Alltså spelar det väl kanske ingen roll om det är en korsning, med däremot kan det spela stor roll om man inte har kännedom om ev förvärvade defekter som kan ha stor betydelse i framtiden för det tilltänkta fölet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025