vad är felet med arab/varmblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pippsen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad är felet med arab/varmblod

Många snobbryttare som åker halvblod skulle aldrig klara av att rida en varmblodstravare ordentligt.
Vadå fördomsfull? Alla fjortisar som fjantar runt på sina travare skulle aldrig kunna rida ett ordentligt halvblod ;) Alla halvblodsryttare är inte snobbar, och jag kan garantera dig att duktiga ryttare är duktiga ryttare oavsett vilken häst de rider, även om det är travare.
Dessa människor dissar även rena arabhästar eftersom de är små och inga dressyrstjärnor.
Araber har inte (överlag) de gångarter och rörelser som är uppskattade inom dressyren.
Antagligen är det bara höga hopp/dressyrklasser som räknas, fritidshästar existerar inte.
Vad är detta för skitsnack? Jag vet flera tävlingsryttare som har kvar sina barndomshästar som fritidshästar. Allt är inte svart eller vitt.
(Även om jag tycker att travare kan bli utmärkta tävlingshästar, krävs mycket jobb men det är ju däri som glädjen och utmaningen ligger!!!)
Tycker du ja. Men det handlar om ca 1 på miljonen.
Det är mycket jobb och utmaning att träna iordning ett välstammat halvblod, de är allt annat än att bara åka med på.

Och varför inte avla ridhäst på den snygga travaren, mycket bättre än ett halvdant halvbloddsto!
Allt är inte svart eller vitt, fattar du inte det?
Ett halvdant halvblodssto är alltid bättre än en travare.
Man ska dock inte avla på skräp oavsett vilken ras det är.
Tack för dagens skratt.

Jag sade inte ALLA snobbryttare heller, men MÅNGA.
Och all ridning handlar inte om dressyr, det finns fler grenar.
Kul att någon känner sig rejält träffad:-)

Hej!
Många snobbryttare som åker halvblod skulle aldrig klara av att rida en varmblodstravare ordentligt. Dessa människor dissar även rena arabhästar eftersom de är små och inga dressyrstjärnor.
Antagligen är det bara höga hopp/dressyrklasser som räknas, fritidshästar existerar inte. (Även om jag tycker att travare kan bli utmärkta tävlingshästar, krävs mycket jobb men det är ju däri som glädjen och utmaningen ligger!!!)

Det som ger travhästarna dåligt rykte som ridhäst, är att det finns många många okunniga ryttare som köper en för att den är billig, och sedan förstör den genom att utbilda den fel, kanske mest bara skenar omkring i skogarna.
Och, det finns även många otroligt fult byggda travare som aldrig borde få ha en ryttare på ryggen.
Men en bra byggd travhäst, rätt ryttare, absolut!
Och varför inte avla ridhäst på den snygga travaren, mycket bättre än ett halvdant halvbloddsto!

HEJJA! Håller med dig fullt ut faktikst. och som föregående talare skrev, fjortisar som rider travare? så du menar alla sånna där uppsnoffsade flickor med 20 lager smink rider? hehe det var dagens skratt.

Jag har tränar och tävlat massor av dressyr, tävlade L:A dressyr med min ponny, sedan la jag tävlingsgrejorna på hyllan , nu rider jag 2 varmblod och STORM trivs, det är en sådan utmaning, klarar man av att rida ett varmblod klarar du av att rida vilken häst som helst, då det krävs mycket tålamod, Och vad gör det om det är 1 på miljonen? man måste ju chansa, + att det är en utmaning och erfarenhet för ryttaren att prova massa olika häst raser, jag förstår inte varför man ska kränka ner på olika häst raser, skriver som jag gjorde innan, alla har rätt att älska sin häst oavsett ras. Klart att man försvarar det också precis som någon skulle försvara sitt egna barn, dom är ju våra käraste.
och en sak till, alla skriver " ahhh travare är ingen ridhäst" NE det kanske dom inte är, men det är det som gör dom så jäkla speciella och värda att tycka om.
För även om dom inte är avlade för ridning och är ingen ridhäst så TILLÅTER dom oss att rida dom, dom är lätt lärda och älskar verkligen det som ridvärlden har att erbjuda (i alla fall dom jag har ridit)
Ta ett halvblod tex, sätt dom bakom en vagn och försök få den springa fort, så får ni se vad som händer, självklart kommer den protsetera, och inte springa fort över huvudtaget (igalopp i sådana fall).
Därför GILLAR vi travare!:rofl:

Snobbryttare är sådana som har råd att köpa annat än travare då menar du?

Och jo, all ridning handlar om dressyr! Även om du inte tävlar dressyr så är dressyren grunden till alla andra grenar.

Hej!
Många snobbryttare som åker halvblod skulle aldrig klara av att rida en varmblodstravare ordentligt. Dessa människor dissar även rena arabhästar eftersom de är små och inga dressyrstjärnor.
Antagligen är det bara höga hopp/dressyrklasser som räknas, fritidshästar existerar inte. (Även om jag tycker att travare kan bli utmärkta tävlingshästar, krävs mycket jobb men det är ju däri som glädjen och utmaningen ligger!!!)

Det som ger travhästarna dåligt rykte som ridhäst, är att det finns många många okunniga ryttare som köper en för att den är billig, och sedan förstör den genom att utbilda den fel, kanske mest bara skenar omkring i skogarna.
Och, det finns även många otroligt fult byggda travare som aldrig borde få ha en ryttare på ryggen.
Men en bra byggd travhäst, rätt ryttare, absolut!

Nu anser jag inte att jag är snobbryttare bara för att jag frotterar mig med just "halvblod", och jag hade egentligen inte allst änkt att yttra mig i tråden men.. varför blir det så himla aggressig och tråkig stämning i en tråd så fort någon inte älskar och dyrkar varmblodig travare? Kan vi inte få tycka om olika raser för att de fungerar så bra till just vad vi vill använda dem till. Jag satsar på och drömmer om att bli en hyfsad dresyrryttare en vacker dag, jag har fått tag i mina halvblod till en vettig peng, och de äter lika mycket i månaden som en varmblodig travare. De träffar veterinär lika sällan och lektionerna för instruktören kostar lika mycket oansett ras. Nu siter jag inte och grandprixar varken hemma eller till vardags men jag uppskattar att den hästen jag rider har lätt för att utföra det jag ber den om, och jag inbillar mig att hästen uppskattar att jag inte ber den om något som är besvärligt för den. Men varför heter det att "åka halvblod" men att "rida travare"?
Citerar dig:
Jag kan absolut hålla med om att det största problemet är att att de inte får en ordentlig utbildning. Många hamnar som första häst hos en tjej som inte har jätteengagerade föräldrar, och det är kasnke inte alla gånger det lättaste att omskola en travare om man inte kan rida vettigt själv.
Och så måste jag bara citera igen..
Om man väljer att avla ridhäst på en travare som både håller, är korrekt och har hög ridbarhet så är det helt ok med mig, så länge hingsten är godkänd och kan rimligen lämna en ok avkomma med stoet.
Sedan om jag ska vara ärlig, så tror jag att de flesta halvdanna halvblodsston är bättre ridhästar än snygga travare.. Däremot travar nog den halvdanna travaren snabbare än det snygga halvblodsstoet.

Igen, varför är det inte OK att tycka att man valt rätt hästras, varför ska vi som har halvblod acceptera att travarägare i tråd efter tråd anser sig ha rätt att klanka ner på den ras som vi har valt, intet ont eller negativt får sägas om varmblodiga travare, men när det kommer till varmblodiga ridhästar finns det inga gränser för vad som är OK att kräka ur sig. Är det ett lillebrorskomplex eller vad bottnar det i?
Ärligt talat så är mina halvblod alldeles underbara enligt min smak, hade jag inte tyckt det hade jag givetvis sett mig om efter en annan ras.
/U

Igen, varför är det inte OK att tycka att man valt rätt hästras, varför ska vi som har halvblod acceptera att travarägare i tråd efter tråd anser sig ha rätt att klanka ner på den ras som vi har valt, intet ont eller negativt får sägas om varmblodiga travare, men när det kommer till varmblodiga ridhästar finns det inga gränser för vad som är OK att kräka ur sig. Är det ett lillebrorskomplex eller vad bottnar det i?
Ärligt talat så är mina halvblod alldeles underbara enligt min smak, hade jag inte tyckt det hade jag givetvis sett mig om efter en annan ras.
/U

Detta var det bästa som skrivt i denna tråd.
Jag har inget emot halvblod då jag själv äger ett halvblod, jag har heller inget emot travare då jag är fodervärd åt 2 st.
Jag är nöjd med båda raserna och dom är 2 helt olika individer.
Som jag skrev där uppe "med travare är ingen ridhäst och halvblod bakom vang"
Som sagt jag är mycket intresserad av dressyr, som jag skrev i förra inlägget. Men jag la mina tävlings grejor på hyllan, och skaffade ett varmblod, och jag stormtrivs med att rida dom.
Men min ena travare har varken fysisk eller psykisk kapacitet att komma någonstans i dressyren därför lunkar jag bara runt i skogen, medans det andra varmblodet verkligen är fint, har fått bra komentarer av dressyr tränare.
Men han ska vi bara träna inte tävla, utan rida för det är kul.
Anledningen till att jag köpte mig ett halvblod var just då att jag börjar känna att det skulle vara kul att komma ut på tävlings banorna igen:) Så ingen ont om varken travare eller halvblod , nej jag gillar det flesta raser, sen gillar man ju alltid sin egen ras bäst :)

Det är inget FEL på någon av raserna, som du säger så länge man ser till individen och vad man ska ha den till.
Men jag känner till alltför många snobbryttare som spyr på både araber och varmblod, som skiter i vad häst och ryttare kan/vill, och bara ser till stamtavlan.
Jag sålde en alldeles underbar vbl- korsning (ser ut som en blandning mellan PRE och welsh), som flera provred och bjöd 100 000:- för. Men de blev rent ut sagt förnärmade när jag tog fram pappren och det visade sig att mamman var travhäst!
Hittade dock en underbar (rik) tjej som bara tyckte det var roligt att hon hade så udda stam, så hon köpte hästen eftersom hon har otroliga gångarter, är byggd för dressyr och har travhästens samarbetsvilja.
Och de har fått fina resultat på dressyrbanorna:-)

Inget fel på halvblod, men ibland på inställningen hos ryttarna.

"Och ca 99% av alla trashiga ryttare som försöker rida sin travhäst klarar inte heller av det."

Sant, men inte hästens fel:-)

Senast ändrad av en moderator:

Nu anser jag inte att jag är snobbryttare bara för att jag frotterar mig med just "halvblod", och jag hade egentligen inte allst änkt att yttra mig i tråden men.. varför blir det så himla aggressig och tråkig stämning i en tråd så fort någon inte älskar och dyrkar varmblodig travare? Kan vi inte få tycka om olika raser för att de fungerar så bra till just vad vi vill använda dem till. Jag satsar på och drömmer om att bli en hyfsad dresyrryttare en vacker dag, jag har fått tag i mina halvblod till en vettig peng, och de äter lika mycket i månaden som en varmblodig travare. De träffar veterinär lika sällan och lektionerna för instruktören kostar lika mycket oansett ras. Nu siter jag inte och grandprixar varken hemma eller till vardags men jag uppskattar att den hästen jag rider har lätt för att utföra det jag ber den om, och jag inbillar mig att hästen uppskattar att jag inte ber den om något som är besvärligt för den. Men varför heter det att "åka halvblod" men att "rida travare"?
Citerar dig:
Jag kan absolut hålla med om att det största problemet är att att de inte får en ordentlig utbildning. Många hamnar som första häst hos en tjej som inte har jätteengagerade föräldrar, och det är kasnke inte alla gånger det lättaste att omskola en travare om man inte kan rida vettigt själv.
Och så måste jag bara citera igen..

Om man väljer att avla ridhäst på en travare som både håller, är korrekt och har hög ridbarhet så är det helt ok med mig, så länge hingsten är godkänd och kan rimligen lämna en ok avkomma med stoet.
Sedan om jag ska vara ärlig, så tror jag att de flesta halvdanna halvblodsston är bättre ridhästar än snygga travare.. Däremot travar nog den halvdanna travaren snabbare än det snygga halvblodsstoet.

/U

Tycker att mycket av det du skrev är väldigt bra och sant. Man behöver absolut inte älska travare eller rida dem eller vilja ha en överhuvudtaget.

Att sådana här trådar blir aggressiva beror nog på att en del med travare tar åt sig för mkt och ibland vill hävda att deras hästar kan precis ALLT. Jag har själv två travare, en fjording och en fölunge-travare/arabkorsning och de kan verkligen inte allt men duger bra för mig.

Det som jag upplever som trist är att en del (nej inte alla) beskriver travare som fula och omöjliga hästar man inte kan göra något av. Man hävdar att ett halvblod alltid är en bättre häst OAVSETT hur travaren än är. Det är att dra en hel ras över en kam tycker jag. Det finns liksom ingen anledning att alltid jämföra de båda. Travare kan vara enormt olika i både utseendet och temperamentet, en del funkar inte alls bra till ridning.

Jag är ingen halvblodsmänniska, har aldrig velat ha ett halvblod men har verkligen inget emot dem, jag är dessutom övertygad om att de är den ras som presterar bäst på tävlingsbanan osv. Men om man har ett väl fungerande travsto med lämplig exteriör och lägger på en väl passande och godkänd hingst ska man inte behöva få skit för det.

Enligt vissa är all avel med travare buskavel och djurplågeri och det är sådant som gör en förbannad helt enkelt. Nej avkomman kommer inte att bli en elithäst men kan ändå bli en trevlig hobbyhäst.

Då jag betäckte mitt ena sto med en arab förra året var det för att jag verkligen trodde på kombinationen mellan henne och hingsten och ut kom en trevlig fölunge som är precis som jag tänkt mig, så jag har inte ångrat mig en sekund.

Hitills har betäckning, veterinärkostnader osv gått på ca 20 000 den ökade foderkostnaden har jag ingen aning om, men det lär vara en del. Nu har jag registrering, pass, dnaanalyser osv framför mig har just börjat fixa med det och i slutänden vet jag att hon kommer att kosta mer än vad det hade gjort att köpa en färdig korsning eller kanske tom en renrasig arab i vissa fall, men det är det värt när jag får det jag vill ha. Pengarna är ju verkligen inte det viktigaste.... Jag tycker att alla borde vara stolta över den häst de har helt enkelt och att andra låter dem vara det......finns liksom inget att bråka om...

Jag är inte halvblodsryttare, men jag tycker det är fel att skriva på det sättet du gör.

All ridning handlar i grunden om dressyr.

klarar man av att rida ett varmblod klarar du av att rida vilken häst som helst
Skitsnack! :crazy: Tror du seriöst att det bara är att åka med på ett välstammat halvblod? Det är mycket mycket svårare att rida ex en briaravkomma än vilken travare som helst. Bara för att man kan rida en travare så kan man inte rida andra hästar. De är olika individer också.

Ta ett halvblod tex, sätt dom bakom en vagn och försök få den springa fort, så får ni se vad som händer, självklart kommer den protsetera,
Återigen, skitsnack. Jag vet ett par stycken som kör sina halvblod. De kan trava på rätt bra också, MEN är givetvis inte avlade för trav och kan inte jämföras med halvblod inom den grenen. Men att de skulle börja protestera!? :crazy:

Och ca 99% av alla trashiga ryttare som försöker rida sin travhäst klarar inte heller av det. :devil:

(Däremot TROR de att de gör det. :angel: )
:rofl:

...
Ta ett halvblod tex, sätt dom bakom en vagn och försök få den springa fort, så får ni se vad som händer, självklart kommer den protsetera, och inte springa fort över huvudtaget (igalopp i sådana fall).
Därför GILLAR vi travare!:rofl:

Ja, så klart att halvblodet hade protesterat om du satt den bakom vagnen istället för framför, den är ju ingen "putthäst" heller ;).
Bland storhästar och körning är det flest varmblodiga ridhästar i eliten vad jag har sett. Det går ganska snabbt de har vagn efter sig och få protesterar. Jag tycker att det visar att de varmblodiga ridhästarna är ganska allrounda, många kan lite allt möjligt. Men det kan kanske finnas något ekipage med varmblodiga travare med, det är inte omöjligt.
Men visst, trava snabbast med sulky bakom, det är inte den varmblodiga hästen bäst på. Har någon ens ifrågasatt detta?
/U

Det är inget FEL på någon av raserna, som du säger så länge man ser till individen och vad man ska ha den till.
Men jag känner till alltför många snobbryttare som spyr på både araber och varmblod, som skiter i vad häst och ryttare kan/vill, och bara ser till stamtavlan.
Jag sålde en alldeles underbar vbl- korsning (ser ut som en blandning mellan PRE och welsh), som flera provred och bjöd 100 000:- för. Men de blev rent ut sagt förnärmade när jag tog fram pappren och det visade sig att mamman var travhäst!
Hittade dock en underbar (rik) tjej som bara tyckte det var roligt att hon hade så udda stam, så hon köpte hästen eftersom hon har otroliga gångarter, är byggd för dressyr och har travhästens samarbetsvilja.
Och de har fått fina resultat på dressyrbanorna:-)

Inget fel på halvblod, men ibland på inställningen hos ryttarna.

Men om någon annan människa spyr över en annan hästras än deras egen så är det trist för dem att de ska gå och må dåligt.
Jag kan tänka mig att det finns en och annan som kan tycka än det ena och än det andra om mina hästar, vilket tydligt framgår i denna tråden. jag äger nämligen 3 av dessa fula, klumpiga, slöa, tröga, korkade, talanglösa, nerviga, ohållbara, sönderavlade etc. halvblod, och jag har inte vett att fatta att jag valt fel ras. Ska jag gå och lägga min dyrbara energi på att någon kanske tycker att mina hästar är skittråkiga för att de dessutom är tråkbruna och utan tecken (nåja), så skulle jag nog inte ha energi kvar att se på dem med de fina ögon de förtjänar att bli sedda med.
Varför är det så himla viktigt vad andra tycker? Vi håller på med hästar för att det tillför något stort och fantastiskt i våra liv. Vi väljer alla bort så mycket annat som andra har råd och tid att göra till förmån för att hålla på med hästar. Det ger en ofantlig glädje, och sorg att hålla på med dessa fantastiska djur, och är det då inte mer än rätt att man väljer den typ de typer av häst som ger en mest utbyte?
Jag har aldrig, av alla stall jag har stått i (och det är många stall och många typer av stall), varit med om att det inte skulle vara accepterat att komma med vilken typ av häst som helst, så länge man sköter den. Något som däremot INTE har varit accepterat är om man har dåligt hästvett, glömmer att komma, glömmer att ta sin jour, rider illa (utan att jobba på det) eller inte ser till att hästen får en dräglig tillvaro. Vi har tydligen inte stått i samma stall..
Roligt att det går så bra för din sålda avkomma! Skönt när man vet att de har fått ett bra hem (viktigare än att den får tävla kan jag tycka)
/U

Tycker att mycket av det du skrev är väldigt bra och sant. Man behöver absolut inte älska travare eller rida dem eller vilja ha en överhuvudtaget.

För min del är jag ganska neutral, jag har jobbat med travare i travstall, jag har jobbat med araber på ett stuteri och tycker båda raserna är fullt normala i huvudet. Travarna var otroligt olika både i temperament, utseende, talang att ridas, och talang på travbanan.. Araberna tyckte jag var trevliga att hantera, men valde att inte rida dem på stuteriet eftersom jag kände mig så ofantligt lång (171 cm, och hade mitt halvblod som skulle ridas hemma).

Att sådana här trådar blir aggressiva beror nog på att en del med travare tar åt sig för mkt och ibland vill hävda att deras hästar kan precis ALLT. Jag har själv två travare, en fjording och en fölunge-travare/arabkorsning och de kan verkligen inte allt men duger bra för mig.

Jag förstår bara inte fenomenet, om någon som äger ett engelskt fullblod tycker att min häst är ful, korkad, långsam och klumpig, blir då min häst snyggare och snabbare för at jag börjar tycka och berätta för alla att engelska fullblod är oregerliga, nerviga, magra och klena? (alla som känner mig vet att jag gillar fullblod, och allra mest gillar jag förstås Tilda ;), så det inte blir missförstånd). Hur gamla är vi egentligen?
Jag är ingen halvblodsmänniska, har aldrig velat ha ett halvblod men har verkligen inget emot dem, jag är dessutom övertygad om att de är den ras som presterar bäst på tävlingsbanan osv. Men om man har ett väl fungerande travsto med lämplig exteriör och lägger på en väl passande och godkänd hingst ska man inte behöva få skit för det.

Jag för min del måste säga att jag inbillar mig att det skulle finnas ett halvblod till alla som önskar att rida. OM man vill hitta en 144 cm´s alert eller lugn eller mitt emellan sak så finns det sådana, likväl som det finns 180 cm´s i olika temperament.. Och allt där emellan. Typmässigt är de också olika.. Sedan finns det ju ett avelsmål som rasföreningen har satt, men det betyder inte att hästarnas gener har läst avelsmålet. Men vill man hellre välja en knabstrupper eller frieser eller vad det kan vara, så är det troligen för att de erbjuder annat. En annan upplevelse.

Enligt vissa är all avel med travare buskavel och djurplågeri och det är sådant som gör en förbannad helt enkelt. Nej avkomman kommer inte att bli en elithäst men kan ändå bli en trevlig hobbyhäst.

Jag har inte sett många här på buke som anser att det är fel att avla på ett travarsto som håller och är ridbar och väljer att betäcka med en godkänd hingst.. OCH det finns ett annat mål med avkomman än att det är en avkomma till ens älskade sto. Jag kan inte förstå varför man ens vill slösa ett år på sitt älskade sto, med de risker det innebär, för att ta fram en avkomma som troligen inte blir bättre än modern. (Jag har betäckt i år, och mitt mål är att få en avkomma som är bättre än modern, och jag har ett sto som jag köpt enbart för att ha i avel.)

.. Pengarna är ju verkligen inte det viktigaste.... Jag tycker att alla borde vara stolta över den häst de har helt enkelt och att andra låter dem vara det......finns liksom inget att bråka om...

Så klart att vi ska vara stolta över våra hästar, det är minsann inte alla som har möjligheten att få umgås med dessa fantastiska djur..
/U

Ursprungligen postat av Hejsanerika Visa inlägg
klarar man av att rida ett varmblod klarar du av att rida vilken häst som helst
Skitsnack! Tror du seriöst att det bara är att åka med på ett välstammat halvblod? Det är mycket mycket svårare att rida ex en briaravkomma än vilken travare som helst. Bara för att man kan rida en travare så kan man inte rida andra hästar. De är olika individer också.

Ta ett halvblod tex, sätt dom bakom en vagn och försök få den springa fort, så får ni se vad som händer, självklart kommer den protsetera,

Det var inte detta som var poängen, läs mellan raderna så förstår du kanske hur jag menar, jag vill inte kränka ner på någon ras överhuvudtaget jag bara tog ett exempel för att alla är olika individer.
Jag har ridit väldigt utbildade halvblod och jag vet att det inte är att bara åka med, Då jag är utbildad MSV i dressyr så vet jag. Tävlade mycket innan.
MEN det jag menar är att det är en utmaning att rida en travare, man lär sig ganska mycket av det, även om man kankse inte kommer någon vart så lär man sig endå, och det är en erfarenhet som kanske är bra sedan om man ska rida en bättre utbildad häst, Jag får väll skriva vad jag menade att läsa mellan raderna: Klarar man av att rida ett varmblod, ja då har man en stor vilja, den vilja som krävs att rida ett utbildat halvblod tex :D

...
MEN det jag menar är att det är en utmaning att rida en travare, man lär sig ganska mycket av det, även om man kankse inte kommer någon vart så lär man sig endå, och det är en erfarenhet som kanske är bra sedan om man ska rida en bättre utbildad häst, Jag får väll skriva vad jag menade att läsa mellan raderna: Klarar man av att rida ett varmblod, ja då har man en stor vilja, den vilja som krävs att rida ett utbildat halvblod tex :D

Jag fattar inte helt vad du menar, menar du att det krävs mer att rida en outbildad travare än ett utbildat halvblod?
Jag är ganska säker på att många har lärt sig mycket även av att rida in och utbilda halvblod, och det kan ha behövts vilja och envishet även där. Sedan kan jag tänka mig att dte är lite olika svårigheter som dyker upp längst vägen, medan vissa kanske inte har några svårigheter alls. Själva inridandet av travare upplevde jag som tämligen okomplicerat eftersom de var så välhanterade och väl förberedda genom körningen, så det var mer eller mindre bara att börja rida.
/U

Återigen, skitsnack. Jag vet ett par stycken som kör sina halvblod. De kan trava på rätt bra också, MEN är givetvis inte avlade för trav och kan inte jämföras med halvblod inom den grenen. Men att de skulle börja protestera!? :crazy:

Jag vet ett halvblod som har segrar i 1.40 hoppning och kvalade in till YR SM förra året som även går att köra. Han körs i både enbet, par, tre- och fyrspann och har gått bröllops och studentkörningar samtidigt som han tävlar i hoppning.
En väl inkörd häst går bra att köra oavsett ras.

Jag vet ett halvblod som har segrar i 1.40 hoppning och kvalade in till YR SM förra året som även går att köra. Han körs i både enbet, par, tre- och fyrspann och har gått bröllops och studentkörningar samtidigt som han tävlar i hoppning.

tror hon menade att halvbloden inte kan mäta sig i körning på travbanan jämfört med travaren oavsett hur väl inkörd den är.

tror hon menade att halvbloden inte kan mäta sig i körning på travbanan jämfört med travaren oavsett hur väl inkörd den är.

Men det är väl ganska självklart, det har ju inte varit målet när man avlat halvblod - att de ska vara snabbast på en travbana.. det finns även andra avelsmål..
Det är ju som att tycka att halvbloden inte galopperar lika snabbt som fullbloden, eller inte har lika många gånarter som en islandshäst, sällan är lika små som ridponnyer eller vad det nu kan vara för ras..
FÅ av oss som äger halvblod skulle tycka att det var hög prioritet att ha ett halvblod som travar snabbt framför sulky.. själv har jag har inte ens provat..

Jag håller verkligen inte med.
Det är lika mycket utmaning att rida hästar av andra raser.
Jag har haft 2 travare och ridit fler än så, jag tycker inte de har varit någon utmaning. De har varit välhanterade så det har bara varit att hoppa upp och rida. Man får jobba på ett annat sätt för att få fram gångarter som man vill ha dem och bygga om musklerna, men utmaning? Verkligen inte, för mig iaf.

Man lär sig mycket mer av att rida en häst där man kan utvecklas på ett annat sätt. Det är få travare som ens med träning får en bra galopp tex.

Och det finns många som rider travare som inte klarar av att rida tex ett halvblod i form, så det tror jag inte heller på.

Dessutom är det ytterst få som verkligen kan rida sin varmblodstravare.
De flesta man ser på kurser, tävlingar, i stall där man står osv osv harvar mest runt och tror att de rider i form för att hästen böjer lite på nacken.
Det finns givetvis de som faktiskt kan utbilda och rida sina travare (dels har de hittat rätt individ för det också) men tyvärr ser man dem inte så ofta.

Jag skrev fel, jag menade att halvblod inte kan jämföras med vbltravare på travbanan :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka