Vad är en vandringspokal?

A

ansk

När anser ni att en häst kan kallas för vandringspokal?

Om vi utgår från att hästen lever i låt oss säga 15 år. Hur många ggr ska den byta ägare eller fodervärd för att kallas vandringspokal? Eller beror det på att det blir många ägarbyten på kort tid? Även om ägarbytena varit sällsynta före och efter denna korta period?

Exempel:

Häst nr 1 såldes som treåring av uppfödaren men hann med 4 st ägarbyten fram t o m 5 års ålder. Därefter blev det bara ett ägarbyte till, vid 12 års ålder. Är eller var hästen en vandringspokal?

Häst nr 2 säljs från uppfödaren som föl och byter sedan ägare när den är 2 år, 5 år, 8 år, 12 år två gånger samt vid 14 års ålder. Är denna häst en vandringspokal?

Sv: Vad är en vandringspokal?

När anser ni att en häst kan kallas för vandringspokal?

Om vi utgår från att hästen lever i låt oss säga 15 år. Hur många ggr ska den byta ägare eller fodervärd för att kallas vandringspokal? Eller beror det på att det blir många ägarbyten på kort tid? Även om ägarbytena varit sällsynta före och efter denna korta period?

Exempel:

Häst nr 1 såldes som treåring av uppfödaren men hann med 4 st ägarbyten fram t o m 5 års ålder. Därefter blev det bara ett ägarbyte till, vid 12 års ålder. Är eller var hästen en vandringspokal?

Häst nr 2 säljs från uppfödaren som föl och byter sedan ägare när den är 2 år, 5 år, 8 år, 12 år två gånger samt vid 14 års ålder. Är denna häst en vandringspokal?
Ja jag tycker det om båda två. speciellt när man märker att ens gamla häst säljs varje halvår och folk försöker lura varandra.

Jag ser mera till orsaken till varför hästen byter hem än antalet gånger.

Är orsaken till att den byter hem att den är svårhanterlig eller att den är billig att köpa in och sen sälja när man tröttnat..

Man kan ju tyvärr inte förutspå ekonomin eller olika livssituiationer alla gånger och det kan ju tyvärr en och samma häst råka ut för.

Det jag definerara som vandringspokal är en häst som flänger mellan olika ägare som köper, rider ett tag och tröttnar, lite typiskt tonåringtid när man inte riktigt vet vad man vill och så.

Tycker i ex. att Häst nr 2 är en vandingspokal och att häst nummer 1 är en som varitdet men sen hittat rätt hem.

//

Jag tycker också att det handlar mer om anledningen till ägar bytet än antalet byten. Sedan kanske också om hästen säljs billigare och billigare om ngn förstår hur jag menar. Dvs att den tappar i värde mer än normalt.

det är en häst som säljs ofta, oavsett anledning. båda dina ex är vandringspokaler.

och jag tycker oerhört synd om hästar som får leva sitt liv så. :(

Jag tycker också att det handlar mer om anledningen till ägar bytet än antalet byten. Sedan kanske också om hästen säljs billigare och billigare om ngn förstår hur jag menar. Dvs att den tappar i värde mer än normalt.

Förklara hur du ser på olika anledningar till försäljning i förhållande till begreppet vandringspokal!

Men då är det nog många hästar som får räknas som vandringspokaler. Håller med om att det är en vandringspokal om hästen säljs ca 2 ggr per år under flera års tid men ofta kan det ju handla om en kortare period i hästens liv som den byter ägare tätt och före o efter detta är det stabilt men det är ändå den korta perioden som folk fokuserar på.

Jag tycker att många hänger upp sig för mkt på hästar som under en period byter ägare flera ggr. Det kan finnas bra och naturliga skäl till detta. Jag tror inte att det behöver vara värre för hästen om det bara sker under en mkt begränsad period än att hästen t ex får byta stallmiljö väldigt ofta och kanske medryttarbyte. Om hästen inte trivs med sin ägare/ryttare och inte heller tvärtom så är det ju bättre för båda parter att hästen säljs till någon som passar bättre ihop med hästen.:)

det är en häst som säljs ofta, oavsett anledning. båda dina ex är vandringspokaler.

Men var går din gräns då? Vad är ofta och vad är sällan eller lagom?

Hur många ägare accepterar du under en 15-årsperiod? Förutom uppfödaren förstås. Är det två ägare som är max så kan jag lova dig att de allra flesta hästar är vandingspokaler.

Förklara hur du ser på olika anledningar till försäljning i förhållande till begreppet vandringspokal!

Jag menar om en häst säljs vidare av den anledningen att den inte fungerar. Om detta sker efter ganska kort tid och den då säljs för ett bllligare pris än inköpspriset. Om den sedan kommer till ytterliggare en ägare där samma sak upprepas.
jag skrev det första inlägget ganska hastigt så detta är kanske inte helt genomtänkt. Det var min omedelbara tanke tidigare idag.

max två tre ägare förutom uppf tycker jag en häst ska ha.

hästar borde inte vara nån handelsvara som skickas runt hit o dit. om hundar har en massa ägare blir det ramaskrik, men hästar får tydligen säljas omkring hur som helst. :crazy:

Jag tycker inte heller att en häst borde behöva byta ägare flera gånger. Men på ngt sätt tycker jag att det är värre om den börjar vandra bland mr eller mindre seriösa ägare bara för att den är billig. Med det menar jag inte att alla som köper billiga hästar är oseriösa. Vi har två st, en travare och ett fullblod, som vi nästan har fått gratis (känner mig inte helt oseriös i alla fall).

Senast ändrad:

Jag menar om en häst säljs vidare av den anledningen att den inte fungerar. Om detta sker efter ganska kort tid och den då säljs för ett bllligare pris än inköpspriset. Om den sedan kommer till ytterliggare en ägare där samma sak upprepas.
jag skrev det första inlägget ganska hastigt så detta är kanske inte helt genomtänkt. Det var min omedelbara tanke tidigare idag.

Men det är ju svårt att veta efter kanske bara en provridning eller kanske inte ens någon provritt alls, hur det kommer att fungera med hästen man köpt. Om det visar sig fungera dåligt i ridningen eller hanteringen så är väl det bästa att sälja hästen innan ägaren hunnit bli alltför rädd och hästen fått övertaget helt? Om det gått för långt så blir det ju svårt att rätta till även för nästa ägare. Dock är det då viktigt att säljaren upplyser om orsaken till försäljningen, t ex att det är en avkastarkung eller att hästen är svår i hanteringen på ngt vis. Så att det blir en rutinerad och mkt hästvan person som köper hästen. Att hästen blir lite billigare om den exempelvis visar sig vara svårriden blir en självklarhet eftersom utbudet av tänkbara köpare som kan klara av hästen minskar. En lättriden häst får fler seriösa spekulanter och betingar därmed ett högre pris.

Jag tycker nog att man kan dra gränsen vid ett par år hos varje ägare.

Men man ska nog också väga in hästens livskvalité och hälsa hos de olika ägarna. Har hästen haft ett aktivt liv eller går den bara och drar i hagen innan den säljs vidare?

Många tävlingsponnyer byter ju ägare ganska ofta då ryttaren "måste" byta upp sig vid 18 års ålder. Ponnyn kanske hinner med många ägare under sin livstid, men sköts väl och tränas bra hela tiden så att ägarbytena inte är så dramatiska?

Andra hästar kanske hamnar i en karusell som sällskapshästar "utan värde", där de flyttas runt och inte alltid får den omvårdnad och kärlek de förtjänar.

Slutligen är ju alla hästar olika känsliga för miljöombyten, där vissa klarar av att byta ägare och miljö ganska ofta, medan andra tar uppemot ett par år på sig för att acklimatisera sig ordentligt.

Som sagt, gränsen är svår att dra...

Fast då skulle ju 95% av alla ponnys vara vandringspokaler. Att en häst ska ha 2-3 ägare under en livstid är ju väldigt svåruppfyllt för de flesta(tyvärr).

Givetvis mår de flesta hästar bäst av att inte flyttas runt för mycket, det håller jag absolut med om, men med din definition på vandringspokal skulle ju en majoritet av våra ponnys/hästar vara det.

Personligen tycker jag att anledningen till att en häst flyttar runt har med definitionen att göra. Ordet "pokal" tycker jag klingar lite negativt och får mig att tänka att ägaren mer har hästen för att, dvs inte ett genomtänkt hästägarskap. Något som samlar damm i hyllan, liksom.

så flera oseriösa hästägare efter varandra, oberoende av tiden, tycker jag gör hästen till en "vandringspokal".

Vad anser ni då om hästar som inte byter ägare men byter stall ofta?

Har ett exempel på vad jag anser vara vandringspokal:
Köpte en 4-åring som innan mig hade haft 4 ägare, förutom uppfödaren. Nu är hästen 12, och har nu sin 7:e ägare...

Har även 2 exempel som jag inte anser vara vandringspokaler:

Köpte en 14-årig häst som förutom uppfödaren bara hade haft en ägare, den hästen slutade sina dagar hemma hos mig 20 år gammal (alltså totalt 3 ägare INKL uppfödare på 20 år)

Köpte en 4-årig häst av uppfödaren, hästen togs bort i höstas/vintras, 17 år gammal, och hade då haft totalt 3 ägare INKL uppfödaren

För mig är hästägandet ett livslångt åtagande. Men, visst har det hänt att jag varit tvungen att decimera antalet vid särskilda tillfällen...dock har jag det så förspänt att det gått att hålla hästarna inom familjen då;).

Har köpt några hästar tidigare som verkligen varit "vandringspokaler"...Den ena hade en ägarbyteslista som fyllde ett A4:eek:...den andra hade bytt ägare 5-6 ggr. Båda stannade hos mig till slutet.

I dessa två fall kan jag förstå att de börjat vandra runt. Ingen av dom var lätta att jobba med och okunskap hos deras tidigare ägare gjorde att dom inte visste vad dom skulle göra. Båda hade fysiska fel som orsakade beteendestörningar som gick att jobba bort men det tog tid.

Många gånger tror jag att det handlar om just okunskap och otålighet. Man vill komma högt i klasserna för fort och det funkar inte. Då säljer man oftast och försöker hitta en häst som är mer färdig. Inte alltid är man medveten om sina egna brister i ridning och hantering heller...

Tror det alltid kommer att förekomma hästar som vandrar runt, tyvärr...

Jag tycker båda två är så kallade vandringspokaler.

Min häst var en vandringspokal innan hon kom till oss.
På papprena står det 5 ägare men eftersom hon blivit omhändertagen finns det 2 "ägare" till som inte så med på papprena.
Hon hade alltså haft 7 st innan hon hunnit fylla 8 år. Detta var ägare som ägt henne enbart i några månader..

Jag har ägt henne i 9 år nu och förstår inte hur hon kunnat vara en..

Jag tycker att det är lika tragiskt för en häst som får byta stall-miljö, rutinner, hästkompisar ofta som för en som byter ägare. Jag ser många orsaker till varför man borde försöka bättre så att inte hästen behöver vara vandringsbokal.:(
Om hästen flyttas mellan olika ställen och ägare kan den inte känna sig trygg och blir nervös. villket leder till att den oftast flyttas igen. När man byter ägare ofta kan det ha stor påfrästning på hästen. Varge ny ryttare har nya rutiner och olika sätt att rida och sköta hästen på. Om dom olika ägarna är för olika vet hästen tillslut inte vad som är rätt att göra.

ex. den ena ryttaren tar en annan väg runt något "farligt" men sedan vill nästa ägare att den ska stanna och undersöka det. sedan använder nästa spö och att den bara ska gå förbi utan att ta den minsta notis av det.:crazy:inte konstigt den blir förvirrad.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka