Vad är det som händer ?? Kunskap hittåt !!!

gylle

Trådstartare
Min kille står som flera känner till med en inflammation i hovbenet, är igång på en förnyad butta behandling, då första 10 dagars kuren inte riktigt lyckades knäcka det helt. Är helt ohalt och enda symtomet vi har haft kvar är en svag värme om man känner uppe i kotan, någon dag lite svag värme i hoven och framförallt då på utsidan som är "mest" drabbad. Värmen har succesivt blivit svagare de senaste dagarna är nu på 5 dagen på ny buttakur.
I morse när jag skulle släppa ut honom (sjukhage) så har han rätt vad det är fyllt sig på ett område på utsidan av benet mellan skenbenet och griffelbenet ganska exakt vid griffelbensknutorna (ingen aning vad dessa duttar kallas där griffelbenet slutar hoppas ni fattar vad jag menar) mkt torra lätt palperade ben normalt men nu kändes det som om det innersta mellanrummet inte fanns i ett område stort som en golfboll ungefär, kändes inte som en galla utan kändes helt enkelt som själva skenbenet så hårt var det. Möjligen aningen värme men knappt kännbar, däremot var han för första gången helt kall under i kotan.
När jag plockade in honom i eftermiddags, så var fyllnaden aningen mindre och satt aningen högre upp samt han var hundra procent iskall i hov och kota dock aningen ljummen nästan runt hela benet i höjd med "fyllnaden".
Nu senare i kväll var fyllnaden ytterligare aningen mindre tyvärr aningen ljummen i kotan igen.
Så vad tror ni som har kunskap om dylikt ? En sak som jag själv började spåna på är kan det vara att han börjar rensa ut skit från hoven, borde ju logiskt även bli vätska och svullnad vid inflammation där även om man inte ser det iom att det gömmer sig inuti hoven eller ? (Tänker i banan när svullnader vandrar bort tex vid ett svullet ben). Tilläggas kan att han visar ingen som helst hälta nu i eftermiddag heller och var lugn både i hagen i går och i boxen i natt så att det skulle vara en ny skada utifrån känns konstigt.

Sv: Vad är det som händer ?? Kunskap hittåt !!!

Dom små "duttarna" där griffelbenen slutar heter griffelbensspets.
Ett vanligt problemområde där hästen lätt ådrar sig frakturer.
En griffelbensfraktur kan ibland uppstå och läka ut utan att orsaka några större problem. Nu kan det givetvis vara något annat även om svullnaden sitter i detta område.

Aha var det så enkelt med namnet.
Min känsla är dock att det ju på något sätt borde hänga ihop med hovproblemet verkar ju ganska knepigt att han just idag för första gången skulle vara iskall om han nu skulle dragit på sig en fraktur (vilket jag finner ganska otroligt med tanke på att jag har koll på honom dygnet runt, stått som en padda i sjukhagen igår och käkat hö inte en tillstymmelse till bus, sedan stått/legat och sovit lugnt i boxen kväll/natt (kameraövervakat stall även om man inte har koll hela tiden så hör man om det blir något väsen vilket det inte varit i natt, han blir väldigt trött när han äter butta så därför går det väldigt lugnt till under medecinering). Dessutom borde väl ändå inte svullnaden (om man kan kalla det så när den känns stenhård) ändra placering och dessutom bli klart mindre under dagen och inte vara särskilt varm om det handlade om en helt ny fraktur som dykt upp under natten eller ?

Du har helt rätt.
En griffelbenfraktur får dom oftast av att dom slår på sig eller blir sparkade av andra hästar. Det är nog inte det som du har råkat ut för eftersom svullnaden flyttar sig.

Kan uppdatera lite, dagen efter på morgonen satt svullnaden återigen över griffelbensspetsarna och var då också varm, blev riktigt nervös. På eftermiddagen var han återigen helt kall i benet och "svullnaden hade gått ner något.
Idag på morgonen var han för första gången svampigt svullen i benet och lite varm alltså inte någon hård bula specifikt över gaffelbandsspetsarna utan lite degig överlag. I eftermiddag var han kanon torr och fin och iskall i hela benet inte ett spår av någon bula alls även när benet var helt smalt och fint.
Så jag blir mer och mer övertygad om att jag hade rätt i min gissning att han håller på och transporterar bort skit från hoven. När han står inne och därmed har sämre cirkulation så blir det stående men så fort han kommer ut och rör sig så blir han kanonfin i benet så jag gissar att vi nu äntligen ser en början till slutet på denna segdragna hovbensinflammation. Hemmavet kommer i morgon i annat ärende så hon får slå en kik på det också så får vi se om hon stödjer min teori och vi så smått skall börja skritta igång honom nu för att ytterligare öka på cirkulationen.

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
36 995
Senast: Toxid
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 394
Hästvård Trots ett helt liv med häst både privat och yrke så har jag aldrig kommit i närkontakt med hovböld.. Nu skulle jag vilja veta hur...
Svar
12
· Visningar
5 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka