Vad är ett bra foder?

I

Isis

Vad ska ett bra hundfoder innehålla?
Jag måste byta foder till min hund och det är så mycket man måste tänka på för att hunden ska må bra och inte få för mycket eller för lite av något. Blir helt snurrig. Läser på hemsidor för olika foder och alla anser att deras foder är bäst så bara det är svårt att gå på.
Det enda jag vet i nuläget är att det ska vara ett högenergifoder med mycket proteiner. Men då ska det tydligen var skillnad på proteiner och proteiner också. :confused::eek:

Sv: Vad är ett bra foder?

Royal Canin, den röda säcken. Har inte kunnat använda det själv, det var för mycket energi för dom. Studsade hela dagarna. Men det finns säkert fler sorter.

Har RC schäferfoder nu men tänkte testa något annat. Har hört mycket gott om RC högenergifoder. Även om man kan läsa innehållet på säcken så hur ska man veta att det är bra? Det är så olika bland hundfoder.

Det är ju en djungel av hundfoder, man får helt enkelt testa sig fram.

Ja det förstår jag. Men man kanske inte märker förens i efterhand om hunden har brist på något eller om det fattas något i fodret som påverkar hunden på sikt.

Vad har din hund ätit för något, och hur har den måt på det?
Lättare att råda om man vet lite mer om vad för foder du gett innan och varför du nu vill byta

Jag tror att jag har formulerat mig dåligt. Frågan är inte vilket foder som passar min hund bäst för det kan ju vara svårt för er att veta. Vill veta hur man själv kan se genom att titta på innehållet på en fodersäck att det är ett bra foder.
Min hund har ätit RC schäfer junior foder men växer inte som han borde. Är tunn och har svårt med att sätta muskler. Dessutom har han ofta problem med magen. Uppfödaren rekommenderade mig att att ge ett högenergifoder. Har tittat på högenergifoder från flera fodertillverkare och innehållet är olika. Tex vissa säger att en proteinhalt på 25% är för mycket medan andra säger att det är lagom eller för lite. Hur vet man?

Någon som blev klokare på vad jag menar?;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 027
Senast: MML
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
692
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 708
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 423
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka