Vad är det som spökar???

Hera

Trådstartare
Har nu löshoppat min -03:a ett antal gånger och hon är bra, tydligen riktig bra på att hoppa.

Trodde att jag var säker på min"dressyrhäst" som är e: Bugatti Hilltop-Jazz. Så långt är jag med....

Sedan kommer Ciceron 456-Ouvertyr 379

Vad är det för hingstar och vem är hoppspöket??? :D

Sv: Vad är det som spökar???

Har snokat lite och det verkar som om Ciceron ger lite hopphästar....

Bakom Bugatti Hilltop finns det ju blod som gett bra hopphästar.

Vilka hingstar menar du då roslagen?
Bara nyfiken :)

För jag kikade lite på hans stam i Allbreed...

De jag kände till närmast i stamtavlan på Bugatti Hilltop är ju dressyrhästar :confused:

Han har ju exempelvis Absatz bakom sig, han ligger ju bakom avelsmatadoren Argentinus som lämnat många hopp och dressyrhästar.

Pik Koenig och hans pappa Pik As xx är ju välkända hoppförärvare.

Aha!

Jag har nog blandat ihop Pik König med Pik Bube I (fast han kanske inte heller var en dressyrförärvare) och trott att han var dressyrförärvare eftersom t.ex. Davignon I har honom så nära i släkten. Sen blandade jag nog även in Donnerhall där på något vis. Fast han är ju far till Davignon I och Pik Bube I finns ju på mödernet där (Davignon's alltså). Sen är ju Pik Köning far till Pik Bube I också... Donnerschlag & Don Schufro har ju också Pik'arna i stammen...Kanske inte så konstigt att jag har tänkt fel :rofl:

Nu blev det tillkrånglat värre... :o

I mitt minne var Pik König med i Donnerhall's härstammning men det är ju fel. Så jag trodde automatiskt att han var en dressyrhingst...
Jag hoppas att det finns lite sammanhang i det jag svamlar om. :crazy: Jag är visst lite rostig...Har varit mest inne på dressyr tidigare och inte haft någon att prata härstammningar med på länge. Märks det... :angel:

Men där ser man...
Intressant!!

Har själv tidigare tävlat en häst ue Jazz som hoppade kanonbra, mkt bättre än vad hennes pappa gjorde så kanske kommer något från honom. Riktigt gedigen dressyrstam längre bak på detta stoet.
Sedan är det ju dock så att ofta är de riktigt bra gångartshästarna också bra hopphästar och vise versa (om de bara tränas för det). Det magiska för båda grenarna är bakkärran är precis samma kraft förmåga i bakbenen man söker till hopp som till dressyr.

Och här har du en hopp och fälttävlansnörd som är insnöad på engelska fullblodslinjer :)

Svenska halvblod är inte direkt min specialitet men Jazz hade ju Utrillo som morfar och det är väl så gott som empiriskt bevisat att Utrillo förärvt sig väl inom hoppsporten. :D

Vad jag förstått så är dessutom Bugattis farmor Paola och mormors mor Pirola helsyskon med Pik Bube... Hängde du med?

Tackar som frågar :bow:

Då vore det ju faktiskt nästan konstigt om hästen ifråga inte kunde hoppa...Men förresten kan Bugatti hoppa själv något nämnvärt? Han har ju en så'n där go hopprumpa iallafall...

Fast hoppegenskaper 77,21 (21:a plats) kan ju inte var så värst lysande...

Tror ja hänger med nu... ;)

Jag har faktiskt ingen aning om han själv kan hoppa. :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 300
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
885
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv