Vad är en bra tik värd?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liten82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 318
L

liten82

Efter att läst tråden "Seriöst, vilken annons" så kom jag att fundera på en sak.
Om man har en tik, friröntgad och testad på alla sätt, mycket trevlig mentalt, bra stam, redan meriterad-
vad tar man för en sån tik?
Om den är runt 2år typ.

Vad skulle ni betala?
Om man är uppfödare så måste ju en sån tik vara väldigt attraktiv, eller?

Sv: Vad är en bra tik värd?

Jag kan betala mycket. :D
Beror helt på stam som jag gillar och hur snygg tiken är i mitt tycke.
Sen måste hon vara trevlig också, måste funka med mina andra hundar.
Sen stora frågan, varför man säljer en sådan hund?
Varför inte fodervärdsplacera om man inte kan ha den hemma i så fall om den nu är så bra?

Man säljer den för att man skaffat tik utan avel som syfte och att man av nån anledning inte har möjlighet att ha kvar den (allergi eller vad som helst, typ).
Och man inte vill lämna ut den på foder för att man är korkad ;)
Om den tilltalar dej OCH går ihop med dina hundar,
Hur mycket är då mycket ungefär?

Ptja, om det verkligen är en hund jag vill ha 35 000 kanske?
Men sen ska plånboken tåla det med. :crazy:

Överlag tycker jag att vuxna hundar som har bra stam, är fritestade från sjukdomar ska kosta mer än en valp.
Man vet ju vad man får så att säga....
En valp kan ju utvecklas precis som man inte vill och önskar men en vuxen hund är ju färdig "produkt". (fan vad illa det lät. :crazy:)

Nu snackar jag hundar tänkta till utställning/avel inte vanliga sällisar.

Hade tiken ifråga haft en mycket spännande stam, varit riktigt snygg exteriört och bra meriterad hade jag kunnat betala runt 30-35 000 kr för den.

Men då ska det inte bara vara en bra stam, utan en mycket bra ;)

Aaa, de lät som ett okej pris även om det är mycket om man kollar vad "vanliga hundar" kostar.
Men jag håller med, hunden är redan "färdig", så en vuxen,frisk och trevlig hund borde vara dyrare :)

När min tik såldes så gick hon för 2000 mindre än valppriset. Hon var då 1,5 år,hade två CK, var klar för start i både viltspår och grytprov.
Hon har sedan vunnit sin klass på WDS och varit provbästa på grytprov + att de skjutit grävling för henne.

De fick en toppenhund för en billig peng. Jag tyckte att man åtminstånde skulle ta valppris för henne då hon var meriterad, men uppfödaren släppte henne får det billigare priset. (Jag hade henne på foder och vi var överens om att sälja då jag inte hann med att meritera henne som hin förtjänade).

Hästar blir ju dyrare med meriter, men det verkar inte alltid vara så för hundar.

Några bekanta till mig i Norge köpte en omeriterad tik ,1½ år gammal, med "rätt" stam och A på höfterna för 25000 norska kronor. Säljaren ville egentligen ha 40000:- (:eek:) eftersom han påstod att hon var helt klar i dressyren (på fågel) men de prutade ner henne.

När de sen släppte henne på fjället var hon heeeelt galen.
Körde fågel som ett svin och var helt ur hand för det mesta...:angel:

Efter att läst tråden "Seriöst, vilken annons" så kom jag att fundera på en sak.
Om man har en tik, friröntgad och testad på alla sätt, mycket trevlig mentalt, bra stam, redan meriterad-
vad tar man för en sån tik?
Om den är runt 2år typ.

Vad skulle ni betala?
Om man är uppfödare så måste ju en sån tik vara väldigt attraktiv, eller?

För en jämte så får man nog betala mellan 35-50 000:- beroende på vilka meriter hunden har och om den är skjutet älg för.

För en riktigt bra hund, så får man betala än mer..

Min personliga gräns för vad jag är villig att betala beror helt på om jag får låna hunden innan köp för att se vad den gör i skogen, vilka egenskaper den har när den jagar och hur den beter sig vid skjuten älg.

Olånad och oprovad ger jag inte mer än max 20 000:-. Lånad och provad med i mitt tycke bra egenskaper, så kan jag nog betala upp till 50 000:-

Sedan är det ju faktiskt så att en på alla vis bra jakthund säljs inte ;) så om det är någon som säljer en under förespeglingen att den är bra på alla sätt och vis, så bör man ta det med en hyfsad nypa salt.
Något beror det på att den säljs, jaktidiot/jaktljum/dåligt skall/förföljande eller annat.

*kl*

Är jag totalt galen som överväger att köpa en fralla från ryssland för 2000 Euro.
Hon är bara sex månader men är riktigt snygg! Och har nio champions mm i tre led bak...
Men man vet ju inte hur hon kommer blir som vuxen..
Kommer från en välkänd kennel..

*Besluts ångest*

Jag kan tänka mig att ge 20 000 för en bra tik, dvs en hund som kan ta mig till SM utan större ansträngning. Handlar det om en hund intressant för avel kan jag tänka mig 15 000 till, men sedan är det stopp för min del. Jag har helt enkelt inte råd med mer.

Hundar under två år snålar jag mer på. De är ju inte riktigt färdiga och man vet inte hur de blir.

19300:- lite drygt, för en 6 månaders valp + kostnaderna för transport etc. hade jag nog inte varit villig att betala. Runt 14-15 000:- däremot om det är en lovande valp med nya intressanta linjer kan jag betala.

Sedan är det ju faktiskt så att en på alla vis bra jakthund säljs inte ;)

Där håller jag inte med, det kan ju faktiskt vara så att man har "för många" hundar som alla är lika bra. Man ska ju ha tid för alla också, och det är inte alltid så lätt att få tag på en riktigt seriös fodervärd.

Hade jag nog gjort om jag vore du. 20 000 kr för en Fralla är inget superdyrt, dom går ju för 16-20 000 kr här hemma i Sverige också. Du får väl räkna på omkostnader för själva importen dock, det kan dra iväg rätt rejält..

Hade jag nog gjort om jag vore du. 20 000 kr för en Fralla är inget superdyrt, dom går ju för 16-20 000 kr här hemma i Sverige också. Du får väl räkna på omkostnader för själva importen dock, det kan dra iväg rätt rejält..

Resan till Moskva kostar ca 2500, inte farligt, och tar jag då en mini semester och får nöjet att se Moskva och dess sevärdigheter, tycker inte jag resepriset är så farligt.
Blir ju givetvis mer om sambon får för sig att följa med. :D

Bebben, du som har koll på Fralla, du kanske kan säga om det är en vettig kennel. :o
Jag tycker det verkar som det iaf. :love:
Jag som är ny i genemt. :D
Vill du veta mer, så skicka PM. ;)

Intressant att de är så pass mycket värda.
Det stod häromdagen om en som hade skjutit en jämte (jag tror det var en jämte, är 90% säker) i tron att det var en varg.
Ägaren till hunden menade att hunden var värd ca 80000 kr om man räknade med avelsvärdet också, hunden skulle vara mycket bra på jakt, ha fin stam osv. kan en hund vara värd det?
Min sambo tyckte att det var vansinne men jag tror inte att ägaren hade så fel.
(Jag kan absolut inget om jämtar utan återger bara det som stod i tidningen)

Jag håller tyvärr ej med om att dom är värda så mkt, eller ja satsar ju på lydnad o agility o freestyle så de e ju ej så konstigt men om ja hade haft kennel hade den kanske varit värd 20 - 30 tusen? :P

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 600
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 965
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 857
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna