vad är felet med arab/varmblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pippsen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad är felet med arab/varmblod

Dom jag känner som rider distans (på ganska hög nivå) Vill inte ha några arab/ travar korsningar, dom vill ha rena araber. Jag kan vara för korsning av vissa raser,men då ridhästar för sig och körhästar för sig.Finns ingen mening att korsa dessa två,oftast blir avkomman knepig i rörelser och benställning:crazy: Raserna bör enligt mig likna varandra samt tillföra varandra något positivt.Själv har jag tex avlat på mitt knabstrupper sto med Welshhingst.Men nu är ju knabstrupper en färg mer än en ras och welshen stod nära till hands för att förbättra vissa kvaliteer hos henne.Avkomman blir en trevlig knabstrupper partbreed av ridponnytyp.Hur mycket man än säger att man "vill ha" en travarkorsning så tror jag oftast att det handlar om att man inte har råd med en riktig ridhäst och därför tar en enkel utväg och bvetäcker med grannens ikke godkända hingst gratis för att få fram en häst som är lite närmare ridhästen än travmärren man har.Alternativt att man tar ett föl bara för att få ett överhuvudtaget.De allra flesta tänker inte på konsekvenserna och förstår inte hur många av dessa korsningar som några år senare står i kön på slakteriet,eller ännu värre..till Italien via Danmark..det är inte trevligt alls,och mycket mycket sorgligt..Jag känner en hel del hästhandlare,och deras bulvaner som köper/får billiga hästar (till livslånga,underbara hem) och skickar dom gud vet var..(jag stöttar absolut inte detta,men kan inget göra) Visst får dom ett sista hem alltid..synd bara att det är på en varm trång transport utan vatten och mat i en vecka..TÄNK er för!!!

KL
"Aveln" som TS tänker ägna sig åt känns milt utryckt ogenomtänkt. Vad har stoet att tillföra egentligen?
Jag har själv en korsning som jag har bestämt mig för att betäcka iår. Min dam är 50% SWB och 50% arab. Hon kommer att betäckas med "grannens" hingst men det är ett helt medvetet val som jag tror kompletterar mitt sto bra. Det fanns givetvis andra alternativ på längre avstånd men när en av toppkandidaterna stod nära så valde jag den. Detta framförallt då jag bestämde mig för att betäcka iår endast för 3 veckor sedan då det hänt lite saker som gör att jag lade ner tävlingsäsongen (hästen är inte skadad)
Jag har funderat i 7 år nu på detta med betäckning. Det är först i år som jag känner att det är försvarbart att betäcka henne iom att det är först nu hon har (fått chans) presterat något.
TS tänk dig för. Det kostar att ta föl och det kostar lika mycket att ta ett dåligt föl som ett bra. Möjligen kan språngavgiften bli billigare men den kostnaden är ärligt talat en minimal del i totalkostnaden. Jag räknar krasst med att när min fölunge är 3 år så kommer jag lagt ut minst 100 000:- på den (i dagens penningvärde) och då har jag inte räknat med normal kostnaden för stoet medans hon är dräktig.
Distansryttare i gemen är inte intresserade av att skaffa en trarab om det inte är så att stoet verkligen passar till ridhästavel samt att det är en bra prestationshingst som används. Att som någon nämnde använda distansen som reträttväg vid en eventuell försäljning är altså ingen särskillt säker plan.

KL

den pållen som vann VM 1990 hade en travhingst som far, alltså betäckte de ett fullblodssto med en travhingst. känn på den ni era nej-sägare.

sedan kan jag inte förstå varför man ska korsa sin travare, de flesta är redan utmärkta ridhästar som det är. det kanske jag som är ovanligt duktig på att rida, men jag har aldrig stött på några travare som är genomusla att rida på... snarare tvärtom... tsss... betäck med ett fullblod om du ska korsa... då kanske du kan få en VM- vinnare om några år eller en skogsmulle häst... vem bryr sig... ridfolk ska alltid lägga sig i med sina dryga svar. de är bara ute efter att sätta sig över de "fattiga" ridtravarägarna....... vad har de med att göra med ditt hästval, sålänge du inte betäcker en minishetland med en shire ska det nog gå så bra... genomtänkt avel är det viktigaste..

