Vad är det som händer?!

Ballerina

Trådstartare
idag när jag var på jobbet (hade en halvtimme kvar) så ringer det till mig. Lånepållen hade tydligen rymt ur hagen (=PANIK!!). Iaf så fick jag oxå veta att en kompis till mig tagit in hästen tillbaka. Jag ringer kompisen som precis kollat över hagen. Han hittade inga fel på den. En liten stund senare kommer jag dit. Kollar hagen en gång till. Jag kan inte heller hitta något fel.

Så, hur f*n kom hästen ut ur hagen?! :confused: Enda möjligheten som jag kan se är att någon släppt ut henne och sedan stängt hagen efter sig.. Men vem gör nått sånt?

Har ni någon idé på hur det gått till?

Sv: Vad är det som händer?!

Vi hade en äkta rymmardrottning i stallet för något år sedan. Hon kunde ta sig igenom närapå alla sorters staket utan att det syntes och utan att ta skada. Vette fasen hur, det var ett grovt halvblodssto på nästan 160 cm! Misstänker att hon faktiskt hoppade över, fått höra en del av den nya ägaren... Hennes mamma var lika fenomenal hon, hon kunde till och med montera ner boxen om hon hade tråkigt en natt..

Mycket möjligt att du stött på en likadan begåvning. Om det är så säger jag bara grattis, det här kan bli jobbigt :crazy:

Mitt sto går ut mellan två trådar, alltså kliver över den undre och under den övre, utan att lämna spår efter sig.

ja, hoppar gör hon verkligen inte.. och hon har aldrig rymt ur en hage förut..

hmm, det låter dock inte som nått min dam skulle kunna hitta på. Så smidig är hon inte.. :angel:

Kan tillägga att det är en varmblodstravare på ca 160cm.

Jodå, det finns hästar som hoppar otroliga stakethöjder fastän "den alldrig hoppar".
Du får helt enkelt fråga hennes hagkompisar, de berättar säkert eftersom hon så taskigt inte lät dem följa med på upptäcksfärden ;)

Jodå, det finns hästar som hoppar otroliga stakethöjder fastän "den alldrig hoppar".
Du får helt enkelt fråga hennes hagkompisar, de berättar säkert eftersom hon så taskigt inte lät dem följa med på upptäcksfärden ;)

hehe, min egen pålle gick i hagen breve när det hände. Han är så duktig så (STOLT:angel::)) och går ALDRIG ut ens om kompisen försvinner. Dock så springer han ända tills hon kommer tillbaka.. :angel:

skulle hon mot förmodan ha hoppat så är det bra konstigt. För den hästen är inte riktigt som den ska i kroppen och har dessutom aldrig i hela sitt liv hoppat förut, inte ens över en pinne.

säg inte det du, när senast försökte någon få henne att hoppa ett staket? det är inte höjderna det handlar om utan hindertypen :D
Här gör ligistungarna det enkelt för oss och klipper sönder staketen så vi slipper undra. bara att sticka och hämta hästarna på vägen ett par gånger i veckan om sommaren :mad:

säg inte det du, när senast försökte någon få henne att hoppa ett staket? det är inte höjderna det handlar om utan hindertypen :D
Här gör ligistungarna det enkelt för oss och klipper sönder staketen så vi slipper undra. bara att sticka och hämta hästarna på vägen ett par gånger i veckan om sommaren :mad:

haha. ja. det kanske bara är att acceptera att hon är en hopphäst i smyg?! :angel::D

fyyy, så elaka jävlar de finns. :crazy:

Det är min också :D och hon kan både klättra och krypa. Hoppar gör hon däremot inte.

Jaja, jag hatar när dom rymmer o håller på. Hade ju en shettis som sällskap förut och den var hopplös. Rymde stup i kvarten. Den åkte hem sen illa kvickt! :angel:

Det låter som om hon hoppat ut (kanske vore nåt att satsa på en hoppkarriär??) Det är absolut inte omöjligt...
Jag hade en bruksnordisdam som flög över en tråd på 1.60 utan att ens nudda den, hon rymde aldrig annars utan fick väl nån snilleblixt just den dagen :devil:

för ett par år sen fick vi hem två unga hästar som var väldigt bra kompisar. Det var sommar så hästarna gick ute om natten (riskabelt i stan, jag vet) och på morgonen ringde polisen och sa att de stod och betade i en rondell en bit därifrån :eek: dessa hade dock promenerat ut på egen hand, de ville väl inte vara på ett sånt konstigt ställe...

Ballerina: nepp trots polisanmälningar vet ingen något

Senast ändrad:

Vi hade en ardenner i stallet som absolut inte ens gick över en bom på marken, det var stört omöjligt o få henne att hoppa, men hon seglade över paddockstaketet på 1½meter utan några som helst problem, likaså hagstaketet.

Vi hade en ardenner i stallet som absolut inte ens gick över en bom på marken, det var stört omöjligt o få henne att hoppa, men hon seglade över paddockstaketet på 1½meter utan några som helst problem, likaså hagstaketet.

haha, vilken syn det måste ha varit! :D:angel:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 094
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama