Sv: Vad är DETTA för käk?
Jag tycker alla som har alla dessa fördommar om travet borde ge sig ut till ett travar stall.
Jag har en fd. travare jag hade också fördommar, om de fick jag förmodligen för att travarna är "yggda" eller musklade är nog ett bättra ord än ridhästarna. Då man har ridit på ridskola istorsett hela sitt liv köpt sig en egen liten söt ponny och inte sett trav mer än på tv och så kommer de en fd. travare till stallet som är nervig och inte kan stå still som är rädd för snabba rörelser och piskor av olika slag så tror man att alla travare är så. De trodde iallafall jag, då jag köpte min travare 4 år var han då nu är han 5. Han är nervig hade blivit misshandlad då han var mindre (jag tänkte, han h ade blivit piskad fram i vagnen ungefär) Han platsade inte på travet p.g.a. att han inte hade de rätta stabila psyket, eftersom de är rätt tufft att va travhäst
Sen hade han inte den rätta traven heller, han hade för korta steg.
Han ser knappt ut som en travare, mer ett litet halvblod (onej, nu sa jag den där rasen som jag kommer få skit för. Varför jämför man alltid travare med halvblod? Jo offtast för att mång av de svensk hästarna ngt halvblod i sig. Vi kan säga ridhäst istället då.)
Vissa tror att hästarna blir piskade fram misshandlade de är därför de aldrig står still, är lite heta tar bettet o.s.v.
Men de är tränade till att ta bettet och springa fort fram.
Hur kan en travare som blir piskad fram, vinna flera miljoner kronor?
Tyvärr är de ju många som köper en fd. travare tänker vad snäll den ser ut på bilden oj de kostar bara 5.000 :- de kan jag nog övertala mamma och pappa att köpa.
Visst h*n får den hästen, den kan vara rätt stark, vilja springa fort fram, inte tar galoppen för den är tränad till att inte ta den.
Då blir de pappa, den här hästen är galen den kan inte ens ta galoppen.
Eller, pappa jag hatar travarevärlden stackars hästen kan inte ens stå still och kan bara drar!
Fast de finns ju trevliga travare som är starka i psyket, lugna men som ändå springer då de värkligen gäller.
men de flesta travare är lite hetsiga, då de ska arbetas eftersom de är tränade till att springa fort.
De finns ju också de som tror att en travare som har gått på travet aldrig kommer kunna ge sig ut och tävla lite högra klasser.
Eller kunna gå samlad galopp.
Men de kan de, travare är ofta väldigt duktiga på att hoppa, dressyren kan dom lätt lära sig ett - för galoppen men de går bara man tränar på rätt sätt.
De beror ju på individen.
Bara för att ett dressyr sto har briar som pappa beöver de inte betyda att de blir nästa dressyr stjärna.
Varför ska man egentligen orka ödsla tid på att tjata sig fördärvad om att alla travare inte kan blir bra ridhästar, eller att travare är stressade hästar och bara för de har dom blivit misshandlade.
Tyvärr finns de ju mycket skit i travar världen, men de finns MINST lika mkt skit i galopp och ridvärlden.
Nu har jag skrivt lång
Ni behöver ju inte ta allt 100 % seriöst heller, men gärna rätta mig om jag har ngt fel
Jag har också fördommar, men försöker fara ut och se mig om för att sudda ut dom.