Senast ändrad av en moderator:

Dom jag känner som rider distans (på ganska hög nivå) Vill inte ha några arab/ travar korsningar, dom vill ha rena araber. Jag kan vara för korsning av vissa raser,men då ridhästar för sig och körhästar för sig.Finns ingen mening att korsa dessa två,oftast blir avkomman knepig i rörelser och benställning:crazy: Raserna bör enligt mig likna varandra samt tillföra varandra något positivt.Själv har jag tex avlat på mitt knabstrupper sto med Welshhingst.Men nu är ju knabstrupper en färg mer än en ras och welshen stod nära till hands för att förbättra vissa kvaliteer hos henne.Avkomman blir en trevlig knabstrupper partbreed av ridponnytyp.Hur mycket man än säger att man "vill ha" en travarkorsning så tror jag oftast att det handlar om att man inte har råd med en riktig ridhäst och därför tar en enkel utväg och bvetäcker med grannens ikke godkända hingst gratis för att få fram en häst som är lite närmare ridhästen än travmärren man har.Alternativt att man tar ett föl bara för att få ett överhuvudtaget.De allra flesta tänker inte på konsekvenserna och förstår inte hur många av dessa korsningar som några år senare står i kön på slakteriet,eller ännu värre..till Italien via Danmark..det är inte trevligt alls,och mycket mycket sorgligt..Jag känner en hel del hästhandlare,och deras bulvaner som köper/får billiga hästar (till livslånga,underbara hem) och skickar dom gud vet var..(jag stöttar absolut inte detta,men kan inget göra) Visst får dom ett sista hem alltid..synd bara att det är på en varm trång transport utan vatten och mat i en vecka..TÄNK er för!!!

då kan väl ni ridfolk inte vara så fördomsfulla mot ridtravare och hjälpa ryttarna mer och inte "se ner" på dem hela tiden, då kanske ridtravarna stiger i värde och slipper hamna på alla dessa helvetesmördartransporter!!! så skärp er med era fördomar va??!!! hjälp till i stället, en del vill ju inte ens träna travare eller ha dem i samma stall som ridhästarna. CITAT: "inte har råd med en riktig ridhäst" haha va fan va det där liksom??? travare är väl en riktig ridhäst, eller vad e det frågan om?? häst som rids = ridhäst... häst som körs = körhäst. NU HAR DU LÄRT DIG DET

Den som önskar ha distansen som reträttväg, bör också betänka att det i Sverige är en mycket liten sport. Antalet aktiva utövare i Sverige räknas i hundratal max något tusental. De har dessutom mycket gott om billiga hästar att välja mellan - araber är i regel billiga och för ett tränat öga finns det fynd.

Nu tror jag faktiskt att det är du som har fördomar.jag hade en travare som ridhäst i 14 år.Men att betäcka en travmärr bara för att det är det enda man har med en ikke godkänd arabhingst (dessutom med en knöl som vet inte har tittat på för dom har inte råd) är inget vidare tycker jag.Det gynnar ingen.Det finns EN häst som var korsning franskt varmblod/fullblod har det gått riktigt bra för..som sagt 1990..EN. Det är utmärkta hobbyhästar,jag har själv en inhyrd hemma i mitt stall.Jag är ingen rasist..däremot är jag realist..det är en jä**a skillnad.

Man blir språklös .......................

Exakt så är det man möter nästan samma männsikor på tävlingarna även om man åker ganska långa sträckor.
Det verkar tom vara svårt att sälja vissa föl med bra prestationstam. Vissa av dem ligger ute länge innan de säljs. Ovanpå detta tillverkas det ett antal renrasiga araber som mest verkar vara mitt söta sto + grannens söta snälla hingst. Även om dessa avkommor är mindre genomtänkta så kommer de nog före en söt, snäll travarmärr+ dito arabhingst för de flesta köpare.

OS-hästen som syftas på är en Orlovtravare från ryssland (skimmel) och han var med i OS förra året. Han har inte gått på travet.

Såhär skriver Eurodressage Maj 23 2007:

Balagur Taking the Orlov Trotter into the 21st Century

May 23, 2007

It is a rare situation when one horse can taken an entire breed into modernity and bring centuries of breeding tradition back into the spotlight. The 17-year old Orlov Trotter Balagur has done so! Under the Russian Grand Prix rider Alexandra Korelova, Balagur is one of the world's highest scoring dressage horses of the moment. An entire tradition and the popularity of this breed now seem to be resting on the white Balagur. (...)

Han har varit polishäst och cirkushäst, men aldrig sett en travbana.

Att i generationer ha avlats för att trava fort med en vagn bakom sig skapar inga ridhästar.

Har du inte lärt dig det?

då kan väl ni ridfolk inte vara så fördomsfulla mot ridtravare och hjälpa ryttarna mer och inte "se ner" på dem hela tiden, då kanske ridtravarna stiger i värde och slipper hamna på alla dessa helvetesmördartransporter!!! så skärp er med era fördomar va??!!! hjälp till i stället, en del vill ju inte ens träna travare eller ha dem i samma stall som ridhästarna. CITAT: "inte har råd med en riktig ridhäst" haha va fan va det där liksom??? travare är väl en riktig ridhäst, eller vad e det frågan om?? häst som rids = ridhäst... häst som körs = körhäst. NU HAR DU LÄRT DIG DET
:crazy:

Det är väl ingen som ser ner på dem, men de flesta är realistiska.
Jag har aldrig hört talas om att någon inte vill träna dem eller ha dem i sitt stall?? :crazy:

Och det är faktiskt många som får dem för att de är billiga, tyvärr!

Chilla lite :rofl:

Jag är ingen rasist..däremot är jag realist..det är en jä**a skillnad.
Håller med, och samma här.

Å som vanligt spårar tråden ur så fort de e travare inblandade =/ synd.

tråden spårar ur för att folk med travare inte kan se rasens begränsningar och så fort de känner sig kränkta så vänds taggarna utåt! Istället för att massproducera så kanske folk kan ta sig an en av de alla salutravare som redan finns! Till ett betydligt billigare pris än vad fölet skulle kosta.

Alec Ramsey
Ge ett konkret namn på en tränare som inte vill träna travare! Detta är ju bara taget rakt ur luften, så länge travarägaren betalar för sig så har jag väldigt svårt att tro att tränare nekar. Sen kan du inte sitta och påstå att travare är såpass bra lämpade ridhästar bara för att en häst lyckats bra. Resterande då?

Jag har själv börjat min karriär med travare i yngre tonåren, mina föräldrar var inte intresserade av hästar och tyckte väl att en häst för någon tusenlapp dög bra. Det gjorde hon gott och väl, till att rida i skogen och träna lite enkel dressyr eller hoppa något hinder. Däremot så kunde vi inte jämföra oss med en ridavlad häst på långa vägar, oavsett hur välriden hon blev eller inte. Travare är avlade i många generationer för att springa fort med vagn, ska det vara så svårt att förstå? Du får aldrig fram en kanonhäst med bra gång oavsett vilken travare du avlar på.

Precis!

Det är jättebra att det finns fd travare för dom som inte har så höga ambitioner,dom är ofta vana vid olika situationer,trafiksäkra,lättskodda och asllmänt trevliga allround hästar på den lite lägre nivån.dessutom är dom billiga i inköp och man gör en god gärning när man ger den ett bra liv efter travet. MEN det betyder inte att man måste korsningsavla på dem!

Dom jag känner som rider distans (på ganska hög nivå) Vill inte ha några arab/ travar korsningar, dom vill ha rena araber. Jag kan vara för korsning av vissa raser,men då ridhästar för sig och körhästar för sig.Finns ingen mening att korsa dessa två,oftast blir avkomman knepig i rörelser och benställning :crazy:

Ursäkta men va? Vad är det som säger att avkomman blir knepig och felställd? Inom vbl travaraveln är rättställda benställningar det absolut viktigaste och de läggs ut pengar på de fölungar som blir sneda, det går väl ändå att åtgärda när de är små? Om de har grövre fel, eller har jag bara drömt det?

Jag är inte emot korsningsavel, har sett så många oerhört trevliga korsningar, även vbl korsningar, men är emot all avel på felställda djur. Det ger inte hållbara individer i framtiden. En bekant har en halvblodsmärr som är det skevaste jag sett på någonsin, våran hemmaveterinär som stod i vet.besiktningen på våran hemmatävling blev alldeles förfasad över hur hon såg ut, hon går unghästklasser på 1,10 nu åtminstone, om hon därefter kommer att hålla återstå att se... inte i längden åtminstone. På en sådan häst hoppas jag för guds skull att man någonsin aldrig kommer på tanken att avla, men skulle inte förvåna mig om hon hamnar hos fel folk den dag hon inte kommer att kunnas ridas längre :crazy: fin fullblodsmodell av halvblod med helt OK stam.

Senast ändrad:

Travaren avlas för att bredda steget bak..fransyskor är inte helt ovanliga,hästarna måste kunna "kasta" bakbenen långt åt sidan när de travar så fort.Detta är knappast önskvärt på en ridhäst.När man mixar detta "steg" med hästar av ridhäst modell blir det oftast inget vidare.Sen skulle ju TS betäcka sitt vbl sto med en ikke godkänd hingst som vi inte vet något om.Då gissar jag att TS dessutom inte har den blekaste aning om hur benställningen egentligen ser ut på hennes sto heller.Hästar av ridhästtyp och hästar av travar typ ska ha väldigt olika benställningar,en mix blir då som sagt innan ganska skum för det mesta.

Enligt min åsikt väljer folk häst på två sätt: Antingen söker man en häst som utmärker sig inom ett visst användningsområde. Eller så vill man ha en häst med en viss exteriör - det finns gott om raser som egentligen inte utmärker sig speciellt inom något användningsområde men har ett speciellt utseende som tilltalar.

Smaken är som baken och det är helt okej vilket som tycker jag. Men att avla på hästar som varken får ett speciellt utseende eller några utmärkande egenskaper inom något användningsområde kan jag inte riktigt förstå meningen med.

Visst finns det säkert en och annan häst på hyfsat hög nivå med travarblod i sig och visst funkar en del travare till viss nöjesridning. Men säkert kan en och annan ridhäst också kunna trava hyfsat framför en sulky och inte skulle väl någon få för sig att korsa exempelvis en travare och en arab för att få fram en travhäst för det? :crazy:

visst är det bra att travarna kan användas som ridhäst på lätt nivå efter avslutad travkarriär. Problemet med detta är att de nästan skänks bort och hamnar då ofta hos okunniga människor med starkt begränsad ekonomi. För ärligtalat, hur många väljer att köpa en travare när man är intresserad av att tävla? Det finns garanterat en och annan som kommer svara att de gör de men hade obegränsat med pengar funnits så hade nog denna skara istället köpt en ridavlad häst som underlättar ridningen avsevärt!

Som sagt började jag själv karriären nere på botten med en travare, lärde mig otroligt mycket av henne och min dåvarande tränare. För tränare är mer än nödvändigt när man skolar om travare! När hon vandrade vidare så ville jag ha en "riktig" ridhäst och inte något omgjort, så då föll valet såklart på en ridavlad häst halvblodet! De ambitionerna jag har med min ridning idag är inte lämpade för en travare.

Vill man ha en travare eller travkorsning så köp istället en av de många som redan finns istället för att sätta ännu en stackare till världen! Jag tycker man borde ta hänsyn när man avlar på om avkomman kommer bli säljbar för det man lagt ut i betäckningsväg. Om inte, låt bli att betäcka!

Att sitta och säga att man ska ha avkomman resten av livet är helt galet, mycket kan hända på vägen och mycket kommer att hända. Jag kan nog påstå att 90% av dessa förevigthästar kommer säljas innan de dör av ålderdom. Folk tröttnar, blir av med jobbet, slutar ha försörjande föräldrar eller vill helt enkelt komma vidare i sin ridning.

Så ts, va glad istället åt att du har ett trevlig sto som uppfyller dina kriterier, varför chansa och kanske få fram något dåligt som inte uppfyller dina krav? Ska du då leva 20 år med en häst som du inte alls vill ha för att du inte kan sälja den?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka