vad är felet med arab/varmblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pippsen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad är felet med arab/varmblod

Spelar det egentligen någon roll vad andra tycker? Det viktigaste måste väl ändå vara att man väljer en häst som passar och håller för det man själv vill göra? Vi hästmänniskor är ju olika och har varierande krav och kunskaper och därför bör det väl finnas plats för lika mycket variation när det gäller hästar så länge de är friska och hållbara.

Spelar det egentligen någon roll vad andra tycker? Det viktigaste måste väl ändå vara att man väljer en häst som passar och håller för det man själv vill göra? Vi hästmänniskor är ju olika och har varierande krav och kunskaper och därför bör det väl finnas plats för lika mycket variation när det gäller hästar så länge de är friska och hållbara.

Håller fullständigt med dig................

Jag har faktiskt nästan aldrig mött folk som ser ner på varken travare eller kallblod. Det beror på hur man själv väljer att se på omvärlden!
Ïnte jag heller!
Om jag tror att jag har en ful kjol så kommer jag tro att många tittar snett på den också. Sluta förvänta er att folk ska titta snett så kommer ni snart märka att det faktiskt är väldigt få som gör det ;)
...."

Stämmer väldans bra, klokt skrivet.
/U

Jag tycker inte det är fel att korsa raser bara man tänker igenom hur, var, när och varför. Själv tänkte jag korsa min kallblodstravare ett tag med frieser alternativt PRE. Tror att de skulle blivit en trevlig häst. Men det vet man ju aldrig förrän efteråt. Det jag tycker är viktig dock är att hingsten är godkänd för avel oavsett ras, för ska jag ha föl vill jag ha de bästa som kan erbjudas..

För övrigt så tycker jag den varmblodiga travhästen är mkt trevlig, tävlade upp till regionalt med min kompis häst för ett par år sedan. MEn som många skrivit tidigare kräver de sin ryttare. För jag har svårt för de flesta människor som köper ett varmblod för att bara skogsmullerida, de behöver ju fortfarande msukler för att orka med en ryttare oavsett vikt. Annars sliter det ju bara..

Men i slutändan är det ju bara du som vet och kan tänka igenom ifall det blir bra eller inte.

tack för att det finns människor i världen som faktskt förstår min mening.

Instämmer absolut.
Måste tillägga att detta med hästar är en hobby som inte är som alla andra, den kräver mycket av allt möjligt och ger ofantligt mycket tillbaka. Jag tror det är jätteviktigt att man gör det till vad man vill för att få livet att vara fulländat. Alla drömmer inte om att grand-prixa eller vad det nu månne vara, men åter igen: lägga ribban där man vill ha den, välja en häst som med lätthet kan utföra det arbetet man ber den om (då blir nog alla glada)
/U

En annan aspekt jag tycker man bör fundera på innan man avlar, är om någon annan skulle kunna tänka sig att köpa hästen, om jag av någon anledning inte kan ha kvar den.

Vad jag ser på annonser verkar korsningar rätt svårsålda, och priserna rasar. Vilket kanske kan locka mindre seriösa spekulanter, tyvärr.

isåfall blir det ändå et senare problem för först tar det 9 månader för fölet att komma ut och vill jag ha fölet för att ha något att jobba med. Och inridning efter ca 3 år. Hästen kommer inte säljas i första taget och du kan inte spå framtiden heller precis som jag vet jag. Det kan bli bättre tider, precis som det kan bli sämre. men man måste inte förvänta sej det värsta.

Jag tror du missförstår mig, jag är inte negativ mot korsningsavel. Var och en gör som den vill! :idea:

(Men jag har hört rätt många som tagit fram korsningsföl för att ha en "lagom" häst till sig själv, och så kan de inte behålla... Det är nog inte så himla ovanligt. Skilsmässor, graviditeter, flytt utomlands, mamma och pappa har inte råd att betala längre osv osv. Och då tror jag faktiskt att ett renrasigt föl har det lite lättare att hitta en köpare, oavsett om tiderna går upp eller ej. Korsningar har aldrig "slagit igenom"?)

Om du kan så lite óm avel att du inte ens vet hur länge en häst går dräktig så tycker jag det är riktigt olämpligt att avla förens du har läst på en hel del!

isåfall blir det ändå et senare problem för först tar det 9 månader för fölet att komma ut och vill jag ha fölet för att ha något att jobba med. Och inridning efter ca 3 år. Hästen kommer inte säljas i första taget och du kan inte spå framtiden heller precis som jag vet jag. Det kan bli bättre tider, precis som det kan bli sämre. men man måste inte förvänta sej det värsta.

För de flesta andra hästraser tar det 11 månader.
Vi pratar ju inte om ett specifikt sto, och en lämplig hingst, inte heller ett avelsmål har jag hittar. Det är ju svårt att diskutera på ett seriöst plan vad det kan bli av avkomman. Förstafrågan var i stort sett en generell fråga varför inte alla i hela världen föredrar att rida på varmblodstravar/arabkorsningar, och sedan fick vi veta (igen) att varmblodstravare minsann varit med i OS. Återigen får vi veta att denna korsning nästan är oslagbar. OM du nu tycker att det är en riktigt bra idé med korsningen och har en plan som garanterar att avkomman får en vettig uppväxt bland kunniga människor så skulle du ju inte behöva starta den här tråden. Du vet att du skulle kunna sälja din 3-åring och leende satt in annonsen eftersom du visste att det var en attraktiv häst.
Jag är faktisk ganska säker på att om du skulle komma ut på tävlingsbanan med en häst som skulle hoppa skiten ur de flesta andra i startfältet så hittar du en seriös köpare om nu en tävlingsryttare är drömkunden, jag tycker mig ha märkt att många tävlingsryttare - och andra ryttare med för den delen inte är så medvetna om stammen på sin häst så länge den bara gör vad den ska. men ska du sälja som oinriden blir det nog lättare med en stam som säljer sig själv lite bättre.
/U

Kan du något om avel över huvudtaget??? Ett sto går dräktigt 11 månader. Du har inte råd med en godkänd hingst. Har du då råd med alla extra kostnader som ett dräktigt sto medför? Har du kunskap om fölningen går fel? Har du råd att betala dyr klinikvistelse om fölet blir sjukt eller skadat?

Har du koll på ditt stos starka och svaga sidor? Härstammning? Jag gillar och har själv travare och avlar men tänker efter före. Man vill förstärka det bra och minimera dom dåliga egenskaperna. Har du någon som helts koll på hingstarnas starka och svaga sidor? Har dom åtminstone bra ridbarhet och lynne? Sjukdoms historia? Finns det ärftliga fel på hingstarna eller hos stoet eller i deras släkt? Mycket att tänka på. Ogenomtänkt avel blir sällan bra.
Hur gammal är du egentligen? Betalar du eller dina föräldrar för hästen?

Jag är faktisk ganska säker på att om du skulle komma ut på tävlingsbanan med en häst som skulle hoppa skiten ur de flesta andra i startfältet så hittar du en seriös köpare om nu en tävlingsryttare är drömkunden, jag tycker mig ha märkt att många tävlingsryttare - och andra ryttare med för den delen inte är så medvetna om stammen på sin häst så länge den bara gör vad den ska. men ska du sälja som oinriden blir det nog lättare med en stam som säljer sig själv lite bättre.
/U

Håller helt med. Stam/ras är säkert ointressant när hästen väl börjar göra väl ifrån sig på banorna. Och precis som du säger, många tävlingsryttare verkar inte så superintresserade av stammarna, utan prestation. Var det inte någon hoppryttare som intervjuades i tv om senaste stjärnskottets stam och ryttaren svarade att han inte hade någon aning? :laugh:

:rofl: Men lilla vän..
Nu är hingsten TS ska betäcka sitt travsto med en icke visad arabhingst med en knöl på kroppen som aldrig en veterinär tittat på dessutom.Att välja en kontrollerad fin godkänd hingst är tydligen inte på tal.Vilket får mig att tro att det fattas pengar,hur ska man då ha råd med Abortvirus sprutor,veterinär undersökningar,eventuella fölsjukdomar osv..vad är problemet med att avla på avelsfriska individer av liknande raser? jag har inget emot korsningar men det finns bra och dåliga korsningar.Att blanda en häst som är utpräglat avlad för att trava fort med en häst som är skapt för ridning blir oftast inget bra alls.Jag har sett flera stycken,alla med underligt steg,konstiga benställningar osv.Dessutom har dom ofta stått hos hästhandlare av den tråkigare sorten.Så slutar dom,så varför ta fram dom från början? Då tycker jag att man skiter i hur djuren får det i sitt framtida liv..hemskt..Dräktig 9 månader??? Du måste skoja..snälla säg att hon skojar..Jag antar att du vet hur man vakar på hästar? Vilket foder ett dräktigt sto behöver? Hur man ser att föl är på gång? Hur man ser felläge? Vad man gör om fölningen går snett? Hjälp...

Efter den här tråden blir även jag rädd.

Snälla snälla ts vänta några år med att betäcka ditt sto.
Detta KAN inte gå mer än fel!!!
Man måste ha KUNSKAP och PENGAR för att skaffa ett föl.
Även om man gör det gratis på sin billiga travare.

Om du är helt säker på att du kan fostra en unghäst, och har så mkt kärlek att ge, varför köper du inte en av alla de billiga korsningarna som folk "måste" bli av med och riskerar att bli vandringspokaler.?
Då slipper det komma ytterligare än svårsåld korsning senare och du har samtidigt skänkt en unghäst som redan finns ett bra liv hos dig?

JAg har ju svarat lite i din andra tråd med ett försök att vara ganska ödmjuk och förstående. Men av de svar jag läst som du gett andra som faktiskt bara försöker hjälpa dig, och som varit med längre i hästvärlden än både du och jag och antagligen kan mkt mer oxå, så börjar jag undra hur du faktiskt tänker? Är det du lr dina föräldrar som skulle stå för det här avels"kalaset"?

Att hålla på med avel är ingen lek,oavsett djur,ras,färg osv.
JAG personligen skulle aldrig våga mig in på det, för jag VET att jag inte har kunskaperna som krävs och vill inte ha en förstörd häst på mitt samvete.
När ditt sto väl är betäckt går det inte att spola tillbaka tiden. Det är ett nytt LIV vi pratar om ...ingen my little ponny

Jag känner en som tävlar i vårt landslag i distans och hon säger att många av hennes vänner inom distansvärlden vill ha korsningar av just travare och arab. Hon sa att många vill ha en häst med större steg, kanske framförallt större trav och det är ju något som travhästarna verkligen har. De vill sedan även behålla arabens temperament och uthållighet samt storlek.

Jag har bara hört gott om denna korsningen, i alla fall inom distansmänniskors stallar. Det kan sedan säkerligen vara fina allroundhästar. Om man vill korsa sin travare med en annan ras så tror jag nog att araben är den rätta rasen att korsa med.

Det man alltid bör tänka på är att avla på FRISKA och SKADEFRIA hästar då en häst måste vara hållbar för att kunna bli riden eller körd, oavsett om den bara ska ridas i skog eller mark eller ut och tävla.

Jag har bara positivt att säga om den kombinationen.. Äger själv en som är gudomligt snäll i alla lägen och världens finaste (enligt mej) Vist de e kanske ej den ultimata korsningen för en dressyr/hopp häst men finns få som slår dom i distans bortsätt från den renrasiga araben. jag själv skulle ej vilja ha en ren rasig arab då jag ville ha lite mer storlek och större steg så valde vi vår stora travare att betäcka med en arab.. Resultatet blev en pålle på 160 cm å grov. men har ett steg untöver det vanliga. bedömd med 87799 på utställning =)

24669477.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka