Vad är fel? Panik på kvällarna.

Fairey

Trådstartare
Hej!

Min mamma har en Dansk Svensk gårdshund som beter sig mycket märkligt på kvällarna.
Beteendet börjar alltid på kvällen, kring 19-tiden när mamma ska börja laga mat. Hunden går då in och sätter sig på badrumsgolvet, hänger med huvudet och skakar, beteendet eskalerar sedan efter hand och han hoppar upp och "klättrar" på väggarna och har även hoppat in och gömt sig i tvättmaskinen som står därinne. Mamma bor på landet och har en liten gäststuga på sin tomt där hon fått sova med hunden de senaste nätterna, och därinne är han lugn.

På dagarna då han är med på jobbet är han helt normal, och även dag- och sen nattetid hemma. Det har en period fungerat att sätta igång tvättmaskinen eller duschen, då har han blivit lugnare. Mamma har också försökt att ta ut honom från badrummet och "tvinga" honom att t.ex. sitta med henne i soffan, men detta fungerar tydligen inte längre.

Vad kan det vara som är fel? Finns det någonting man kan göra själv för att försöka bryta det här beteendet? Var ska man vända sig för att få hjälp om ingenting fungerar?

Sv: Vad är fel? Panik på kvällarna.

vad händer om hon slutar laga mat ? eller om hon inte lagar mat alls på kvällen ( köpa med mat nån dag)

min sch betedde sig typ så när jag tvättade förut , antog att det var vibrationer i golvet som han blev sån av

Är det i samband med att din mamma börjar plocka fram och förbereda matlagningen som det här beteendet triggas igång? Hur länge har hunden betett sig så här? Vet du om din mamma tillagat lammkött i samband med att det här började? En del hundar reagerar med rädsla av lukten av lammkött som tillagas, fråga mig inte varför, men jagg vet flera hundar som reagerar negativt på det. Tänkte om han sätter den obehagliga lukten i samband med matlagningen.

Reagerar han även när hon lagar mat på annan tid?
Kan det finnas någonting strömmässigt han reagerar på? Om det alltid är i samband med att spisen är på...

Jag tänkte på det man läst om hästar som varit stressade i vissa boxar osv men där det så småningom uppdagats att det fanns svag ström i den boxen men som ingen människa känt av.

Reagerar han även när hon lagar mat på annan tid?
Kan det finnas någonting strömmässigt han reagerar på? Om det alltid är i samband med att spisen är på...

Jag tänkte på det man läst om hästar som varit stressade i vissa boxar osv men där det så småningom uppdagats att det fanns svag ström i den boxen men som ingen människa känt av.

Min första tanke också

Vilken typ av spis har din mamma? Vissa kok o stekkärl kan ge ifrån sig olika typer av ljud på olika typer av spisar. Det kan vara så svagt ljud att vi människor inte uppfattar dem, men ljudet stör hunden. Om det är så starkt att vi hör ljudet så är det ett vinande läte.

Vad händer en kväll när ingen mat lagas? Gör hunden likadant samma tid i alla fall? Man kan ju prova ett par kvällar att äta kall mat (tex potatissallad/ kassler) eller hämtmat.
Har din mamma bil? I så fall prova att låta hunden vara där när maten lagas. Hur är hunden i så fall resten av kvällen?
Om det funkar bra, så är det något med spisen som stör hunden.

När får hunden sin mat?
Det finns något som kallas hepatisk encefalopati. Vid vissa typer av leversjukdom har levern nedsatt kapacitet vilket kan ledat till att ämnen som påverkar nervsystemet kommer ut i blodomloppet. Hunden kan då bete sig konstigt.
Kan det vara så att det inte är matlagningen som är den utlösande faktorn, utan att det kommer i samband med att hunden ätit?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 763
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 196
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka