vad är felet med arab/varmblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pippsen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad är felet med arab/varmblod

Du har säkert skrivit detta tusen ggr, men jag är glömsk som satan (framförallt idag med 39 graders feber :crazy:), Vem är pappan till din?

även jag känner distansare som hyllar denna korsning, men då har det varit noga med vilket sto och vilken hingst det är. Både härstammning, exteriör och temprament m.m. som i vilken annan seriös avel som helst.

Kruxet är just som flera skrivit att många tar sitt söta travarsto och en arabhingst som de tkr ser fin ut (utan att veta särsilt mkt om varken rasen eller individen i fråga) och avlar på det, och då kan det bli hur som helst!
Visst, kan man självklart då få ett fint föl, men man kan lika gärna få en häst som inte håller. Det kan man visserligen annars också, men chansen är inte lika stor.

Avel skall i alla lägen vara väl genomtänkt.

e de min hästs pappa du undrar efter??
De e Majestic Prince ox (finns tyvärr inte mer)
mvh misen

Jag tycker all avel e okej så länge den e genomtänkt å man använder sej av friska individer som har papper å licens mm. man tar inte sitt söta sto å tar grannens fina hingst utan man måste kolla för å nackdelar på båda föräldrarna.. Hällre åka lite längre för å få rätt matchning =) Nu hadejag bara tur som hittar Princen så nära oss =)

Senast ändrad:

ahh jag hade det i bakhuvudet nånstans haha!

Kommer jag se dig på några clear rounder nästa år?

Jag har en sådan korsning som är två månader gammal. Det är ju mer eller mindre omöjligt att säga hur ett föl ska bli i slutänden, men hitills är hon väldigt fin och många har berömt henne för hur hon är byggd och rör sig, men som sagt än så länge är hon bara en bebis. Det jag kan säga är att det inte har varit gratis att få henne, än så länge har jag lagt ut ca 20000 kr i betäckningskostnader, veterinärkostnader osv och då räknar jag inte med det uttökade fodret för det vet jag inte hur mkt lagt ut på men det lär vara en del.

Vad jag vill säga är bara att det inte är gratis med ett föl och att man måste fundera på vad man vill ha hästen till. Vill man ha mer än en hobbyhäst för tex höre klasser finns det bättre raser att avla på. I mitt fall vill jag ha en sk "skogsmullehäst" men jag tycker också att distans verkar intressant så vem vet?

Jag har två travston och en fjording förrutom fölet, men sen bor jag på en egen gård också så då slipper man åtminstonde hyra stallplats.
Det stoet jag valde att betäcka har jag haft i 9 år så jag kan henne utan och innan. Har ofta fått höra att jag borde betäcka henne för att hon är korrekt och fin. Hon är också klok och läraktig och är en av de hästar jag fungerat bäst med och fått mest ut av. Som ung hade hon ett travföl så jag visste att hon fungerar bra som mamma.

Om du ska betäcka ditt sto bör du fundera över hur hon fungerar som ridhäst och hur hon är byggd, travare kan se väldigt olika ut. Ta också reda på vilka hästar som finns i hennes stamtavla, vissa hingstar vill man inte ha i stamtavlan på en ridhäst.

Slutligen måste du fundera över hingsten, vad vill du tillföra avkomman som inte ditt sto tex har eller som du vill förstärka? Tänk på att de individer du väljer ska matcha varandra. I mitt fall valde jag arab för att det långt tillbaka finns fullblod i travare och för att araber har många av de egenskaper jag vill ha. Hingsten jag valde har varit mycket mångsidig i ridning och har ett mycket bra temperament. Hur man än gör blir det en korsning och denna kan bli mer lik mamman än tex pappan eller tvärtom, därför måste du vara nöjd med båda hästarna från början och inte hoppas på en orealistisk avkomma.

Det tog mig 5 år att bestämma om betäckning, vilken hingst osv....så lång tid behöver man inte vänta men stressa inte heller fram något, utan tänk igenom hur du ska göra. Hur som helst, jag är mycket nöjd med min fölunge och hon är väl värd vartenda öre!

kl

bortsett från distansmänniskor så är det ytterst få som vill ha en travkorsning utan genomtänkt avel. Det verkar vara otroligt vanligt att betäcka sina travarston med någon annan ras. Om travaren nu är så bra som ägaren påstår, varför inte fortsätta med att lägga ännu en travare på den istället för att blanda in en främmande ras?!

Det lustiga är ju att det knappast förekommer omvänd korsning där man har en ras som korsas med en travhingst! Skulle kombinationen vara så bra som påstås så varför tänker folk inte omvänt!? Jo för att de inte vill förstöra rasen genom att blanda in travare, så enkelt är det.

Håller med .

Att distansfolk vill ha en travare/arab-korsning kan jag förstå, under förutsättning att det finns bra stam bakom. Utöver dom är det nog mest önsketänkande som får folk att göra den korsningen.

Till TS: Det är inget fel på den korsningen. Problemet är att det dräller av korsningar, vilka många är mycket bättre prestationsmässigt inom hopp/dressyr än travarkorsningarna. Detta kör priserna på travarkorsningar i botten (om man nu inte har en korsning med lämplig stam för distans) och dessa stackars hästar hamnar alltför ofta hos hästhandlare eller på slakttransporter till andra länder.

Jag tycker att man som stoägare måste ta sitt ansvar för avkommor man sätter till världen. Är du verkligen säker på att du kan behålla den om 5 år, 10 år?? Ska du avliva den om ditt liv tar en oväntad vändning och du inte får den såld? Jag vet att man inte tror att det kommer hända, men världen är inte en säker plats och mycket kan hända. Med en renrasig häst blir problemen mindre vid försäljning, men alla gör ju som dom vill.

Själv hade jag gärna korsat ponnyer med val utvalda arabhingstar, då jag sett massor av såna korsningar som funkat super! Jag har även träffat massor med travare som varit jättetrevliga ridhästar.. Men eftersom man inte vet vad man får när man avlar och man inte kan beställa hade jag hellre använt hästar man sett funkat i avel och vet lite mer hur avkomman kan bli.

/ Lavinia, som inte ens orkar sätta sej in i arabaveln, så det får vänta några år.. Alla hingstar är ju som sagt så fina på bild...

Nej tyvärr =( Savanna är dräktig å ska föla i maj 2010 men hösten/vintern där efter så ska vi träna sten hårt för att komma ut på några cr under sommaren 2011.. Så då kanske vi ses =) hon ska minst lika högt som pappa om inte högre =) ha ha ha min lilla skrutta =) får se hur långt hon komme rmen tävla ska vi.

vem har du betäckt med då? är det inte en arab så får du nog skriva ras med, för de andra har jag ingen koll på :p

Hon är dräktig med Ridponny hingsten Panoz =) (kat D)
Världens vackraste hingst med ett super psyke.
Visad 2 ggr med klass 1 som resultat båda gångerna.
Han har pass å självklart licens mm dock ej gjort bruksprov
efterson han bara är 3 år gammal.

vad är tanken med den då? Jag menar eftersom du blandar in en 3 e ras?

Du provar lite oprovat alltså, precis som jag! hingsten jag valde var bara 4 år när han betäckte Pselma! Men det verkar ju ha blivit bra iaf :D

nu förstår jag inte... Du råkade få fram en bra travarkorsning med en arabhingst och nu ska du betäcka den med ytterligare en ras. Dessutom med en hingst som inte lämnat några avkommor och inte gått bruksprov!?

Hur tänker du?:confused:

ja du..hur tänker dom??:confused:
Som sagt..en godkänd avelsfrisk häst är A och O. Pengar kostar det att avla vilken ras man än väljer,hästar går dräktiga i 11 månader,ett dräktigt sto äter massor av mat osv osv osv..

nu förstår jag inte... Du råkade få fram en bra travarkorsning med en arabhingst och nu ska du betäcka den med ytterligare en ras. Dessutom med en hingst som inte lämnat några avkommor och inte gått bruksprov!?

Hur tänker du?:confused:

Tycker det låter som om hon vill få fram en häst av ponny(sport)modell, vbl travare 25% arab 25% och ridponny 50% (skulle vara spännande att veta vad det ligger bakom honom). Hade personligen valt en godkänd hingst med redan visningbara avkommor på tävling/prestation, men annars kan jag inte se varför du blir upprörd över att hon lägger till en ras?

anledningen till att jag "blandar" in en till ras är för att jag har kört mitt sto till betäckning förra året och i år men har ej tagit sej pga att hon blir för stressad av transporten. Så nu när jag fick chansen att få hem en hingst som faktiskt har licens mm så tackade jag gladerligen ja. De blir ingen busk avel för jag har papper mm på honom å han har licens å full stam. Självklart förs språng rulle mm som på alla hingstar. Sen e han vet testad för allt möjligt dom ska innan betäckning å d eva UA..

panoz är ju som sagt ridponny men med Halvblod, Fullblod och New Forest i sej

Han har vist lämnat avkommor. de första är födda i år och ser jätte fina ut.

Som sagt fölet är redan sålt så de e inte jag som bestämmer där. om detta fölet blir bra ska jag betäcka henne med samma hingst som vi har en avkomma efter redan =) Haydn 977..

kl

Det lustiga är ju att det knappast förekommer omvänd korsning där man har en ras som korsas med en travhingst! Skulle kombinationen vara så bra som påstås så varför tänker folk inte omvänt!? Jo för att de inte vill förstöra rasen genom att blanda in travare, så enkelt är det.

Det sker tyvärr...Ex. en medioker eller usel hingst lämnas iväg nästan gratis. Har inte gått bra på travet, ofta skadad o.s.v. Den som tar hästen har ibland ett sto som behöver sällskap...och på den vägen...:cool:

Personligen har jag inte nåt emot en väl planerad korsning oavsett vilka raser det handlar om. Det måste finnas ett mål och en tanke med det hela. Jag är beredd att betala för god kvalitet för en individ som passar det jag ska ha den till.

Hon är dräktig med Ridponny hingsten Panoz =) (kat D)
Världens vackraste hingst med ett super psyke.
Visad 2 ggr med klass 1 som resultat båda gångerna.
Han har pass å självklart licens mm dock ej gjort bruksprov
efterson han bara är 3 år gammal.

Vad håller ni på med, egentligen?

anledningen till att jag "blandar" in en till ras är för att jag har kört mitt sto till betäckning förra året och i år men har ej tagit sej pga att hon blir för stressad av transporten. Så nu när jag fick chansen att få hem en hingst som faktiskt har licens mm så tackade jag gladerligen ja. De blir ingen busk avel för jag har papper mm på honom å han har licens å full stam. Självklart förs språng rulle mm som på alla hingstar. Sen e han vet testad för allt möjligt dom ska innan betäckning å d eva UA..

Som sagt fölet är redan sålt så de e inte jag som bestämmer där. om detta fölet blir bra ska jag betäcka henne med samma hingst som vi har en avkomma efter redan =) Haydn 977..

Alltså betäckte han redan som två åring, eftersom han har föl födda i år, och är tre år i år.

Det är ju tur att var och en får ansvara för sitt handlande..............men det här är INGEN AVEL, det är endast utökande utav häst antalet.

Jag tror att ni två har funnit varandra...........hingst ägaren och du, ni verkar ha samma inriktning......

Hittade inte mycket om Panoz, en av de få sakerna jag hittade var att de inte lämnat in fullständiga uppgifter för passansökan http://www.asrp.se/saknadepass/p.html. Vad krävs för att få betäckningslicens i asrp?
/U

KL
Kan bara svara för mig själv och jag anser att man ska korsa så lite som möjligt och gör man det så ska man veta vad man håller på med. Jag skulle aldrig i livet vilja ha en Travare/arab korsning. Dels kan jag tänka mig hur ful den skulle bli och dels så lär det inte bli en bra ridhäst. Vad är det som travaren ska tillföra i detta fallet? Trava fortare? När ska någon förstå att travare är avlade för att trava fort och ingenting annat? Vill man ha en bra distanshäst så finns redan araben som är den absolut bästa, så vad finns det för argument?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka