Vad är en ordförandes roll?

ankic

Trådstartare
Äger box i ett kollektivstall med 23 st boxar. Har varit med i styrelsen som ledamot i 4år. Nu har jag blivit tillfrågad om ordförandeposten, men vet inte riktigt vad det innebär...
Vi har det lite jobbigt i stallet just nu , det har blivit som 2 läger. Både kassör och ordförande har valt att lämna styrelsen med omedelbar verkan . Kassören har gjort några stora "missar " som han själv har vunnit på.
så jag skulle vilja veta vad jag ger mig in på; har lätt för att prata,förstå och respektera folk men känner inte mig säker på ordförandes roll

Senast ändrad:
Sv: Vad är en ordförandes roll?

Ordförandens uppgifter:

Att samorna styrelsens arbete.
Vara mötesledare vid styrelsemöten.
Se till att de beslut som föreningen fattar genomförs.
Är ofta föreningens firmatecknare*.
Att godkänna föreningens inbetalningar och utbetalningar.
Vice ordföranden sköter ordförandens uppgifter när han eller hon inte kan närvara.
* Firmatecknare är den person eller de personer som i föreningens namn får skriva sina namnteckningar på olika slags hnadlingar, ekonomiska uppgörelser med mera. Det vanligaste är att ordförande tillsammans med sekreteraren eller kassören får i uppdrag att göra det (de får teckna föreningens firma).

har lätt för att prata,förstå och respektera folk men känner inte mig säker på ordförandes roll
Ngt jag tycker är viktigt i en ordförandepost är just att man är objektiv, respekterar alla och lägger lika mycket vikt i allas åsikt. Att man låter allas ord komma fram på ett bra sätt.

I övrigt var inlägget ovan ganska tydligt tkr jag. :)

tack för svar, det med att godkänna föreningens in-/ut betalningar har nog våran tidigare ordförare aldrig gjort. Låter bra att det kollas av två personer( kassör+ordförande) .
Ska fundera lite till, möjligen acceptera ordförandeposten på 1år, för att känna på och se om det fungerar.
Nu är vi ju i ett läge där allt är jobbigt, så det som måste jobbas på är i första hand stämningen i stallet.
Men det kommer även att ta tid att gå igenom allla pärmar efter tidigare kassör o ordförande. Kassören har varit i stallet i 26år ( jag har stått där i 5)

Det finns nånstans böcker att köpa där det står vad en ordförande, kassör och sekreterare gör i en förening. Kommer inte i håg vad dom hette, men du kanske kan googla fram nåt ? Läste i en sån bok en gång i tiden, och dom var mycket informativa...glasklart vad respektive människa gjorde i styrelsen.

Liknande trådar

Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
16 852
Senast: Emtherlia
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar