Det tycker jag att de ofta är, t o m. Men jag ser absolut inget fel med det. Det betyder bara att diskussionsdeltagarna har tydliga ståndpunkter och det gillar jag.Ibland tycker jag att de s k diskussionerna inte är diskussioner, utan debatt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det tycker jag att de ofta är, t o m. Men jag ser absolut inget fel med det. Det betyder bara att diskussionsdeltagarna har tydliga ståndpunkter och det gillar jag.Ibland tycker jag att de s k diskussionerna inte är diskussioner, utan debatt.
Debatt är inte fel, det tycker inte jag heller. Men om man säger/tror/tycker att man diskuterar fast man egentligen debatterar, så kan det bli knasigt.Det tycker jag att de ofta är, t o m. Men jag ser absolut inget fel med det. Det betyder bara att diskussionsdeltagarna har tydliga ståndpunkter och det gillar jag.
Jag vet inte om jag riktigt är med på hur du menar. Gränsen mellan diskussion och debatt är inte skarp. Behöver inte bli dåligt för att det rör sig och skiftar under diskussionens (trådens) gång.Debatt är inte fel, det tycker inte jag heller. Men om man säger/tror/tycker att man diskuterar fast man egentligen debatterar, så kan det bli knasigt.
Jag menade det jag skrev, det jag menade att skriva i alla fallJag vet inte om jag riktigt är med på hur du menar. Gränsen mellan diskussion och debatt är inte skarp. Behöver inte bli dåligt för att det rör sig och skiftar under diskussionens (trådens) gång.
Det jag tror att du tänker på skulle jag snarare förstå som att somliga har lite för tunt skinn, är lite för känsliga och tar illa vid sig av att andra har bestämda åsikter. Jag må framstå som okänslig nu men jag tycker jag ser mycket onödiga tråkigheter som egentligen handlar om att folk eldar upp sig och tar åt sig mer än vad de behöver göra. Jag anser att det är sunt att ta väldigt lätt på internetdiskussioner (givetvis inte genom att göra avkall på att visa respekt för andra!).
Hm, den kommentaren tycker jag att jag oftast ser när någon ballar ur och (för att den?) inte förstår ramarna på forumet. T ex att TS är missnöjd med något svar och skriver typ "sluta skriva sådär i MIN tråd!". Folk som vill och tror att de kan styra diskussionerna på ett sätt som de inte alls kan.Ganska ofta ser jag kommentaren "Det här är ett diskussionsforum" och då i situationer när det inte är diskussion utan debatt.
Det fanns en tråd på "Ridning" om hästen på tygeln som plötsligt var borta. Flera långa och läsvärda inlägg som lagts ner möda för att formulera bara bortslängda! Det är inte så användarnas intresse och engagemang ska hanteras!
Moderatorns motivering/förklaring till borttaget var "Fortsätt gärna diskutera civiliserat, så kommer trådarna få ligga kvar i framtiden! Kan vi hjälpas åt blir alla nöjda och glada. Blir det för mycket skräp i dem så kommer jag fortsätta kasta hela trådar istället för att rensa." Detta innebär att den som inte håller med om innehållet i en tråd/hur tråden utvecklas har möjlighet att genom "skräp" se till att en hel tråd tas bort. Det finns därför ingen anledning att försöka förs någon seriös dialog på buke, i alla fall inte på "Ridning".
Nej, som jag skrev i inlägget du besvarade, så ser jag ingen anledning att försöka formulera något bra inlägg eftersom risken är stor att "drevet går", dvs att det blir "skräp-inlägg" och moderatorn tar bort hela tråden.Fast det har funnits en ny tråd om ämnet i flera dgr , inte ser jag att du har diskuterat i den?
Vad anser du är en diskussion @Brille ?Nej, som jag skrev i inlägget du besvarade, så ser jag ingen anledning att försöka formulera något bra inlägg eftersom risken är stor att "drevet går", dvs att det blir "skräp-inlägg" och moderatorn tar bort hela tråden.
Maa ditt inlägg har jag funderat över vad de olika orden betyder. Så här står det i WikipediaDebatt är inte fel, det tycker inte jag heller. Men om man säger/tror/tycker att man diskuterar fast man egentligen debatterar, så kan det bli knasigt.
Jag tror att diskussionen/debatten/dialogen blir bättre om man låter bli att svara på påhopp. Det går i princip inte att argumentera emot någon som bara vill förstöra. Det blir bara värre och värre, mer och mer. Tyvärr gör frustration det svårt att låta bli. Får du på dig ett gäng kommentarer så att du "måste" svara gör det med en (1) övergripande kommentar.
Låt dig inte dras ner till samma nivå för det är ofta det som är avsikten med påhoppen. viljan att dra ner dig i gyttjan. Påhopparna vill dunka dig i huvudet för att du inte tänker/tycker som de.
Det står i forumreglerna Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp. Vilket de allra flesta är men när en eller annan användare gång på gång är spydig och nedlåtande mot mer eller mindre varenda person som överhuvudtaget yttrar sig ja då är det lätt att lacka ur faktiskt. När användaren sedan återkommer med nytt nick och genast börjar om med sitt nedlåtande sätt och idiotförklara alla som har minsta lilla avvikande åsikt då är det definitivt slut på de trevliga diskussionerna.
När användaren sedan återkommer med nytt nick och genast börjar om med sitt nedlåtande sätt och idiotförklara alla som har minsta lilla avvikande åsikt då är det definitivt slut på de trevliga diskussionerna.