Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller med dig men det är svårt att inte ta det personligt när man pratar om sin bästa vän.
Jag tror många tar rasfördomar personligt, inte bara vi travägare!
Jag kan tänka mig att hbl ägare tar det bättre för deras hästar är ämnade till ridning. Funkar det inte i hopp så funkar det i dressyr kanske. Vi tar det lite hårdare kanske för att vi jobbar så hårt för att det ska gå (bara en teori). För vissa som gör ett bra och korrekt jobb, då når de oftast högre också men sen finns det missbrukare i alla hästsporter som gör allt fel.
Det kan vara så enkelt som att de gissade vilken ras det var, och de grimaserade mot varann för att de hade fel helt enkelt.
Jag tycker absolut att du inbillar dig, de sa ju innan att hästen var fin.
Själv har jag araber och de fördommarna jag stöter på är att de skulle vara hispiga, men alla i min närhet som har träffat mina hästar mer än 30 sek vet att så är inte fallet. Så det är jävligt lätt att motbevisa folk
När jag var 13-14 däremot så var ju alla ute efter mig och alla tyckte att araber var sämst
Fast även om man tar det personligt så måste man ju själv insé hästens begränsningar och förstå att hästen kanske är "värdelös" ... ^^
Själv tror jag mer på att dett ffa är yngre människor som tar det personligt (oavsett ras)
Många vuxna är mer realistiska..
Jag är fjordhästmänniska egentligen så jag vet att det finns mkt fördomar (fjord = lat och tråkig ) men jag VET också att många fjordingar uppfattas som lata och tråkiga. De flesta är ju faktiskt sövliga av sig
Sen om man vill träna och tävla är ju faktiskt inte fjordingen den mest passande rasen, precis som travhästen inte är det..
Själv tänker jag nog mer på negativa saker hos mina hästar än vad andra gör.
Och du protesterar mot att folk har fördomar mot den hästtyp du har....Och om jag får säga det själv så har väl travare lite mer chans i dressyr och hoppning en vad än fjording har? (har INGEN erfarenhet av fjordingar, bara ren gissning)
Och du protesterar mot att folk har fördomar mot den hästtyp du har....
Tror inte att det är någon som har fördomar mit ditt val av ras utan det är mot val av användningsområde av rasen som folk reagerar på, många av egna erfarneheter. Jag har själv travhästar med de används till just trav. Därför har jag också halvblod som används för ridning i alla discipliner, var ras till sitt. Annars kan man ju lugnt säga att det är ett rent misstroende mot hårt arbetande uppfödare och rasföreningar att allt deras arbete undret lååång tid inte är rätt gjort. Att de som lagt ner mycket pengar, tid och kraft på att föra fram travhästen för sitt specifika ändamål har gjort det förgäves. Precis som de som lagt ner hela sitt liv i att få fram bra ridhästar för hoppning och dressyr. För att det gå lika bra att göra ridhäst av en travare som av ett halvblodSen protesterar jag inte MOT att folk har fördomar om MITT val av ras. Jag säger att dom har det, och det finns gällande ALLA raser och det är inget fenomen.
Spelar det egentligen någon roll vad andra tycker? Det viktigaste måste väl ändå vara att man väljer en häst som passar och håller för det man själv vill göra? Vi hästmänniskor är ju olika och har varierande krav och kunskaper och därför bör det väl finnas plats för lika mycket variation när det gäller hästar så länge de är friska och hållbara.
det är inte så enkelt som att man korsar 2 fina hästar och får en fin avkomma. Medelmåttiga hästar kommer man alltid få ändå.
Jag ser inte det som något elakt?Jag har också arab och jobbade tidigare i ett "halvblodsstall". När jag berättade att jag köpt ny häst var alla genast intresserade av stam och höjd (dom var redan lite trötta på att jag haft övervuxen ponny innan-den kan ju inte bli nåt!), när jag sa att det var en arab blev tongångarna anorlunda- då var det inte intressant längre. Det var naturligtvis inte alla som var så, tex var flera av de gamla dressyrtaanterna välddigt trevliga och öppna för rasen- värre var det faktiskt med de yngre!
Ja det var verkligen en gissning, felaktig sådan!Och om jag får säga det själv så har väl travare lite mer chans i dressyr och hoppning en vad än fjording har? (har INGEN erfarenhet av fjordingar, bara ren gissning)
Ja det var verkligen en gissning, felaktig sådan!
Fjordingar har fin takt i sina gångarter (inte att jämföra med halvblod givetvis) och är duktiga hoppponnyer, särskilt de smäckrare varianterna.
Jag tror att i stort sett alla fjordingar, om de kommer till en tränings/tävlingsintresserad kan bli bra tävlingsponnyer. Vissa är ju dock väldigt grova.
Nej. Jag skulle säga att fjordingar allt som oftast är bättre än travare inom både dressyr och hoppning. De har ju ordentliga gångarter!