Vad är DETTA för käk?

Sv: Vad är DETTA för käk?

frågan är hur man gör med egna uppfödningar..
Ska jag banka skiten ur den som starthästar och gulle med dem när de är omskolade?
Vill ju iksom inte avvika från normen av misshandlade travare..:angel:
:rofl::rofl:
Ett svårt dilemma det där. Jag som är så kär i mina fölisar, det är det som blir så himmla svårt när de ska börja arbeta. Man vet ju vad som förväntas av en som "travnisse".....
gulan

alla?? herregud!
stackars hästar!
Tänk så många som far illa då! :o I SVERIGE!! :eek:

Ja, faktist.

Spelar ingen roll om man på forumet ridning, avel, hantering, vård eller gnägg.

I stort sett samtliga hästar beskrivs av "ridnissarna" som:

Skygga,
Rädda
Slagna
Haft ett helvete
Hårt liv
Misshandlade (favorit-uttryck)
Ingen har skött om dom
Felverkade
Magra
Stressade
Hetsiga
Fräcka
Utmanande
Svåra att ta över ledarskap på (hatar det uttrycket) :mad:

Listan kan göras kilometervis lång.

Så vi som håller på med travare måste ju vara dumma i huvudet, elaka och allmänna hästmisshandlare.

AM

*KL*

Ibland önskar man att travsporten inte gick att spela på.
Det ger en sådan felaktig bild till alla okunniga som tror att travhästar är ett stycke köttbit som ska generera pengar genom tvång och våld.
Trots att man vet att allt annat kapital får man förvalta och vårda på rätt sätt för att lyckas så verkar travet av någon outgrundlig anledning stå utanför allt förnuft.

Detta gäller den felaktiga uppfattningen att travhästar enbart ägs och tränas av djurplågande lyckosökare och/eller kapitalister..(att majoriteten är stora hästälskare och goda sportsmän med tomma plånböcker verkar man vägra ta in!)
Samma "kapitalister" som aldrig skulle missköta sitt jobb, sitt äktenskap, sina relationer, sin bil, sin hund, sina företag eller aktieportföljer blir plötsligt inom travsporten helt huvudlösa djurplågare!

Att det finns enormt strikta regler att följa verkar också helt ha undgått dessa ägare till stackars räddade travhästar.
Travhästnäringen har flest antal hästmänniskor i hela landet.
Att då förutsätta att majoriteten är rötägg -alla från uppfödare, ägare, tränare, veterinärer, skötare mfl mfl- är en människosyn som jag tycker är sorglig..

Senast ändrad:

Ja, faktist.

Skygga,
Rädda
Slagna
Haft ett helvete
Hårt liv
Ingen har skött om dom
Felverkade
Magra
Stressade
Hetsiga
Fräcka
Utmanande

Så vi som håller på med travare måste ju vara dumma i huvudet, elaka och allmänna hästmisshandlare.

AM
Bara som kuriosa, tog jag nyligen kontakt med en tränare eftersom hästen han sålt som ridhäst, var vad man kan kalla i bedrövligt skick.. :cry:

Ja, faktist.

Skygga,
Rädda
Slagna
Haft ett helvete
Hårt liv
Ingen har skött om dom
Felverkade
Magra
Stressade
Hetsiga
Fräcka
Utmanande

AM

håller med dig där.
fick genom en tråd här på buke veta att min underbara gamla passhäst var död och den hade enligt de inlbandade "haft ett dåligt liv, blivit illa behandlad osv" under tiden som travhäst.. :smirk: den här hästen var iofs speciell och accepterade inte många, men hon hade det allt bra hos oss! :mad:

och man läser ju lite varstans här på buke.. "han var mager, stressad och hade blivit illa behandlad".. :angel:

Jag tycker alla som har alla dessa fördommar om travet borde ge sig ut till ett travar stall.
Jag har en fd. travare jag hade också fördommar, om de fick jag förmodligen för att travarna är "yggda" eller musklade är nog ett bättra ord än ridhästarna. Då man har ridit på ridskola istorsett hela sitt liv köpt sig en egen liten söt ponny och inte sett trav mer än på tv och så kommer de en fd. travare till stallet som är nervig och inte kan stå still som är rädd för snabba rörelser och piskor av olika slag så tror man att alla travare är så. De trodde iallafall jag, då jag köpte min travare 4 år var han då nu är han 5. Han är nervig hade blivit misshandlad då han var mindre (jag tänkte, han h ade blivit piskad fram i vagnen ungefär) Han platsade inte på travet p.g.a. att han inte hade de rätta stabila psyket, eftersom de är rätt tufft att va travhäst :) Sen hade han inte den rätta traven heller, han hade för korta steg.
Han ser knappt ut som en travare, mer ett litet halvblod (onej, nu sa jag den där rasen som jag kommer få skit för. Varför jämför man alltid travare med halvblod? Jo offtast för att mång av de svensk hästarna ngt halvblod i sig. Vi kan säga ridhäst istället då.)

Vissa tror att hästarna blir piskade fram misshandlade de är därför de aldrig står still, är lite heta tar bettet o.s.v.
Men de är tränade till att ta bettet och springa fort fram.
Hur kan en travare som blir piskad fram, vinna flera miljoner kronor?
Tyvärr är de ju många som köper en fd. travare tänker vad snäll den ser ut på bilden oj de kostar bara 5.000 :- de kan jag nog övertala mamma och pappa att köpa.
Visst h*n får den hästen, den kan vara rätt stark, vilja springa fort fram, inte tar galoppen för den är tränad till att inte ta den.
Då blir de pappa, den här hästen är galen den kan inte ens ta galoppen.
Eller, pappa jag hatar travarevärlden stackars hästen kan inte ens stå still och kan bara drar!

Fast de finns ju trevliga travare som är starka i psyket, lugna men som ändå springer då de värkligen gäller.
men de flesta travare är lite hetsiga, då de ska arbetas eftersom de är tränade till att springa fort.

De finns ju också de som tror att en travare som har gått på travet aldrig kommer kunna ge sig ut och tävla lite högra klasser.
Eller kunna gå samlad galopp.
Men de kan de, travare är ofta väldigt duktiga på att hoppa, dressyren kan dom lätt lära sig ett - för galoppen men de går bara man tränar på rätt sätt.
De beror ju på individen.
Bara för att ett dressyr sto har briar som pappa beöver de inte betyda att de blir nästa dressyr stjärna.

Varför ska man egentligen orka ödsla tid på att tjata sig fördärvad om att alla travare inte kan blir bra ridhästar, eller att travare är stressade hästar och bara för de har dom blivit misshandlade.
Tyvärr finns de ju mycket skit i travar världen, men de finns MINST lika mkt skit i galopp och ridvärlden.

Nu har jag skrivt lång :o

Ni behöver ju inte ta allt 100 % seriöst heller, men gärna rätta mig om jag har ngt fel :) Jag har också fördommar, men försöker fara ut och se mig om för att sudda ut dom.

dom allra allra flesta travare har det bra! det är inte många som far illa... nervösa och stirriga??:O dom flesta ja har mött(har mött väldigt många) är hur coola och stabila som helst! travarna är oftast väldigt väl uppfostrade om man jämför mot många ridhästar!

Instämmer ;P Fråga veterinärer vad de hellre vill hantera och behandla- travhästar eller ridhästar?
En av veterinärerna jag varit till suckade lättat när jag kom och sa: vad skönt, en travare!

Haha i stora drag taget är det bättre att ge en lugnande spruta det första man gör när det kommer en ridhäst ;)

Svenska halvbloden är gjorda för att dra kanoner uppför berg och har inget i hjärnan har jag hört en kommentar om hehe..

Nää men ska inte dra alla över en kant, men travare tycker jag peronligen är mer lätthanterade.(Beror nog på tidig hantering och träning, samt ev. det att många är hanterade av män- då är det ofta inget overdrivet fjantande och gullande och ouppfostrade hästar ;P)

glory%20dressyr.jpg

Min fina fd travare som är ute på foder hos världens bästa tjej :love:

KL
Det finns två sidor av allt. Dom allra allra flesta travhästar har det kanonbra! Men finns ju alltid ett fåtal som kanske inte har det. Men kan någon som håller på med ridning säga att alla ridhästar har det bra? Det är ju exakt samma sak där! Jag håller på med trav och har en travhäst. Jag fick henne i ett bedrövligt skick. Hon var inte misshandlad på något sätt och antagligen inte misskött heller. hon hade bara vart stressad och inte velat äta och ta till sig träningen. hon hade inte trivts. Nu har jag henne. Fortfarande som travhäst och hon är helt annorlunda.
Så jag tycker det är jävligt dåligt att man ska dra slutsatsen att det är travet som är elakt. Trav är bara en sport. Ägarna tar hand om hästarna. Finns nog minst lika många rötägg som håller på med barrering som rötägg som piskar sina i hästar inom travet. Väx upp ni som gnäller, Och skaffa insyn och kunskap innan ni uttalar er.

Haha.. ska man skratta eller gråta åt vissa människors åsikt.. Har haft en hel drös med travare som jag då måste ha "räddat" från sitt grymma liv på travet. haha xD

Visst så har vissa varit lite kassa i benen. men halloo kolla bara på äldre hopphästar som slagit benen i bommar hela livet. eller dressyrhästar som aldrig har fått släppa på formen under hela sitt liv. dom har inte heller haft de så speciellt lätt.
och vara ridhäst till en människa som inte vet vad den håller på med kan vara fan så mycket värre.

tränare & kuskar inom trav måste ialf ha licens.

Ja men den behöver du inte förtjäna :p de är bara gå in på tr å beställa. vilka idioter som helst får flänga runt på pessoabett & meterlånga sporrar.

kl

vill bara inflika en liiiten sak. Vet att tråden är gammal men..

ang detta med att när travhästarna byter till ridhästägare och då anses som magra, skulle det vara tvärtom och en travtränare får in en häst i "ridhästhull" skulle den anses som fet.
Jag har iaf då inte sett många hobbyridhästar som är i lagom hull i min mening, utan tvärtom:p

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
293
Senast: Unafraid
·
Övr. Grenar Såg en trailer på tv4. https://www.tv4play.se/program/422d9847059a4af6dab4 Dokumentär av New York Times om de många dödsfallen bland...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 898
Senast: Efwa
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka