Vad är detta?

Tagliabue

Trådstartare
DSC_0584.jpg

Min passhäst har fått knölar över hela buken, främst på ryggen och sidorna. Han ömmar när man trycker på knölarna, dom är mjuka men ändå hårda liksom.
Han är en 3 årig varmblodshingst, tunn i hullet. Han äter bra hö och får så mycket han orkar, 4 kg groov totalt under en dag och dom dagar han körs (2 dagar) får han äta betfor med.

Vad kan dessa knölar vara för något? Har funderat på "foderknölar" eller att han får de pga att det blir för varmt av täckena.

Tror inte att det kan vara foderknölar då han har ätit samma hö länge nu, och det här kom för cirka 2 veckor sedan. Han har inte fått något nytt foder som han borde reagera på.

Däremot har vädret varit otroligt knepigt, fuktigt och blött, sedan kallt en dag och därefeter är det fuktigt och kallt igen. Måndag-fredag har han ett tunt regntäcke som är fodrat med fleece på dagarna när han är ute från 7.30-12.30 och har ett fodrat stalltäcke på nätterna. På helgerna har han regntäcket på sig hela tiden.

Jag tror mer på att det kan vara täckena som gör att han får dom här knölarna på sig, vad har ni att säga om saken? Kan man göra något åt knölarna? Smörja dom med något? Tvätta?

Ser nu att bilden inte var så jättebra på just knölarna, han ser väldigt tunn ut på just denna bild med, men man ser knölarna också. Stryker du med handen på honom så dras hela hästen ihop pga öm.

Sv: Vad är detta?

Har du funderat på regnskollor. Då kan det ju komma knölar.

Jag har faktiskt funderat lite på det med nu när du säger det, jag kom bara inte på det.

Han har faktiskt fått en fläck på ena flanken som han ömmar när man tar, det är hår kvar men det är alldeles som skollor nu när du säger de.

Vi hade en häst i stallet med liknande utslag vi trodde oxå det var skollor men då det inte blev bättre tog dom ut ch fick då reda på att hon blev sån av för mycket protein.. bara en tanke som slog mig. Kan ju vara värt att kolla om det inte ger sig.. mvh

Du tror väl inte han fått utslag för att han endast är ute 5 timmar ?
Hej från Hambo

Är hästen bara ute 5 h per dag ? :eek:

Tycker inte du själv det är extremt kort tid ?

Jag tycker det är kort tid, men jag sköter bara hästen. Dom går in vid lunch, får lunchfoder och därefter borstas dom och görs i ordning och stallet kvällsfodras vid 16.00. Dom har hö så det räcker hela natten.

Hästen står i ett travstall, proffsträning. Hade han varit min egen hä'st hade han gått ute från 6.00-16.30 ungefär då jag kommer till stallet.

Vill du ifrågasätta fler saker så får du PM:a, återgå till trådens handling!

Vi hade en häst i stallet med liknande utslag vi trodde oxå det var skollor men då det inte blev bättre tog dom ut ch fick då reda på att hon blev sån av för mycket protein.. bara en tanke som slog mig. Kan ju vara värt att kolla om det inte ger sig.. mvh

Jag har funderat på det lite själv .. men det känns inte som att han har ett överskott av protein, känns som att han behöver så mkt han kan få då han behöver lägga på sig mer muskler.

Du tror väl inte han fått utslag för att han endast är ute 5 timmar ?
Hej från Hambo

Nej det jag syftade på med tiderna var att jag tycker det är för kort tid han är ute i hagen för att det ska ha något med regnskållor eller att täcket blir för varmt för honom. Hade han stått ute längre tid och det är regnrusk lr dylikt så hade jag kanske funderat på det.

Och vad har antal timmar i hagen med tråden att göra? TS visar en bild på någon typ av hudåkomma, och undrar vad det är. Det är väl helt orelevant att börja ta upp en diskussion om hur länge hästen är ute. Den enda slutsats man kan dra av hagvistelse-tiden är att det inte borde vara regnskållor eller värmeutslag.

Jag tycker det ser ut som nässelfeber. Alltså någon typ av allergisk reaktion på något som finns/funnits i hästens närhet.

Och vad har antal timmar i hagen med tråden att göra? TS visar en bild på någon typ av hudåkomma, och undrar vad det är. Det är väl helt orelevant att börja ta upp en diskussion om hur länge hästen är ute. Den enda slutsats man kan dra av hagvistelse-tiden är att det inte borde vara regnskållor eller värmeutslag.

Nej i sammanhanget är det rätt relevant eftersom det handlar om tiden hästen har täcken på sig, om det är knölar som kommer av bakterier pga fukt/för tätt etc.
(sen framkommer det inte, vad jag sett, om hästen har täcken på sig inne också)

Jo men det är väl inte så nödvändigt att börja diskutera om TS inte tycker det är lite väl lite att låta hästen gå ute fem timmar.

Hur ser täcket ut på insidan? Jag har haft en häst som hade känslig hud och satt det kvar päls i innerfodret på täcket "stack" det henne och hon fick småbulor överallt. Försvann direkt när pälsen var borta på fodret.

det ser ut som ett allergi utslag, min grannes häst fick det av knott förra sommmaren även om han hade flug täcke med hals och huva. han fick svullna ögon och hela han var knottrig. dock så gick det tillbaka efter en dag av att ha smörjd hela hästen med aleovera kylgel några gånger.

Jag tycker oxå att det ser ut som nässelutslag, vi hade en häst som fick det av spånet... Fundera på alla förändringar som har gjorts, inte bara fodret.
Om det inte ger sig skulle jag be tränaren att ta ut vetrinär och titta!

*kl* Jag tror också på nässelutslag. Hästarna på ridskolan fick det ett år efter betet när de började fodras med lucern (som de fick sluta med och då gick utslagen bort).

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2