Vad är egentligen tillridning?

Silver Girl

Trådstartare
Har i flera år stött på begreppet att skicka/lämna sin häst på tillridning. Inser nu att jag egentligen inte vet vad det innebär.

Är det när man vill lära sin häst något som man själv inte kan, t ex galoppombyten eller dylikt? Eller är det när hästen är "dum" på något sätt, t ex bockar, och man behöver någon som inte blir rädd/kan sitta kvar och lära bort detta beteende? Eller innebär det något annat?

Vad anser ni att tillridning är?

Sv: Vad är egentligen tillridning?

Har i flera år stött på begreppet att skicka/lämna sin häst på tillridning. Inser nu att jag egentligen inte vet vad det innebär.

Är det när man vill lära sin häst något som man själv inte kan, t ex galoppombyten eller dylikt? Eller är det när hästen är "dum" på något sätt, t ex bockar, och man behöver någon som inte blir rädd/kan sitta kvar och lära bort detta beteende? Eller innebär det något annat?

Vad anser ni att tillridning är?

Tillridning brukar jag kalla när man tar emot en häst som ryttaren har något problem med (självklart skall hästen vara kollad så att problemet inte innebär smärta av mun, rygg osv) Helt enkelt att den är "istadig i sig själv" och ryttaren klarar själv inte av att fixa till att den kanske bockar, sticker, stegrar osv.

De flesta menar att med tillridning är att man rider till en stökig häst som ingen klarar av. Det är det jag tänker på i första hand. Att man skickar i väg sin häst om man inte klarar av den.

Om man bara ska skicka i väg den i utbildnings syfte så säger nog jag att den ska på utbildning. Att jag vill ha den utbildad så jag kan rida de sakerna själv sen..

Det första man ska tänka på när man har en stökig häst med o later är vad är problement? Går den inte framåt (då är jag för snäll, i detta läge hjälper inte en till ridning då hästen vet att den bestämmer över dej..

Jag annser att måste man skicka en häst på till ridning ska man nog köpa en annan häst som är äldre och kan mer. Då passar man inte i hop med den hästen..

Innan har jag bara köpt hästar som behövs till ridas, min förra häst gick på hackamor med bett i och stack med alla.

Det första jag gjorde va att ha ett vanligt tränsbett och hästen har aldrig dragit i väg med mej en enda gång..

Klarar man inte av sin häst på vanligt bett eller två delat bett så kan man inte rida.. MAn ska klara sin häst utan inspärnings tyglar, sporrar, konstiga bett och spö (sen är den i bland bra för att visa hästen med att nudda den vad man vill)
Klara man inte sin häst på detta vis, så har inte hästen respekt för sin ryttare (och detta får den ej genom att man slår den)

MEn ska du bara skicka den i utbildnings syfte för att du känner att du vill lära dej mer skolor eller hoppning eller annat. Så är det utbildning, men det bästa är nog att ha en instruktör som lär dej och hästen vad och hur du ska göra... Man passar inte med alla instruktörer och i bland kan man behöva leta för att hitta den man pssar med!

JAg läste inte dit medelande ordentligt. bockar hästen eller gör något annat och du vet att den inte har ont någon stanns. Så bestämmer du dej för att det här ska den sluta med, gör den så så blir du arg, Det bästa tycker jag är att ropa till på hästen. Sluta eller annat. När den gör rätt så berömm.

Berömm är öppningen till allt. om man bara rider och rider (som många gör) Så tröttnar hästen och va den orsaken hittar på dumm heter. Berömmer man den när den gjort rätt tycker hästen det är kul..

men som sagt vill du lära dej mer skolor mm så är en instruktör rätt, för det hjälper inte om hästen kan den om inte du kan den. Den kankse bara inte förstår vad du vill.. Och detta kan en instruktör hjälpe dej med och lära ut spårket så du kan lära din häst det du vill och som sagt beröm minsta framsteg och i bland även om den bara gör en halt när du vill, då får du en glad häst och det ska ju vara kul att rida och man gör det för att man är kompis med sin häst

När man skickar hästen till en bättre ryttaren än en själv.

Tex. om man behöver hjälp med en del i inlärningen, eller om man har en downperiod och inte riktigt kommer ur den.

där jag jobbat som beridare lämnades hästen för tillridning när det uppstått problem/olater som ägaren/ryttaren inte själv klarade att korrigera.

utbildning för att vidareutbilda hästen.

beridning (och ev. utbildning) för att hålla hästen igång när tex. ägaren är på semester eller på annat sätt betalar för avlastning.

skulle nog säga att det är båda de sakerna du skriver, eller skulle nog oxå kunna använda namnet utbildare.

Jag skulle nog ta till en instruktör så du och hästen kan komma i genom det här i hop. Bara för att en annan lär din häst betyder inte att du kan det för det. Kan du sakerna men svårt att lära in det så lär du dej aldrig sakerna utan får skicka i väg nästa häst du köper i gen. Jag hade tagit det som en utmaning..

Men kan man inte så kan man inte. Men sånt är dyrt blir oftast dyrare än instruktör. Man får räkna med ca 2000-3000 minst i månaden plus 1000 kr i skoningar..

Men kan man inte så kan man inte. Men sånt är dyrt blir oftast dyrare än instruktör. Man får räkna med ca 2000-3000 minst i månaden plus 1000 kr i skoningar..

det här fattar inte riktigt jag. vad är det som kostar 2-3000 kr i mån ? instruktör eller beridare ? en beridare är bra mkt. dyrare än så, min chef tog närmare 6000/mån. redan i slutet av -80. och skoningar för 1000 kr/mån :angel: skor gör man ju ca. varannan mån. om inte hästen har något särskilt problem.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 720
Senast: Enya
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 694
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel