Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måg = svärson.Jag hörde ordet "måg" igår och insåg att jag vet inte vad det det är. Kan någon upplysa mig?
Och medan jag ändå är igång och ställer dumma frågor så kan jag passa på att även fråga vad en svåger är. Det har jag aldrig fattat.
En måg är det samma som svärson dvs, den som är gift med din dotter, en svåger är den som är gift med din syster eller så är det din mans bror.Jag hörde ordet "måg" igår och insåg att jag vet inte vad det det är. Kan någon upplysa mig?
Och medan jag ändå är igång och ställer dumma frågor så kan jag passa på att även fråga vad en svåger är. Det har jag aldrig fattat.
Nja, en måg kan lika gärna vara gift med ens son och svågern kan vara gift med ens bror. Och de dottern och systern är gifta med behöver inte nödvändigtvis vara måg och svärson.En måg är det samma som svärson dvs, den som är gift med din dotter, en svåger är den som är gift med din syster eller så är det din mans bror.
Ja, det handlar inte om parbildningens utseende.Nja, en måg kan lika gärna vara gift med ens son och svågern kan vara gift med ens bror. Och de dottern och systern är gifta med behöver inte nödvändigtvis vara måg och svärson.
Pappa säger ibland mågsmôle. Typ mågsmula antar jag. Värmländska.Det finns även en utveckling av ordet på småländska, men som har samma innebörd: mågapinne![]()
Kanske en generationsfråga?Mycket att hålla reda på. Det här lär ju inte fastna i skallen direkt. Vad en svärson är visste jag inte heller.
Min familj är ju tydligen väldigt liten och vi har aldrig pratat i dessa termer.
Jo, jag har hört orden svåger och svägerska många gånger men aldrig förstått innebörden av orden.Kanske en generationsfråga?
Jag kallar mitt ex bror för svåger trots att jag varit skild i många år. Barnets sambo har jag inte ens tänkt på att kalla måg.
Fast nog tycker jag att man hört svägerska och svåger många gånger? Att svägerskor är tillsammans på något evenemang t.ex.?
/gammaltanten
Eller skånskans ”påg”.haha, det här var helt nytt för mig!
Såg rubriken och mina tankar gick direkt till det skånska ordet "mög" istället.
att det fanns fler ord för svärson visste jag int!
Fast påg har inget med släktskap att göra.Eller skånskans ”påg”.![]()
På A svarar jag svärson och på B din partners syskon.![]()
Ingenting vad jag vet.Lånar lite.
Jag har en annan fråga ang släkt, finns det något ord för vad man är med sitt barns svärföräldrar?
Ja det var dumt av mig att inte tänka längre än så, i dagens samhälle behöver de ju inte ens vara gifta.Nja, en måg kan lika gärna vara gift med ens son och svågern kan vara gift med ens bror. Och de dottern och systern är gifta med behöver inte nödvändigtvis vara måg och svärson.