Vad är det som händer?!

Sv: Vad är det som händer?!

Hon kan ha krupit under, hoppat över, gått emellan. Min nordis, som är väldigt osmidig (trodde jag) och som aldrig hoppade någonting hoppar över, går emellan två trådar, kryper under. Det behöver inte vara stora mellanrum mellan trådarna eller mellan tråden och backen, hon kryper.

Min rymde ett tag, fattade inte hur det gick till. Men kröp under tråden vid ett dike, hade jag inte tagit honom på bar gärning hade jag aldrig fattat att det var där. Trodde inte det var möjligt.

När vi byggde ut hagen så tog jag bort den understa fråden på ett ställe(av tre) o vips var han på andra sidan. Såg inte hur han gjorde.

Grannen hade en rymmarhäst på jobbet också, de höjde o höjde staketet, till slut låg de på vakt en natt-hästen kommer i galopp, slänger sig på backen med bena framåt o glider under staketet. De förstod aldrig att en häst kunde göra så. Måste sett sjukt roligt ut:rofl::rofl:

Har med egna ögon sett en häst ta ett steg och hoppa 1,40 stängsel - han hade lite väl gott självförtroende...

Hade ett finurligt kallblod i stallet, som gick ut hela tiden in i grannens veteåker. En dag säg vi hur han gjorde, han lade sig ner vidstaketet och rullade under nedertråden:idea: Gissa om det såg kul ut, han fick raskt en lååg tråd med ström på:angel:

Jag har en hopphäst efter swift.. och när han har stått eller vilar typ 3 dagar hoppar han över staketet(in i paddocket) och galloperar en runda.. de e som i protest att han vill bli riden.. har aldrig haft en sån häst innan..:angel: och kommer nog aldrig att få en till.. :) så som ni förstår kan haninte ha något diret lov.. :smirk:

Idag när jag kom ut till pållarna så var dom iaf kvar i hagen. Men då hängde trådarna mkt slappare på vissa ställen (båda trådarna). Jag gick för att kolla. Det var precis som om någon stått o snurrat lös trådarna. Ni vet, man snurrar ju tråden runt såna dära svarta fästen på varje stolpe. Och nu var dom inte snurrade någonting på flera ställen!! :eek: Är det någon som jävlas med mig eller har jag bara livlig fantasi??

Vet inte om du har löst gåtan. Ville bara berätta om när en travare på 2år på jobbet hoppade över ett 160 staket så visst kan hon kanske ha hoppat.?

Vet inte om du har löst gåtan. Ville bara berätta om när en travare på 2år på jobbet hoppade över ett 160 staket så visst kan hon kanske ha hoppat.?

Gåtan är långt ifrån löst.. Tankarna far runt i huvudet på mig. Just nu känns det som någon jävlas med mig..

Kanske kommer det av en händelse som var i förra stallet.. Unghingsten (nästan fölbebis då) kom in på kvällen utan grimma. Visst han har nog tappat den.. Så vi gick ut o leta dagen efter. Och vi hittade den.. Sönderskuren! :eek: Känns som sabotage.. Men vem??

hmm, det låter dock inte som nått min dam skulle kunna hitta på. Så smidig är hon inte.. :angel:

Kan tillägga att det är en varmblodstravare på ca 160cm.

Ha, ha...:rofl:måste bara tala om att i natt IGEN var vi ute och jagade en av inhysningarna i stallet....vbl 173 mkh...svävar så vackert över stängslet:bow:

Få inga läskiga tankar nu!
Men om du är osäker så får du väl se om det går nåt mönster i det hela och lägga dig på lur i nån buske.

Har själv en islänning som hoppar stillastående över normalhöga staket, oftst om det åskar.
Sen har jag en shettis där det inte hjälper hur mycket tråd och ström jag än har. Hon bara glider ut om det passar henne. Där skulle det inte ens hjälpa att koppla tunnelbaneström!

Våran rymmarkung, en stoooring på 170, lyfter helt enkelt el staketet med nacken och låter den glida över ryggen-ändan och ner. Han gör det så försiktigt och precist att stolparna i regel far tillbaka på plats. Staketet intakt, lessna kompisar innanför och vi som frågetecken???? (vi vaktade och såg hur han gjorde, trodde oxå att han hoppade, men vi hittade aldrig några spår å en häst på 170 lämnar spår om den hoppar...)
Så nu är nytt batteri, ny tråd in handlad, strömmen funkar ypperligt å han är inne i hagen-skönt!

hehe, min egen pålle gick i hagen breve när det hände. Han är så duktig så (STOLT:angel::)) och går ALDRIG ut ens om kompisen försvinner. Dock så springer han ända tills hon kommer tillbaka.. :angel:

Haha jag kom att tänka på en kuse jag hade, han hade en hagkompis som en kompis till mig ägde. En dag när hon skulle rida ut blev det en miss eftersom hon inte såg min häst och trodde att jag var ute och red, lämnade alltså grinden öppen. Snacka om att hon (och jag) blev förvånade, när jag kom dit så stod min pålle där grinden brukade vara, nu helt öppen, och bara tittade.
Sen blev han en riktig rymmarkung ett tag, men det gjorde inget för då ägde jag inte honom längre! ;)

Sen så brukar vi försöka lära pållarna att stå kvar i boxarna trots att dörren är öppen, praktiskt när man ska gå fram och tillbaka och hämta grejer när man ryktar/sadlar. Men den ena hade inte lärt sig det till 100% än och dessutom var det uteboxar så rymmer dom finns det inget stopp. En gång råkade jag glömma att jag hade boxdörren öppen och gick iväg till sadelkammaren, när jag var på väg tillbaka var hästen på väg ut ur boxen :crazy: jag halvrusade dit för att mota tillbaka honom men det var lite för sent för hela hästen var redan ute och han hade ingen grimma på sig..
Vad gör hästen? Han går en volt och vänder tillbaka in i boxen igen! :rofl:

hehe. duktig häst!

imorse kl 7 blev ja väckt av telefonen!
-Din häst är ute igen.
-Jaha, jag kommer.

Kolla hagen när ja kom dit. Den här gången var undertråden trasig.. Så hon måste ha gått ut själv där. Tror hon blev lite för hungrig kanske.. Gräset är ju alltid grönare på andra sidan! :angel:

Ja precis, det är som när kusarna har massor med hö i boxen men ändå vill stå och peta på höet utanför boxen som de har "tappat" :p

Dags att göra större hagar kanske? ;)

Ja precis, det är som när kusarna har massor med hö i boxen men ändå vill stå och peta på höet utanför boxen som de har "tappat" :p

Dags att göra större hagar kanske? ;)

Haha, eller så får jag helt enkelt göra hage av den där killens gräsmatta som hon hela tiden rymmer till? :angel::angel::D

Nejdå. Hon ska snart åka hem till sitt eget stall.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 094
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama