Vad är detta?

Sv: Vad är detta?

Hans utetäcke är ett tunt Bucas täcke med fleecefoder, och det sitter nog en hel del hår på insidan av täcket.
Innetäcket är ett "Finn Tack vintertäcke enstex m. tjock vaddering"; http://www.finntack.com/Product.aspx?ItemID=24420

Hmm .. han har haft samma täcke/n, samma foder, samma spånmärke, jag har svårt att tänka mig att det kan vara det som är boven i dramat. Han såg lika jävlig ut idag med, dock ska vi köpa ett medel (minns ej vad det heter nu), så han ska tvättas med det och hoppas det försvinner.

Som jag har sagt tidigare skulle jag kunna tänka mig att det beror på att han har stått med fuktigt/blött regntäcke på sig inne från lördagmorgon till måndageftermiddag.

Sitter bulorna endast där sele och tryck uppkommit? Jag hade en känslig häst som fick bulor av detta..

Om hästen stått med blött/fuktigt täcke på sig flera dygn så är det mkt troligt att det beror på det.
Att det inte går bort är ju för att huden inte får andas, utan den har andra täcken som stänger in den.

Min förra pålle fick såna knölar när det började bli lite för varmt ute (trots att hon bara hade fleecefodrat regntäcke och det var inte varmt-varmt ute) och hon stod med täcke på sig nästan dygnet runt.
Ett par dagar utan täcke och det gick över.

Sitter bulorna endast där sele och tryck uppkommit? Jag hade en känslig häst som fick bulor av detta..

Nej dom uppkom först på ryggen och buken, har nu flyttats till även bogarna på honom. Var alldeles förskräckt efter att jag ridit honom en dag och jag tog av sadeln så hade han en stor knöl som han dessutom ömmade av på ryggraden .. kom dock fram till att det är knölar som han även får nu på sidorna.

Om hästen stått med blött/fuktigt täcke på sig flera dygn så är det mkt troligt att det beror på det.
Att det inte går bort är ju för att huden inte får andas, utan den har andra täcken som stänger in den.

Min förra pålle fick såna knölar när det började bli lite för varmt ute (trots att hon bara hade fleecefodrat regntäcke och det var inte varmt-varmt ute) och hon stod med täcke på sig nästan dygnet runt.
Ett par dagar utan täcke och det gick över.

Jag skulle tro att det är något sådant han har råkat ut för .. då vädret även har varit ganska knepigt här uppe. Kallt i några få dagar och sedan dagen efter regnar det och är fuktigt och äckligt i luften osv, täcket blir blött och han står med de på sig över helgerna osv.

Måste hästen ha täcke då? Finns ingen som kan ta av det blöta täcket annars? (inne behöver den väl knappast täcke alls)

Måste hästen ha täcke då? Finns ingen som kan ta av det blöta täcket annars? (inne behöver den väl knappast täcke alls)

Han behöver ju inte stå med täcket inne. Men anledningen till att dom har yttertäckena på sig på nätterna över helgerna är att det ska gå snabbt att släppa ut och mocka för tränaren/ägarna. Ingenting som jag kan styra över.

Men måste hästen ha täcke ute då? Kan den inte få lite extra hö istället? (så slipper man problemen med täcken som ingen vill sätta på eller ta av när det behövs)

Vilken groov får han? får han 90 eller 125 kan det mycket väl vara proteinknölar :/

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka