vad är felet med arab/varmblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pippsen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad är felet med arab/varmblod

Den länken tittar jag på senare, tid att borsta tanden.. Tyckte mest det var spännande eftersom hon hade fina meriter, även om det inte blev så mycket av hennes egna avkommor kanske hon fick barnbarn som synts?
/U

Jag håller med dig :) men det är svårt att inte ta det personligt när man pratar om sin bästa vän.
Jag tror många tar rasfördomar personligt, inte bara vi travägare!
Jag kan tänka mig att hbl ägare tar det bättre för deras hästar är ämnade till ridning. Funkar det inte i hopp så funkar det i dressyr kanske. Vi tar det lite hårdare kanske för att vi jobbar så hårt för att det ska gå (bara en teori). För vissa som gör ett bra och korrekt jobb, då når de oftast högre också men sen finns det missbrukare i alla hästsporter som gör allt fel.

Fast även om man tar det personligt så måste man ju själv insé hästens begränsningar och förstå att hästen kanske är "värdelös" ... ^^
Själv tror jag mer på att dett ffa är yngre människor som tar det personligt (oavsett ras) :p
Många vuxna är mer realistiska..

Jag är fjordhästmänniska egentligen så jag vet att det finns mkt fördomar (fjord = lat och tråkig ;) ) men jag VET också att många fjordingar uppfattas som lata och tråkiga. De flesta är ju faktiskt sövliga av sig :p
Sen om man vill träna och tävla är ju faktiskt inte fjordingen den mest passande rasen, precis som travhästen inte är det..

Själv tänker jag nog mer på negativa saker hos mina hästar än vad andra gör. :D

Det kan vara så enkelt som att de gissade vilken ras det var, och de grimaserade mot varann för att de hade fel helt enkelt.

Jag tycker absolut att du inbillar dig, de sa ju innan att hästen var fin.
Själv har jag araber och de fördommarna jag stöter på är att de skulle vara hispiga, men alla i min närhet som har träffat mina hästar mer än 30 sek vet att så är inte fallet. Så det är jävligt lätt att motbevisa folk

När jag var 13-14 däremot så var ju alla ute efter mig och alla tyckte att araber var sämst :angel:

Hej!

Jag har också arab och jobbade tidigare i ett "halvblodsstall". När jag berättade att jag köpt ny häst var alla genast intresserade av stam och höjd (dom var redan lite trötta på att jag haft övervuxen ponny innan-den kan ju inte bli nåt!), när jag sa att det var en arab blev tongångarna anorlunda- då var det inte intressant längre. Det var naturligtvis inte alla som var så, tex var flera av de gamla dressyrtaanterna välddigt trevliga och öppna för rasen- värre var det faktiskt med de yngre!

Men om dom vill ha fördomar, så får det stå för dom. Jag tänker bevisa dom fel- inte för att jag nödvändigtvis måste, utan för att det är så lätt att visa att dom har fel! Jag försöker också att inte ta åt mej, det blir ju knappast bättre av att jag går i försvarsläge.

Jag har själv haft en travare och tycker mycket om rasen (jag gillar nästan alla hästar), men jag tror faktiskt att jag råkar ut för mer fördomar med araben än med travaren och han var ändå ganska typisk för fördomarna- hade gått på banan i 9 år, kunde/ville inte galoppera, breddade massor bak, gick passgång i skritt etc. Jag jobbade mycket på det och han blev mycket bättre, men han trivdes inte som dressyrhäst så jag sålde honom som skogsmulle, för att kunna köpa en mer "dressyrinriktad" häst.

/ lavinia, som ska få rida på sin häst idag för första gången på över 1 månad

Kan ju vara att de inte visste något om arabstammar.. Skulle någon i stallet köpa en ny häst, och jag fick veta att det var en tex. var en fjording så hade jag inte kunnar prata stamtavlor alls. Det betyder ju inte att jag inte hoppas att det är en trevlig, korrekt individ och önskar min stallkompis all lycka. Sedan är det inte alla halvblodsstammar som klingar lika trevligt i mina öron, och då kan det kanske det inte blir så lång diskussion där, mer än ett skämtsamt "och du har köpt helskodda ridbyxor och smort sadeln förstår jag".. Allt vältrande i halvblodsstammar handlar inte om klubben för inbördes beundran , utan en liten vink om vilken sorts häst det handlar om. Heter pappa Lukas Fjord och morfar Anton Gulfot så säger det mig inget alls. Jag kan inte förhålla mig till något alls, mer än att den har föräldrar.

Som avelsintresserad kan jag tycka att det är ett lite märkligt fenomen att nästan alla som startar en tråd om att betäcka sin travare inte kan berätta något om stammen. HUR ska man kunna matcha så bra som möjligt om man inte vet vad som ligger bakom. Även om stoet är väluppfostrad och snäll så har hon troligen också uppfostrats av någon som uppfostrat unghästar förr. Om man då tar henne till en flott hingst som man inte heller vet mer än namnen på de stammen, då kan det ju bli precis vad som helst av avkomman.
/U

Fast även om man tar det personligt så måste man ju själv insé hästens begränsningar och förstå att hästen kanske är "värdelös" ... ^^
Själv tror jag mer på att dett ffa är yngre människor som tar det personligt (oavsett ras) :p
Många vuxna är mer realistiska..

Jag är fjordhästmänniska egentligen så jag vet att det finns mkt fördomar (fjord = lat och tråkig ;) ) men jag VET också att många fjordingar uppfattas som lata och tråkiga. De flesta är ju faktiskt sövliga av sig :p
Sen om man vill träna och tävla är ju faktiskt inte fjordingen den mest passande rasen, precis som travhästen inte är det..

Själv tänker jag nog mer på negativa saker hos mina hästar än vad andra gör. :D

Vadå inse att hästen är värdelös? Om min häst inte är det så tänker inte jag ge mig bara för att andra kanske drar alla varmblod över en kam och säger att dom är värdelösa. Jag tänker träna min häst tills jag märker att han skulle vara "värdelös". Sen får ni inte dra oss ägare heller över en kam, jag är inte den som vägrar se brister hos min häst eller att han behöver tränas annorlunda. Jag kämpar på helt enkelt tills jag märker att det här går inte längre.
Jag är skit nöjd med honom just nu och han har inte visat sämre egenskaper än, bara mycket jobb med omskolning. Klart att han inte har dom bästa egenskaperna för att bli ridhäst...men för att vara vrmbl är han jätte fin som just ridhäst, har jag även fått höra från andra. Därför har man lite förhoppningar.
Jag tar inte åt mig sånna saker som folk nämnde här innan att man kan ta illa upp för att man måste göra det annorluna med en travare, men säger man till mig att dom är värdelösa. Ja DÅ tar jag åt mig för det är han baske mig inte!!
(än vad jag har märkt)
Klart att jag inser att allt är annorlunda, men det var inte det vi pratade om här, eller hur?
Läs mina förra inlägg så hänger du kanske med mer. Jag må vara "bara" 19, snart 20...men jag lever fan i en realistisk värld!
Och om jag får säga det själv så har väl travare lite mer chans i dressyr och hoppning en vad än fjording har? (har INGEN erfarenhet av fjordingar, bara ren gissning)
Nä, jag lämnar denna diskussionen nu...är så trött på att saker ska ältas och upprepas. Den dagen min häst inte kan, då köper jag ett halvbl. men än så länge tränar jag på sen får vi se vilken nivå och gren jag landar på eller om det bara blir hobby och lite jakt!
Det återkommer jag med :)

Senast ändrad av en moderator:

Och om jag får säga det själv så har väl travare lite mer chans i dressyr och hoppning en vad än fjording har? (har INGEN erfarenhet av fjordingar, bara ren gissning)
Och du protesterar mot att folk har fördomar mot den hästtyp du har.... ;)

Fjordhästar har naturligt ren takt i sina gångarter, något som travhästen inte har. Men oavsett vilket så bedöms inte hästrasen på en dressyrtävling, utan vad den faktiskt visar upp. Det finns inget självklart i att den ena eller den andra har "mer chans" i dressyr, utan en välutbildad, välbalanserad häst som tillsammans med sin ryttare genomför ett bra dressyrprogram har lika stor chans som vilka andra raser som helst. Sen har en häst med bättre gångarter ofta bättre förutsättningar för att utföra programmen bra, men det är nästa fråga.

I övrigt förstår jag inte varför det ska behöva bli så hetsiga diskussioner om detta. Man måste väl inse att varje ras har olika naturliga förutsättningar för olika saker. Sen måste alla hästägare få välja vilka hästar de ska ha. Vill man göra en dressyrhäst av en ardenner, varsågod - fast det är nog mycket jobb med det. Vill man göra en arbetshäst av en galoppör, pja det går säkert också. Det går säkert att försöka träna ett halvblod att bli travare, men ingen kommer förvänta sig att den ska lyckas nägot vidare bra. (dessutom får den inte tävla, men det är en annan femma)
Man måste inse att hästarna har olika förutsättningar eftersom deras egenskaper har renodlats genom målmedveten avel mot de egenskaper man vill ha. För att få hästen att göra något annat än det den genom många generationer är avlad för kommer det krävas tid, kunskaper och stort tålamod. Man kan lyckas ganska bra, men det blir aldrig lika bra som de hästar som är avlade för ändamålet.

Sen måste man vara medveten om att gener kan vara starkare än individuella egenskaper, om man nu ska prata om avel. Det är inte alltid de egenskaper man vill ha som slår igenom, inte ens vid renrasig avel. Därför är det ännu svårare att förutsäga vad det ska bli av avkommor vid avel mellan raser med vitt skilda användningsområden.

(ett exempel ur mitt närområde är det lilla stoet som var korsning mellan fullblod och fjording, en urläcker liten het dam som hoppade hur stora hinder som helst. Hon fick en avkomma med halvblodshingst och han tävlade såvitt jag vet upp till 120, sen räckte inte hans kapacitet längre...)

Och du protesterar mot att folk har fördomar mot den hästtyp du har.... ;)

Nä, jag har ingen fördom, jag bara frågade eftersom jag inte visste. Som jag skrev ovan så har jag ingen erfarenhet av den rasen. Det kan mycket väl vara så att dom lyckas bättre än varmblod, vad vet jag?
Fördom för mig skulle vara om jag hade slängt ut mig en massa om att fjordingar är si och så. Jag tycker dom verkar super mysiga och jätte fina!
Sen protesterar jag inte MOT att folk har fördomar om MITT val av ras. Jag säger att dom har det, och det finns gällande ALLA raser och det är inget fenomen.
Får isåfall lägga till att i mitt förra inlägg så menade jag inte illa utan det var bara en fråga, för jag vet inte bättre eftersom jag inte har någon erfarenhet av denna ras :)

Sen protesterar jag inte MOT att folk har fördomar om MITT val av ras. Jag säger att dom har det, och det finns gällande ALLA raser och det är inget fenomen.
Tror inte att det är någon som har fördomar mit ditt val av ras utan det är mot val av användningsområde av rasen som folk reagerar på, många av egna erfarneheter. Jag har själv travhästar med de används till just trav. Därför har jag också halvblod som används för ridning i alla discipliner, var ras till sitt. Annars kan man ju lugnt säga att det är ett rent misstroende mot hårt arbetande uppfödare och rasföreningar att allt deras arbete undret lååång tid inte är rätt gjort. Att de som lagt ner mycket pengar, tid och kraft på att föra fram travhästen för sitt specifika ändamål har gjort det förgäves. Precis som de som lagt ner hela sitt liv i att få fram bra ridhästar för hoppning och dressyr. För att det gå lika bra att göra ridhäst av en travare som av ett halvblod:confused:

Jo precis, där håller jag med dig!
Sen är det synd att vrmbl. kan hamna i "fel" händer.
Det krävs ju mycket jobb med dom. Gör man det rätt kan man säkert tävla nån lokal tävling eller nå lite högre. Som sagt, jag har inga ambitioner på högre höjder, jag nöjjer mig om min häst mår bra :) köpte honom, utan att provrida från en ytterst dålig ägare. Benrangel var han när jag fick honom. Nu strosar han i hagen och ska vara med i Hubertus till hösten, härligt :D

edit: Haha, ja det såg nog lite galet ut. Klart jag förstår att det är inte valet av ras utan användningen :) Kan säga så här, mitt val av ras till ridhäst!

Spelar det egentligen någon roll vad andra tycker? Det viktigaste måste väl ändå vara att man väljer en häst som passar och håller för det man själv vill göra? Vi hästmänniskor är ju olika och har varierande krav och kunskaper och därför bör det väl finnas plats för lika mycket variation när det gäller hästar så länge de är friska och hållbara.

:bump::bow::bow:

colombey.jpg

Här är hon, liten men naggande god! Född 1968, dog 1988. Mig veterligen fick hon bara två avkommor?

Stoet Coleur f.1982 e.Tammer Fors xx 807, hon har inte gjort något själv men gått som avelssto!

1988 sto e.Carat 542, placerad lätt hoppning
1990 sto e.Carat 542, placerad lätt hoppning
1991 hingst e.Mowgli 637
1992 sto e.Homosassa xx 773, placerad lätt hoppning & MSV fälttävlan
1993 valack e.Marramas 535, placerad lätt hoppning & svår fälttävlan
1994 sto e.Magritte 780
1996 valack e.Pomme Royal 892
1997 hingst e.Rebel Z 911, placerad lätt hoppning
1999 hingst e.Robin Z 723, placerad lätt hoppning

sedan lämnade hon stoet Colo f.1987 d.2002 e.Marino 554, tävlade inget själv, lämnade ett sto f.1991 e.Bold Irish xx 793, tävlade inget heller och har inga avkommor som är registrerade.

Har en lista på hästar vi har i databasen som är vbl travarkorsningar, vissa av dessa har tävlat. Om någon är intresserad? Såg en unghäst förra helgen med 25% travarblod som gick 1,10.

Jag har också arab och jobbade tidigare i ett "halvblodsstall". När jag berättade att jag köpt ny häst var alla genast intresserade av stam och höjd (dom var redan lite trötta på att jag haft övervuxen ponny innan-den kan ju inte bli nåt!), när jag sa att det var en arab blev tongångarna anorlunda- då var det inte intressant längre. Det var naturligtvis inte alla som var så, tex var flera av de gamla dressyrtaanterna välddigt trevliga och öppna för rasen- värre var det faktiskt med de yngre!
Jag ser inte det som något elakt?
Om jag står i ett stall med mycket halvblod och någon säger att de köpt en ny häst så frågar jag också om stam osv! Säger den personen då att nej det är en islandshäst/ardenner/frieser osv så frågar jag inget om stam för det kommer inte säga mig ett skit ändå.
Det betyder inte att jag ser ner på dennes val av häst :confused:
Jag tror helt enkelt de inte var så kunniga.

Ja det var verkligen en gissning, felaktig sådan!
Fjordingar har fin takt i sina gångarter (inte att jämföra med halvblod givetvis) och är duktiga hoppponnyer, särskilt de smäckrare varianterna.
Jag tror att i stort sett alla fjordingar, om de kommer till en tränings/tävlingsintresserad kan bli bra tävlingsponnyer. Vissa är ju dock väldigt grova.

Dessa korsningar med travare som har kommit någonvart har ju garanterat ärvt mycket från sin andra förälder.

Travare har, hur mycket du än vill, inte de gångarter osv som krävs. (i stort sett alltid)

Och de travare som tävlat förr går inte heller riktigt att jämföra med dagens.
Aveln blir hårdare och hårdare och mer och mer inriktad på sitt mål, dvs trav, galopp, hopp, dressyr osv.

Ja det var verkligen en gissning, felaktig sådan!
Fjordingar har fin takt i sina gångarter (inte att jämföra med halvblod givetvis) och är duktiga hoppponnyer, särskilt de smäckrare varianterna.
Jag tror att i stort sett alla fjordingar, om de kommer till en tränings/tävlingsintresserad kan bli bra tävlingsponnyer. Vissa är ju dock väldigt grova.

Men du svarade inte på min fråga, om travare kan bli bättre än fjordingar på just hoppning eller dressyr...
Skit samma! Jag orkar inte diskutera detta utan låter var och en ha sin ras och där med basta.
Tycker bara man ska acceptera var och ens val av användning av rasen, bara man gör det på RÄTT sätt och så länge det inte skadar.

Nej. Jag skulle säga att fjordingar allt som oftast är bättre än travare inom både dressyr och hoppning. De har ju ordentliga gångarter!

Nej. Jag skulle säga att fjordingar allt som oftast är bättre än travare inom både dressyr och hoppning. De har ju ordentliga gångarter!

Och det kan inte en travare få? Även om det inte ligger i deras natur så kan dom med rätt träning få det!
Herre gud...

Sen har jag en till fråga till dig, hur gammal var du när du hade dina travare?

Men det ligger i deras gener och exteriör att trava fort och röra sig på ett visst sätt!
Det finns vissa ryttare som lägger ner hur mycket jobb som helst på sina travare och ändå inte får fram goda gångarter!

Herre gud på dig :grin:

Jag var mellan 18-22.

Ja, men så kan man ju inte dra alla ryttare och hästar över en kam, eller hur?

Och du säger att unga, fjortisar förstör travare. Inte så konstigt att du inte har bra erfarenhet av dessa fina hästar.
Du kallar mig ung och dig själv realistisk.

Nädu, jag lägger ner denna diskussionen för både jag och andra har märkt att det är inget vidare att göra det med dig, då du inte lyssnar på andra, drar alla över en kam och sen glömmer vad du skriver. Har även lite svårt för att ta dig seriöst!

Sen tycker jag att ska man föra detta vidare så tar man inte upp en tråd som är startad för ett annat syfte, utan tar det via chat eller pm. Därför lämnar jag detta nu!

Vart har jag skrivit att unga fjortisar förstör travare?
Det är väldigt svårt att ta dig seriöst också kan jag säga.

Jag är en bra lyssnare och vill alltid lära mig nytt, däremot har jag inte lust att lyssna på såna som bara skriker. (ta åt dig om du vill;))

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka