vad är felet med arab/varmblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pippsen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad är felet med arab/varmblod

Jag hänger på alla varmblod-älskare här!

Jag förstår inte varför ni tycker att ridtravare ska kasseras?! Är det inte bättre att hästar som inte duger på banan blir hobby/tävlingshästar eller ska alla slaktas enligt era fördomar?

Fördomar saknar erfarenhet. Det är inte en på miljonen, eller har jag bara lyckats hamna bland kontakter som har underbar ridtravare som tävlar dressyr och rids i point-to-point? Denna ägare har blivit erbjuden att bli tränad!!

Och så påstår ni att vi "ridtravarägare" är ett eget folkslag som lever i våran värld. Det ni inte ser är bara att vi försöker försvara våra bästa vänner och den ras VI har valt att rida. Förstår inte varför ni ska lägga er i? Om vi nu klarar av att rida våra travare till högre höjder, blir ni avundsjuka då? är det därför ni reagerar så här?

Jag tycker inte man ska ha fördomar om NÅGON ras! Valet av ras är helt upp till människan och mår hästen bra så finns det väl inget fel med att vi alla rider olika hästar. Jag tänker inte köpa ett varmblod till för det är sjukt mycket jobb men jag har ändå fått en underbar ridhäst och vän! Vi kommer säkert synas på några tävlingsbanor som det ser ut just nu, kanske inte i OS men någonstanns. Till hösten ska vi vara med i Hubertusjakten! Så snälla, sluta klanka på allas val av ras. Det är upp till en själv, halvblod eller varmblod, arab eller kallblod!
Herre GUD!

Senast ändrad av en moderator:

Vänta lite nu, vem har skrivit och vart står det att ridtravare ska kasseras? :crazy:

Det är till största delen vbltravar-ägare som skapar konflikter.
När jag hade travare mötte jag inte en enda människa som sa något negativt eller tittade snett.

Förväntar man sig att folk ska titta snett så kommer man också inbilla sig att folk gör det.

Jag förstår inte vad du menar med att försvara?
Det är ingen som säger att det är dåliga hästar som inte borde finnas.

Däremot skulle det göra er lite nytta att bli mer realistiska, men det kommer väl när ni mognar ;)

Varför i hela friden skulle någon bli avundsjuk bara för att någon lyckas rida sin varmblodstravare bra:confused:

Diskussionen handlar om ifall varmblodstravare har något i ridhästaveln att göra eller inte. Självklart ska inga ridtravare kasseras, men bara för att en individ är en god ridhäst behöver den inte vara lämplig i ridhästavel eftersom den har gener som i generation efter generation valts ut för att trava fort efter en vagn. Man kan inte bara se till individen när man väljer ut den till avel utan man måste också se till stammen. Individen kan nedärva egenskaper som den själv inte har.

bara för att en individ är en god ridhäst behöver den inte vara lämplig i ridhästavel eftersom den har gener som i generation efter generation valts ut för att trava fort efter en vagn. Man kan inte bara se till individen när man väljer ut den till avel utan man måste också se till stammen. Individen kan nedärva egenskaper som den själv inte har.

:bow::bow:

Vänta lite nu, vem har skrivit och vart står det att ridtravare ska kasseras? :crazy:

Det är till största delen vbltravar-ägare som skapar konflikter.
När jag hade travare mötte jag inte en enda människa som sa något negativt eller tittade snett.

Förväntar man sig att folk ska titta snett så kommer man också inbilla sig att folk gör det.

Jag förstår inte vad du menar med att försvara?
Det är ingen som säger att det är dåliga hästar som inte borde finnas.

Däremot skulle det göra er lite nytta att bli mer realistiska, men det kommer väl när ni mognar ;)

Det var konstigt, för de flesta travägare jag pratat med har hört mycket skit det är därför kanske vi alltid har garden uppe?

Vad får dig att ständigt ge personliga påhopp, det har du även gjort i andra trådar där folk försöker försvara sitt val av ras. Vi är realistiska, vi försöker bara få andra att inse att dessa hästar kan ridas i rätt händer.

Jo, det är riktigt många som säger att dom inte borde användas till ridning, det ligger väl i alla era argument...som du säger, att vi inte ser realistiskt på saken? Vad ska då hända med alla travare som inte funkar på banan tycker ni?

Vi skapar inte konflikter, vi försöker försvara oss för JO vi hör mycket skit!
Just du också, hittar jag på forum där du har fördomar mot travare och att du just har haft en tycker jag är konstigt. Då borde du förstå? Förstå att dessa hästar är underbara som dom är och kan nå lite högre i rätt händer eller bara bli härliga skogsmullar.

Varför i hela friden skulle någon bli avundsjuk bara för att någon lyckas rida sin varmblodstravare bra:confused:

Diskussionen handlar om ifall varmblodstravare har något i ridhästaveln att göra eller inte. Självklart ska inga ridtravare kasseras, men bara för att en individ är en god ridhäst behöver den inte vara lämplig i ridhästavel eftersom den har gener som i generation efter generation valts ut för att trava fort efter en vagn. Man kan inte bara se till individen när man väljer ut den till avel utan man måste också se till stammen. Individen kan nedärva egenskaper som den själv inte har.

Det kan jag hålla med om! Att visar dom sämre egenskaper så kanske man inte ska avla på just den hästen, inte rasen. Det finns många hästar som nått championklasser som har blod från travare. Korsningar, men då har man avlat på rätt häst!
Detta funkar ju för alla raser, inte sant? Man avlar inte på halvblod som visar sig sämre om man vill nå högre.

Min erfarenhet är också att det är ridtravarägarna som börjar diskussionen med att "alla andra" har så mycket fördomar om deras hästar.
Har aldrig själv stött på fenomenet eller hört någon prata skit om någon ridtravarägare. Var inte ens medveten om att det fanns en konflikt mellan ridtravarägare och alla andra hästägare förrän jag började hänga på Buke.

Det kan jag hålla med om! Att visar dom sämre egenskaper så kanske man inte ska avla på just den hästen, inte rasen. Det finns många hästar som nått championklasser som har blod från travare. Korsningar, men då har man avlat på rätt häst!
Detta funkar ju för alla raser, inte sant? Man avlar inte på halvblod som visar sig sämre om man vill nå högre.

Hur mycket blod från travare? Och vilka blodslinjer?

Ett sämre halvblod har så gott som alltid bättre gener för ridhästavel än vilken varmblodstravare som helst eftersom den är avlad på ridegenskaper i många generationer.

Jag har mött många, och har även hört av andra att DOM har mött många.
Tyvärr är det så, varför det vet jag inte?
Har heller aldrig hört det förrän jag skaffade min. Man hör mycket från folk ute på banor och träningar, inte bara här på buke. Tror att det finns folk med starka fördomar mot alla raser, överallt!
Tror verkligen inte det är bara mot oss och våra ridtravare :) Jag tycker bara att man ska hålla sina tankar för sig själv. Ridsporten är redan en grym sport ibland, tyvärr. Alla vi delar ju ändå samma intresse för dessa underbara djur.

Hur mycket blod från travare? Och vilka blodslinjer?

Ett sämre halvblod har så gott som alltid bättre gener för ridhästavel än vilken varmblodstravare som helst eftersom den är avlad på ridegenskaper i många generationer.

Jag är inte så inne i blodslinjer, håller inte på med avel. Det var något min tränare sa till mig när vi pratade ridtravare.

Jo, men jag menar mer att det gäller alla hästraser. Man avlar väl inte på sämre kvalité? Som psykiska men, eller stereotypiska beteenden. Usch, lät lite fel men hoppas ni förstår det rätt!

Det var konstigt, för de flesta travägare jag pratat med har hört mycket skit det är därför kanske vi alltid har garden uppe?

Vad får dig att ständigt ge personliga påhopp, det har du även gjort i andra trådar där folk försöker försvara sitt val av ras. Vi är realistiska, vi försöker bara få andra att inse att dessa hästar kan ridas i rätt händer.

Jo, det är riktigt många som säger att dom inte borde användas till ridning, det ligger väl i alla era argument...som du säger, att vi inte ser realistiskt på saken? Vad ska då hända med alla travare som inte funkar på banan tycker ni?

Vi skapar inte konflikter, vi försöker försvara oss för JO vi hör mycket skit!
Just du också, hittar jag på forum där du har fördomar mot travare och att du just har haft en tycker jag är konstigt. Då borde du förstå? Förstå att dessa hästar är underbara som dom är och kan nå lite högre i rätt händer eller bara bli härliga skogsmullar.
Jag ger inte personliga påhopp, däremot märks det mest på de yngre vbltravar-ägarna att de överreagerar och inbillar sig att folk pratar skit, när det i själva verket inte är så. De som är vuxna har fötterna på jorden och går inte till attack mot andra raser osv.

VEM har skrivit att de inte borde användas till ridning? Jag säger ju det, ni inbillar er saker.

Jag har inte fördomar! Det är väl enbart fakta att travare är avlade till trav och inget annat. Deras exteriör, gångarter, allt med dem är avlat för trav.
Det försvårar allt annat, så är det bara.
Självklart går de att rida och är trevliga hästar, däremot får man väl vara realistisk med sina mål när man skaffar en sådan.
Vissa av dem kan tävla någorlunda, och alla duger till hobbyridning.
Men jag skulle aldrig rekommendera en tävlingsryttare att skaffa en av självklara anledningar.

Jag ger inte personliga påhopp, däremot märks det mest på de yngre vbltravar-ägarna att de överreagerar och inbillar sig att folk pratar skit, när det i själva verket inte är så. De som är vuxna har fötterna på jorden och går inte till attack mot andra raser osv.

VEM har skrivit att de inte borde användas till ridning? Jag säger ju det, ni inbillar er saker.

Jag har inte fördomar! Det är väl enbart fakta att travare är avlade till trav och inget annat. Deras exteriör, gångarter, allt med dem är avlat för trav.
Det försvårar allt annat, så är det bara.
Självklart går de att rida och är trevliga hästar, däremot får man väl vara realistisk med sina mål när man skaffar en sådan.
Vissa av dem kan tävla någorlunda, och alla duger till hobbyridning.
Men jag skulle aldrig rekommendera en tävlingsryttare att skaffa en av självklara anledningar.

Ursäkta, men vet du hur gammal jag är? Min stallkompis och nära vän är 32 och hon har en pensionerad ridtravare och vi pratade idag om detta. Hon har också fått ta mycket skit, är hon för ung? Hur gamla ska vi vara då? 65?
Tycker inte du har något att säga, du är bara 23!

Jag går verkligen inte till attack till andra raser? Vad har jag skrivit om andra raser och vad har jag gått till attack med?
Klart att dom inte är avlade för ridning, det vet väl vems om helst. Men många blir jätte fina och det är väl det dom flesta försöker få fram.
Bara för att man är ung behöver det inte betyda att man är dum.

I en annan tråd om rasfördomar så finns det en som skrev att man inte borde använda en travare till ridning, inte försöka ändra på en häst som är gjord för något annat. Jag har verkligen inte inbillat mig, och som du kanske vet så finns det människor utanför Buke som pratar. Det är kanske där vi får stöta på fördomar och glåpord om våra hästar?

Säg inte till mig att vi inbillar oss saker, ni måste först vara i vår sits innan ni öppnar munnen.

Senast ändrad av en moderator:

Du hade mött många travhästÄgare som anser att det snackas skit om dem, ja - eller hur var det nu.. ;)

Grejen är ju den att "alla" travhästägare (eller för all del, busk-ponnyer) tar allt så fruktansvärt personligt.
Om man säger en liten sak om travare brukar ägaren ta det som att man avskyr rasen och att den inte duger något till osv osv.
Ex om jag säger att Den travaren hoppar dåligt, då blir man genast nerhuggen och avskydd iprincip.
När det gäller ex hbl så tycker jag generellt folk har bättre verklighetsuppfattning om sina hästar.
Där VET man om ens häst hoppar dåligt, och tar det inte så personligt.

Jag säger inte att det alltid är så, men ofta.

Jag har ju själv haft 2 travare, så jag vet mycket väl vad jag pratar om.

Och jag mötte ALDRIG en enda fördom, kanske för att jag var positiv och inte "inbillade" mig att folk skulle titta snett. ;)

Du hade mött många travhästÄgare som anser att det snackas skit om dem, ja - eller hur var det nu.. ;)

Grejen är ju den att "alla" travhästägare (eller för all del, busk-ponnyer) tar allt så fruktansvärt personligt.
Om man säger en liten sak om travare brukar ägaren ta det som att man avskyr rasen och att den inte duger något till osv osv.
Ex om jag säger att Den travaren hoppar dåligt, då blir man genast nerhuggen och avskydd iprincip.
När det gäller ex hbl så tycker jag generellt folk har bättre verklighetsuppfattning om sina hästar.
Där VET man om ens häst hoppar dåligt, och tar det inte så personligt.

Jag säger inte att det alltid är så, men ofta.

Jag håller med dig :) men det är svårt att inte ta det personligt när man pratar om sin bästa vän.
Jag tror många tar rasfördomar personligt, inte bara vi travägare!
Jag kan tänka mig att hbl ägare tar det bättre för deras hästar är ämnade till ridning. Funkar det inte i hopp så funkar det i dressyr kanske. Vi tar det lite hårdare kanske för att vi jobbar så hårt för att det ska gå (bara en teori). För vissa som gör ett bra och korrekt jobb, då når de oftast högre också men sen finns det missbrukare i alla hästsporter som gör allt fel.

Måste ändå hålla med Lychantrope i det att det ofta är ridtravarägarna själva som skapar konflikterna. Bara den här tråden är väl ett lysande exempel med sitt första inlägg: det börjar ofta med "Vad har alla emot travarna/travarkorsningar?" :crazy: Det är som att dessa ägare/älskare tror att alla andra går omkring och dissar travare jämt. Jag har aldrig någonsin i verkliga livet hört ett ont ord om en ridtravare! Aldrig hört någon diskutera ämnet i en sadelkammare någonstans. Debatten verkar bara existera på Internet och i Min Häst (där det var flera år sedan någon senast sa att travare var odugliga ridhästar).

Och vad som är viktigt är att debatten här ytterst sällan handlar om travarnas duglighet som ridhästar! Alla är med på att det kan bli supermysiga och trevliga ridhästar av travare och alla är med på att det är hedersvärt av de som köper travare och omskolar dem till lugna och harmoniska individer som inte bara vill springa fort utan som kan saker. Det är ingen som säger att travare är värda mindre än andra hästar liksom.

Vad debatten ofta handlar om är ju huruvida travare lämpar sig för högre tävlingsnivåer och där är det väl bara att inse att alla hästar inte lämpar sig för alla grenar eftersom de är framavlade för olika ändamål. Islandshästar lämpar sig sällan för högre nivåer av hoppning eller dressyr, eftersom de är framavlade (för 1000 år sedan) för transport på en ö utan vägar. Ardenner lämpar sig sällan för högre nivåer av hoppning eller dressyr, eftersom de är framavlade för att dra tunga lass. Travare lämpar sig sällan för högre nivåer av hoppning eller dressyr, eftersom de är framavlade för att springa snabbt framför en vagn. Är det konstigt? Är det obegripligt? Finns massor med individer som blir bra ändå med rätt träning, men det är ju felaktigt att påstå att alla har samma förutsättningar! Och det gör inte islandshästar eller ardennrar eller travare till sämre hästar. Jag äger själv en islandshäst och jag är ju inte dum nog att tro att jag kan ta mig till SM i dressyr på honom, det var ju inte därför jag skaffade honom. Hade jag velat ta mig till SM i dressyr så hade jag ju skaffat en annan häst!

I de fall då det handlar om rena fördomar så är ni inte heller den enda eller mest utsatta gruppen. Tävlingsfolk har fördomar mot sig för att slå sina hästar och inte bry sig. Islandsryttare har fördomar mot sig att inte kunna rida sina hästar i form och mest hafsa runt. NH-utövare har fördomar mot sig att vara flummiga och tro att de är bättre än alla andra. Fördomar inom ridvärlden kommer finnas alltid och jämt, det är bara att bita ihop, rycka på axlarna och påminna sig själv om varför man håller på med det man gör.

Jag har så himla svårt att förstå varför debatten fortsätter alls. Ni ridtravarägare, var stolta! Fortsätt med det ni gör! Det är hur bra som helst att ni älskar era hästar, för man ska älska sin häst! Men sluta tro att "alla" pratar bakom rygg på er. Ta tag i de individer som gör det och ta diskussionen då, men ta inte upp den helt random. Alla, ni också, är ju trötta på hela grejen. Hästar är hästar. Vi älskar hästar. Vi har alla våra mål i hästägandet och det är dags att alla förstår att vi har olika ambitioner och accepterar det - och det gäller inte bara tävlingsryttarna som ska acceptera att vissa vill lulla runt i skogen utan även skogslullarna som ska acceptera att det finns de som vill mer än så.

Gah, nu kan jag inte riktigt binda ihop allt det här känner jag men... ja. Nu har jag för första gången, och förhoppningsvis sista, sagt mitt i ridtravardebatten.

Edit: Nu har massa hunnit skriva exakt samma saker som jag innan mig, haha, det tog låååång tid att skriva det här inlägget. Sorry för eventuella upprepningar :p

Och du var ute och tävlade och tränade med dessa?

Jag inbillar mig inget. Jag skaffade min för ett år sen, hade ingen aning om att vissa hade fördomar och så vips så kunde jag nästan gråta efter en Tobbe-träning för att folk hade sagt till mig.

Jag mötte även en dressyrtränare som jag tänkte prova för som slängde ur sig en hel bibba med fördomar.
Sen sökte jag stalljobb där jag skrev att jag red travare, och då fick jag ett helt ös med att jag borde inte förvänta mig något och att dom ska inte ridas.
Det finns dom med fördomar och det finns dom som inte bryr sig :)

Självklart ska man inte avla på osunda individer som kan föra vidare oönskade egenskaper. Men man ska heller inte korsa raser som sedan länge är avlade för vitt olika ändamål.

De jag känner som är i travbranschen tycker att deras favoritras absolut inte ska förstöras genom att korsas med andra raser;)

Jag har så himla svårt att förstå varför debatten fortsätter alls. Ni ridtravarägare, var stolta! Fortsätt med det ni gör! Det är hur bra som helst att ni älskar era hästar, för man ska älska sin häst! Men sluta tro att "alla" pratar bakom rygg på er. Ta tag i de individer som gör det och ta diskussionen då, men ta inte upp den helt random. Alla, ni också, är ju trötta på hela grejen. Hästar är hästar. Vi älskar hästar. Vi har alla våra mål i hästägandet och det är dags att alla förstår att vi har olika ambitioner och accepterar det - och det gäller inte bara tävlingsryttarna som ska acceptera att vissa vill lulla runt i skogen utan även skogslullarna som ska acceptera att det finns de som vill mer än så.

Gah, nu kan jag inte riktigt binda ihop allt det här känner jag men... ja. Nu har jag för första gången, och förhoppningsvis sista, sagt mitt i ridtravardebatten.

Edit: Nu har massa hunnit skriva exakt samma saker som jag innan mig, haha, det tog låååång tid att skriva det här inlägget. Sorry för eventuella upprepningar :p

Det var bra sagt, och jag kan tänka mig att jag tar åt mig för mycket, jag är sån :p men det är som att höra någon snacka skit om sin bästa vän. Då blir man väldigt sårad!
Sen finns det som som tar denna debbaten till en dimension och då vill jag inte vara med längre haha!

Självklart ska man inte avla på osunda individer som kan föra vidare oönskade egenskaper. Men man ska heller inte korsa raser som sedan länge är avlade för vitt olika ändamål.

De jag känner som är i travbranschen tycker att deras favoritras absolut inte ska förstöras genom att korsas med andra raser;)

Oh nä!! Där håller jag med dig ;)
Jag vill inte korsa travare, men man kan inte hjälpa vilken häst man faller för oavsett rasen. Sen måste man självklart ha målen i tanken. Jag hade inga som helst tävlingsmbitioner när jag köpte min Pålle, men nu har jag blivit lite insatt i det då min tränare tycker han ser jätte fin ut.
Jakt och NH är vad jag vill hålla på med för det är kul! Sen att tävling kom på tal är bara en ren bonus. Antar att min häst kan vara en på miljonen då? :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka