Vad är DETTA för käk?

juvelen

Trådstartare
Såg den bland några gamla selar där jag hyr in mina hästar:

15375309.jpg

Det är som en järnpinne i mitten

15375310.jpg

15375311.jpg

Sv: Vad är DETTA för käk?

Det är väl till för att den ska sitta på plats. Ser ut att vara hemmabygge,gissar orgnalremmarna byts ut.

Är det en metallbygel över nosen? Är "pinnen" som går från bygeln och upp till nacken också i metall?

Gomtryckaren i sig känns tillräckligt otäck utan en massa tillsatt metallskrot...:crazy:

(Och nu lät jag som den allra värsta "Trav-Är-Djurplågeri"-anhängaren...:angel:;) Så är INTE fallet, bara så ni vet!)

Har nyss fått reda på att de asen som tränade min häst förut använde denna skiten på han! :(
Han blödde av den!!

Inte undra på att han kan vara svår att tränsa! :( Min stackars lilla underbara pålle!!

Ja det är den, den är som ledad bygeln mot nosen och själva gomtryckaren är ledad.

Undrar på vilken typ av häst man använder en sån :crazy:

på paltar som är framtunga och då slår ihop och galopperar... alltså sånna som man vill få upp huvet på som anntagligen är så tunga eller tjuriga att dom knäcker en vanlig käk.
eller på en dåre som slår som knäcker käkarna - då e en gomtryckare bra å ha om man inte vill sätta livet till.

det annvänds även med framgång på hästar som är tunga fram och får svårt att andas - snorklar - då dom får upp huvet så blir luftvägaran fria och andningen förbättras.

å jag är ganska säker på att den delen som ska sitta runt nosryggen som en nosgrimma bara sitter där för att hålla allt på plats. och den är ledad för att det ska finnas flexibilitet i hela käken. annars kan "nosgrimman" styra käken om den är fast.

Senast ändrad:

Har nyss fått reda på att de asen som tränade min häst förut använde denna skiten på han! :(
Han blödde av den!!

Inte undra på att han kan vara svår att tränsa! :( Min stackars lilla underbara pålle!!

jag är ganska säker på att det INTE är anledningen till att din häst är svår att tränsa. gomtryckaren känner hästen inte av alls förrän den slänger sig ner i käken när den körs. så den förknippar nog inte tränset med käken. för det blir en smärta som kommer då hästen beter sig på ett speciellt sätt - inte en bestående smärta. så jag kan tänka mig att ett felsittande bett eller felande mun kan hellre vara orsaken att den känner obehag till att tränsas - för då blir smärtan direkt kopplas till tränset/huvudlaget och är en bestående smärta.
men jag har aldrig upplevt att en häst som körs med gomtryckare blir svårare att sätta på huvudlagen. (jobbar i ett kallblodsstall där en hel del körs på gomtryckare - idioter halva bunten)

det är en skarp käk och det finns en anledning till att det krävs dispens på den. sen finns regler på vilka mått den får vara, den får ju inte vara för grotesk så man skadar gomen på hästen. bilden på denna tycker jag är lite för hög, tycker inte det finns nån anledning att ha en sådan hög.

varför ha den öht???
hästen håller ju ändå inte för att springa in några större summor?

jag anser att det är djurplågeri att ta till sånna käk.
kanske inte enbart för gomtryckaren, utan för den anledningen att hästen inte trivs med det den gör.

vaaaa????? vem har sagt att den inte kan springa för att den e framtung??? :eek:
så en hopphäst som behöver senskydd ska inte heller ridas??

hästen behöver hjälp att få upp huvet - vad är sååå fel med det?? samma sak som att balansera om eller byta bett på en häst som inte trivs på ett visst bett och då bråkar.

å vaddå inte kan springa in nå större summa pengar??? jag hade en häst som heter guli gutten som passhäst och han behövde en gomtryckare i sin tidigare ålder. ochhan har tjänat öven miljonen. eller är det för lite för för dig för att bevisa att det är en fin travare???

jag är ganska säker på att så många steg tänker inte en häst!

hästar är nog hyffsat "enkla" i sitt tankesätt. Typ skrammel i hink = mat.
eller bett = jobbigt arbete

men däremot inte så många steg som "tränsa mig = travbanan = ont i munnen = kuta ifrån det onda = bli slagen"

hästar, och de flesta andra djur ser nog bara sambandet mellan handling och omedelbar konsekvens.
Tillexempel; lampan tänds på morgonen = mat
eller täcke på = utgång

någon som förstår hur jag menar? eller svammlar jag bara?

ja precis så är det.. hästar och andra djur med för den delen förknippar enbart saker som ger en konsekvens omedelbart. inte i flera steg som du påpekade..

Har du inte läst vad gomtryckaren gjorde på min häst???

exakt vad har en gomtryckare gjort på din häst?? har du veterinärs utlåtande om det?? röntkenbilder på gommen?? eller var du närvarande?? om du var det så varför förbjöd du dom inte då? då är du ju medskyldigt till det.. :smirk:
och eftersom du antagligen inte var med så har du ingen som helst aning om vad som hänt med hästen. jag antar att det inte var nån som sa när du köpte den att den är skadad av en gomtryckare och inte går att tränsa...

det hände innan jag köpte han. :smirk:
skulle aldrig kunna tänka mig att hålla på med trav :smirk:

jag erkänner mig skyldig till att ha räddat han :smirk:

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
293
Senast: Unafraid
·
Övr. Grenar Såg en trailer på tv4. https://www.tv4play.se/program/422d9847059a4af6dab4 Dokumentär av New York Times om de många dödsfallen bland...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 898
Senast: Efwa
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka