vad är felet med arab/varmblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pippsen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad är felet med arab/varmblod

Och du var ute och tävlade och tränade med dessa?

Jag inbillar mig inget. Jag skaffade min för ett år sen, hade ingen aning om att vissa hade fördomar och så vips så kunde jag nästan gråta efter en Tobbe-träning för att folk hade sagt till mig.

Jag mötte även en dressyrtränare som jag tänkte prova för som slängde ur sig en hel bibba med fördomar.
Sen sökte jag stalljobb där jag skrev att jag red travare, och då fick jag ett helt ös med att jag borde inte förvänta mig något och att dom ska inte ridas.
Det finns dom med fördomar och det finns dom som inte bryr sig :)
Tränade och red bland folk ja.

Jag är övertygad om att många av er är överkänsliga faktiskt.

Vi kan ta ett exempel.
Jag red lektion för min hopptränare, jag red min nordsvensk, en annan tjej sin travare, och sedan några halvblodshästar och liknande.

Vi ska träna lite hoppövningar och tränaren ställer hindrerna på ett visst sätt.
Säger till mig att prova att göra på ett visst sätt, eftersom att min häst har lite svårare för sig.. Jag provar och det funkar, är nöjd och medveten om att min häst rör sig på ett annat sätt en halvbloden.
Tränare säger sedan till travarryttare att göra på ett visst sätt eftersom att hennes häst har lite svårare för sig. Varpå hon blir arg och får för sig att tränare hatar travare och inte tycker att de duger till något. ;)

Tränade och red bland folk ja.

Jag är övertygad om att många av er är överkänsliga faktiskt.

Vi kan ta ett exempel.
Jag red lektion för min hopptränare, jag red min nordsvensk, en annan tjej sin travare, och sedan några halvblodshästar och liknande.

Vi ska träna lite hoppövningar och tränaren ställer hindrerna på ett visst sätt.
Säger till mig att prova att göra på ett visst sätt, eftersom att min häst har lite svårare för sig.. Jag provar och det funkar, är nöjd och medveten om att min häst rör sig på ett annat sätt en halvbloden.
Tränare säger sedan till travarryttare att göra på ett visst sätt eftersom att hennes häst har lite svårare för sig. Varpå hon blir arg och får för sig att tränare hatar travare och inte tycker att de duger till något. ;)

Er?

Jo, men det var väl ändå en lite väl överdriven ägare?
Alla är inte sådana. Vi människor är faktiskt olika :) men bara för att jag vill försvara mitt val av ras så vill inte jag bli placerad som "en av dom där travägarna" för jag reagerar inte så. Jag reagerar bara på direkta fördomar där folk faktiskt säger att travare ska kasseras...vilket man har stött på.

Jag är mycket väl medveten om min häst sämre egenskaper och när min tränare säger till mig vad jag ska träna på och hur jag ska gå till väga så tar jag mig verkligen inte illa åt mig. Jag vet ju att det inte är ett halvblod jag rider! Jag får bara ta lite omvägar och jobba i uppförsbacke men tycker jag har lyckats bra hittils :) om man får vara nöjd!!

Det jag mer vill säga är att vi har faktiskt stött på "riktiga" fördomar om man säger så. Det är ju fler som säger det så ni tror väl inte på fullaste allvar att vi ljuger? Det finns dom mer "drama-queens" sen finns det dom som bara blir sårade, och jag är en av dom sist nämnda.

Det var bra sagt, och jag kan tänka mig att jag tar åt mig för mycket, jag är sån :p men det är som att höra någon snacka skit om sin bästa vän. Då blir man väldigt sårad!
Sen finns det som som tar denna debbaten till en dimension och då vill jag inte vara med längre haha!
Jag vet hur det känns, jag kan tycka att det är jobbigt att läsa skitsnack om våra "feta pälsbollar som inte kan någonting annat än att springa i skogen" ibland men som sagt, man får försöka att inte lyssna. JAG tycker ju inte så. Jag vet ju att min häst är perfekt just för mig och det är faktiskt det enda som räknas. Människor snackar skit om det mesta, är det inte det ena så är det det andra. Det är så vi fungerar. Precis som utanför hästvärlden så får man försöka att inte ta åt sig... men det är ju ingen idé att dra upp värsta konflikten bara för att någon inte gillar ens hårfärg.

Det är precis som med... gothare. De (fd vi) tror att alla hatar deras stil och tycker de är fula bara för att de får höra det mycket. De inser inte att den som stirrar kanske gör det för att den tycker det är skitfräckt. Och de inser framför allt inte att många, många av människorna på stan faktiskt inte bryr sig ett jota om deras stil. Samma sak med hästarna. De flesta skiter totalt i om man sitter på en travare, ett halvblod eller en islandshäst. Det är liksom ingenting varje människa hänger upp sig på. :)

Jag vet hur det känns, jag kan tycka att det är jobbigt att läsa skitsnack om våra "feta pälsbollar som inte kan någonting annat än att springa i skogen" ibland men som sagt, man får försöka att inte lyssna. JAG tycker ju inte så. Jag vet ju att min häst är perfekt just för mig och det är faktiskt det enda som räknas. Människor snackar skit om det mesta, är det inte det ena så är det det andra. Det är så vi fungerar. Precis som utanför hästvärlden så får man försöka att inte ta åt sig... men det är ju ingen idé att dra upp värsta konflikten bara för att någon inte gillar ens hårfärg.

Det är precis som med... gothare. De (fd vi) tror att alla hatar deras stil och tycker de är fula bara för att de får höra det mycket. De inser inte att den som stirrar kanske gör det för att den tycker det är skitfräckt. Och de inser framför allt inte att många, många av människorna på stan faktiskt inte bryr sig ett jota om deras stil. Samma sak med hästarna. De flesta skiter totalt i om man sitter på en travare, ett halvblod eller en islandshäst. Det är liksom ingenting varje människa hänger upp sig på. :)

Kloka ord :)
Jo, det har man varit med om. Folk stirrar på mina tatueringar precis som om jag är värsta gangstern..men vad tusan...det är min konst :)
Stallägaren tycker det är på tok för mycket för en söt liten tjej, men vad bryr jag mig om det?
Vissa är bra på att överdriva, Drama Queen :grin:

Man hör ju som sagt fördomar, och då är det oftast elaka. Det är sådant jag är trött på att höra. Sen kan jag inte prata för dom som inbillar sig, dom kanske också har hört mycket skit eller så har dom själva fördomar. Jag vet inte...detta blev förvirrande haha :)

Tyvärr har jag också stött på fördomar, inte bara här utan också ute. Jag har två travare och en fjording och det finns de som tycks ha problem med det. Jag bryr mig inte om vad de tycker men som sagt, jag har själv upplevt det.

Ett tydligt exempel var en gång när jag mötte några andra ryttare då jag red en av mina travare. Jag sa hej och de hälsade tillbaka. Så sa den ena tjejen att jag hade en jättefin och vacker häst.
-Är det ett halvblod frågade hon?
-Nej, ett varmblod, en travare sa jag.
Åter igen sa hon: - är det ett halvblod? nu mer osäkert.
-Nej hon är en travare sa jag tydligare. Jaha säger hon, sen gjorde de värsta grimaserna mot varandra och liksom hånskrattar lite, knycker på nacken och rider därifrån.

Plötsligt var min vackra häst inte vacker längre, för hon var av fel ras. Enormt omoget och jag skulle önska att det var enda gången något sådant hänt, men det är det inte. Även när jag är ute med fjordingen finns det de som har attityd.

Men som sagt, jag har ett vackert och trevligt sto och det kan ingen ta ifrån mig, men ville bara säga att det finns de som gärna ser ner på andra, antagligen för att känna sig bättre själva.....vad vet jag....

Precis, och det är inget man inbillar sig när man får höra något sådant.

Ett tydligt exempel var en gång när jag mötte några andra ryttare då jag red en av mina travare. Jag sa hej och de hälsade tillbaka. Så sa den ena tjejen att jag hade en jättefin och vacker häst.
-Är det ett halvblod frågade hon?
-Nej, ett varmblod, en travare sa jag.
Åter igen sa hon: - är det ett halvblod? nu mer osäkert.
-Nej hon är en travare sa jag tydligare. Jaha säger hon, sen gjorde de värsta grimaserna mot varandra och liksom hånskrattar lite, knycker på nacken och rider därifrån.

Plötsligt var min vackra häst inte vacker längre, för hon var av fel ras. Enormt omoget och jag skulle önska att det var enda gången något sådant hänt, men det är det inte. Även när jag är ute med fjordingen finns det de som har attityd.
Men snälla någon :rofl:

Nu är ju du tydligen en sådan som tolkar allt som fan läser bibeln.
Hur vet du vad tjejerna tänkte? Är du synsk? VET DU att de inte tyckte hästen var fin lägre?

Så fruktansvärt omoget att bara anta allting sådär.

Personligen bryr jag mig inte ett dugg om vad andra har för hästar så länge de tar hand om sina djur ordentligt.

Däremot så anser jag inte att travare ska användas i ridhästaveln. Undantag är såna som Colombey, alltså med riktigt bra prestationer, fast så vitt jag minns blev det inte så mycket av hennes avkommor trots att hon togs till vettiga hingstar.

Problemet är att du faktiskt HAR fördomar. Du verkar tex tro att alla vi som har ridtravare är en skock snorungar som inget vet......DET är en fördom tex. Du har skrivit sådana saker till mig i tidigare diskussioner fast jag är äldre än dig och red innan du ens existerade. Jag är inte ute efter tjafs nu, utan ber dig bara om att reflektera lite över vad du säger. Om du inte vill att människor här ska känna sig påhoppade bör du tänka mer på hur du uttrycker dig.......hoppas du förstår vad jag menar och inte tar detta fel....

Det kan vara så enkelt som att de gissade vilken ras det var, och de grimaserade mot varann för att de hade fel helt enkelt.

Jag tycker absolut att du inbillar dig, de sa ju innan att hästen var fin.
Själv har jag araber och de fördommarna jag stöter på är att de skulle vara hispiga, men alla i min närhet som har träffat mina hästar mer än 30 sek vet att så är inte fallet. Så det är jävligt lätt att motbevisa folk

När jag var 13-14 däremot så var ju alla ute efter mig och alla tyckte att araber var sämst :angel:

Problemet är att du faktiskt HAR fördomar. Du verkar tex tro att alla vi som har ridtravare är en skock snorungar som inget vet......DET är en fördom tex. Du har skrivit sådana saker till mig i tidigare diskussioner fast jag är äldre än dig och red innan du ens existerade. Jag är inte ute efter tjafs nu, utan ber dig bara om att reflektera lite över vad du säger. Om du inte vill att människor här ska känna sig påhoppade bör du tänka mer på hur du uttrycker dig.......hoppas du förstår vad jag menar och inte tar detta fel....

Jag håller med där!
Lycantrophe, du har fördomar mot OSS som rider dessa djur. Har även stött på dig i andra trådar och du skriver samma saker där och påstår att vi "unga" är omogna och inte ser saker och ting realistiskt. Du är bara 23 år kära du och hör till dom "unga". Sen är det erfarenhet, inte ålder som spelar roll, och inget säger att du har större än oss alla andra.

Du får tänka efter lite. Det är kanske du som vill att vi ägare lever i vår värld, för allt vi skriver lyckas du vrida om till motsatt. Att det är vi som ser fördomen och ingen annan.

Nu använde du ordet "omoget" igen utan att ens veta vem du talar med....att du förstärker med en massa skrattande smileys så fort någon säger något som inte du tycker känns inte så moget i mina ögon i så fall.....lär dig respektera andra människor så får du respekt tillbaka. Bara för att inte du upplevt negativitet och fördommar betyder inte det att andra INTE har det...du kan inte dömma andra och visst skratta du åt situationen jag beskrev, men du var inte där och vet inte hur det var.....

Nej det tror jag inte, så där har du fel.
Jag vet mycket väl att det finns vuxna ridtravarägare, som dessutom är vettiga och medvetna om sina hästar. Det finns flera här på buke, de hugger aldrig ifrån på det sätt som vissa andra (framförallt yngre) gör.

Vad spelar det för roll ang hur länge du ridit/hur gammal du är? :crazy:
Jag förstår inte hur det hör till diskussionen.

Visst kan man inbilla sig saker, men jag har stött på de här människorna fler gånger efter det. Ibland sägs det även saker bakom ryggen på en.....men som jag skrev, jag struntar i vilket, menar bara att fördomarna INTE är påhittade utan att de faktiskt existerar.....

Vad det gäller araber är de underbara hästar!

Jag tycker absolut att du inbillar dig, de sa ju innan att hästen var fin.
Själv har jag araber och de fördommarna jag stöter på är att de skulle vara hispiga, men alla i min närhet som har träffat mina hästar mer än 30 sek vet att så är inte fallet. Så det är jävligt lätt att motbevisa folk

När jag var 13-14 däremot så var ju alla ute efter mig och alla tyckte att araber var sämst :angel:
precis.

Jag har också hört mycket sånt om araber, men de flesta jag ridit har vart trevliga, däremot är de känsliga och oerhöst kloka, något som nog lätt blir fel i vissa händer. Jag är själv ingen direkt arab-människa. Men all heder åt er som är det :D

Eller hur :rofl:

Jag håller med där!
Lycantrophe, du har fördomar mot OSS som rider dessa djur. Har även stött på dig i andra trådar och du skriver samma saker där och påstår att vi "unga" är omogna och inte ser saker och ting realistiskt. Du är bara 23 år kära du och hör till dom "unga". Sen är det erfarenhet, inte ålder som spelar roll, och inget säger att du har större än oss alla andra.

Du får tänka efter lite. Det är kanske du som vill att vi ägare lever i vår värld, för allt vi skriver lyckas du vrida om till motsatt. Att det är vi som ser fördomen och ingen annan.
Men sluta nu :crazy:
Det har jag INTE! Jag har ju inte skrivit att alla är såna.
Det finns som sagt vettiga ridtravarägare också, men de skriker inte högst.

Kära du? Det var något nytt. :rofl:

Det är ju du som tar upp ålder hela tiden och pratar om "yngre" som ska vara mindre realistiska. Vi 19-åringar ser säkert världen som en barnlek eller hur är det nu, du har ju själv varit 19...för fyra år sen.

Jag har stött på många äldre som också dom har upplevt fördomar men det vägrar du tro på, för det är vi "unga" (igen) som tycker si och så och ser det på det viset.

säger inte vem som är omogen eller inte.

men
Hur mogen man är har ingenting med ålder att göra igentligen, men det finns ju en anledning till att man inte får köpa sprit på systemet innan man är 20. Det är dels för att hjärnan växer tills man är 25 om jag inte minns fel. På kvinnor börjar även hjärnan växa ännu mer när man blir gravid.

så oftast är omogna personer yngre, men inte alltid, min far tex är ju över 40 och kan knappast klassas som mogen på någon nivå överhuvudtaget :cool:

Det hör dit eftersom du gärna lägger in personangrepp för att förlöjöiga andra människors åsikter. Det låter ju tex bättre om alla som säger emot dig är ett gäng fjortisar som just skaffat häst och har noll koll, men så är det inte......

Det är klart att fördomar existerar, om ALLA raser.

Men oftast är det faktiskt en tolkningsfråga, hur man ser på saker och ting påverkar ju också om man tar det man hör positivt eller negativt.

Om någon skrattar när jag säger att jag har en nordsvensk kan det ju vara av massa olika anledningar, inte just att den personen tycker det är en dålig häst :crazy:

precis.

Jag har också hört mycket sånt om araber, men de flesta jag ridit har vart trevliga, däremot är de känsliga och oerhöst kloka, något som nog lätt blir fel i vissa händer. Jag är själv ingen direkt arab-människa. Men all heder åt er som är det :D

Eller hur :rofl:

Men sluta nu :crazy:
Det har jag INTE! Jag har ju inte skrivit att alla är såna.
Det finns som sagt vettiga ridtravarägare också, men de skriker inte högst.

Kära du? Det var något nytt. :rofl:

Så du påstår inte att jag är vettig?

Att slänga ut sådana saker om personer man inte känner är ovettigt!
Du har skrivit jo, att alla vi "yngre" som du tar upp hela tiden, inte ser det realistiskt och att det är vi som inbillar oss...se nu över vad du har skrivit för denna diskussionen börjar bli löjlig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka