Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Absolut! De flesta tar oss aldrig till toppen.
Men det betyder ju inte att man vill avla på sin hobbyhäst för det.
KL
"Aveln" som TS tänker ägna sig åt känns milt utryckt ogenomtänkt. Vad har stoet att tillföra egentligen?
Jag har själv en korsning som jag har bestämt mig för att betäcka iår. Min dam är 50% SWB och 50% arab. Hon kommer att betäckas med "grannens" hingst men det är ett helt medvetet val som jag tror kompletterar mitt sto bra. Det fanns givetvis andra alternativ på längre avstånd men när en av toppkandidaterna stod nära så valde jag den. Detta framförallt då jag bestämde mig för att betäcka iår endast för 3 veckor sedan då det hänt lite saker som gör att jag lade ner tävlingsäsongen (hästen är inte skadad)
Jag har funderat i 7 år nu på detta med betäckning. Det är först i år som jag känner att det är försvarbart att betäcka henne iom att det är först nu hon har (fått chans) presterat något.
TS tänk dig för. Det kostar att ta föl och det kostar lika mycket att ta ett dåligt föl som ett bra. Möjligen kan språngavgiften bli billigare men den kostnaden är ärligt talat en minimal del i totalkostnaden. Jag räknar krasst med att när min fölunge är 3 år så kommer jag lagt ut minst 100 000:- på den (i dagens penningvärde) och då har jag inte räknat med normal kostnaden för stoet medans hon är dräktig.
Distansryttare i gemen är inte intresserade av att skaffa en trarab om det inte är så att stoet verkligen passar till ridhästavel samt att det är en bra prestationshingst som används. Att som någon nämnde använda distansen som reträttväg vid en eventuell försäljning är altså ingen särskillt säker plan.
Knapplån
Är det någon här som vet vilka arabhingstar som tar emot ston av "alla" raser?
Jag skulle säga tvärtom!
Av kvalitetshingstarna så är det nog ingen som tar emot annat än araber, hingsten jag valde gjorde även ägarna så att de kollade upp stona, och var de inte tillräckligt bra så fick de inte komma helt enkelt.
Men sen finns det en uppsjö av arabhingstar som igentligen skulle vara valacker, de tar ofta emot alla raser![]()
Alla araber vad jag vet tar imot all araser. mer eller mindre. mvh misen
Oj, 1 på flera miljoner?Jag tror att hade dom bara lagt ner lite tid och avlat på mer Exteriör så hade det blivit ypperliga ridhästar.
Varför?En travare SKA INTE ha ridhäst-exteriör.
sedan vill jag också påpeka, Många kanske kommer ihåg Jappeloup.... korsning fullblod/travare som endast var 1.57 cm hög men hoppade i världseliten i många år helt enastående!
tack för mig![]()
Oj, 1 på flera miljoner?
Det var väl ett antal år sedan också.
Hästar blir ju mer och mer avlade åt sin riktning, trav, galopp, hoppning osv osv.
Men frågan var VARFÖR folk avråder från det? Vad är det som inte de hästarna kan presetera som renrasiga kan så bra? Jag vet inte exakt när varmblodet var med i OS men huvudsaken är att hästen varit med och det är ett bevis på att varmblod, dom kan dom med.