vad är det med våran hund?

doleron

Trådstartare
vi har en 4årig kastrerad basset griffon hane som har ändrat beteende och jag vet inte varför

lite bakgrund

min sambo och hans ex köpte honom som valp och hade honom tillsammans som valp. när dom gjorde slut fick han bo varannan vecka hos honom och henne i ungefär 6 månader tills min sambo flyttade till en annan stad och tog med hunden. där fick han vara hos svärmor på dagarna när sambon jobbade och när jag flyttade in med honom fick han vara hemma med mig då jag var arbetslös.
i augusti flyttade vi till en ny stad och jag ensamtränade hunden, vilket gick bra. sambon jobbar och är hemifrån ca 0630-17
jag har börjat plugga och är i skolan vissa dagar, vilket hittills inte varit några problem för hunden att vara ensam ett par timmar.

men nu den senaste veckan har han helt ändrat beteende och vart gnällig och stressad när jag varit borta, fast det inte varit någon längre tid. tidigare låg han i ett annat rum och brydde sig inte om att jag gick/kom

vad är det som kan orsakat hans förändring?

kan inte komma på att vi gör något annorlunda, förutom att vi så smått börjat vänja honom vid att vara själv på kvällar också iom att vi ibland vill kunna gå på bio, ut och äta osv utan att behöva ha med hunden (hittills har han fått sitta i bilen i sin bur som han älskar) och det har gått bra.

någon som dels förstår vad jag skriver, och har något tips på vad vi kan göra för att han ska känna sig trygg? :bow:

Sv: vad är det med våran hund?

vi har en 4årig kastrerad basset griffon hane som har ändrat beteende och jag vet inte varför

lite bakgrund

min sambo och hans ex köpte honom som valp och hade honom tillsammans som valp. när dom gjorde slut fick han bo varannan vecka hos honom och henne i ungefär 6 månader tills min sambo flyttade till en annan stad och tog med hunden. där fick han vara hos svärmor på dagarna när sambon jobbade och när jag flyttade in med honom fick han vara hemma med mig då jag var arbetslös.
i augusti flyttade vi till en ny stad och jag ensamtränade hunden, vilket gick bra. sambon jobbar och är hemifrån ca 0630-17
jag har börjat plugga och är i skolan vissa dagar, vilket hittills inte varit några problem för hunden att vara ensam ett par timmar.

men nu den senaste veckan har han helt ändrat beteende och vart gnällig och stressad när jag varit borta, fast det inte varit någon längre tid. tidigare låg han i ett annat rum och brydde sig inte om att jag gick/kom

vad är det som kan orsakat hans förändring?

kan inte komma på att vi gör något annorlunda, förutom att vi så smått börjat vänja honom vid att vara själv på kvällar också iom att vi ibland vill kunna gå på bio, ut och äta osv utan att behöva ha med hunden (hittills har han fått sitta i bilen i sin bur som han älskar) och det har gått bra.

någon som dels förstår vad jag skriver, och har något tips på vad vi kan göra för att han ska känna sig trygg? :bow:

kan tillägga att hunden är väldigt hussig iom att han varit hundens fasta punkt hela livet, och han kan ligga utanför dörren och gny när sambon går på dass ibland... :crazy:

Det enda tips jag kan komma på är väl att börja om eller i alla fall drastiskt förenkla ensamhetsträningen. Min lösning på alla problem, att gå tillbaka nerför trappan flera steg tills det fungerar igen.

Jag är en förespråkare för att begränsa hundens område hemma när den är ensam. (Jag menar inte pyttebur = djurplågeri) Min har en liten bit av huset som sitt eget under trappen, avspärrat med en barngrind, där inne har han en koja och lite filtar. Där känner han sig bombsäker. Han sover även där.

vi har försökt ta det väldigt sakta, börja med att husse bara går ut i trapphuset och kommer in igen och så öka på tiden han är borta och när det gått bra har vi börjat gå tillsammans. och allt har funkat förutom nu sista veckan.
vi bor i en 3a på ca 80kvm och stänger till sovrummet när vi går, men resten av lägenheten får han vara i. han har hittills legat antingen i soffan eller i puffen i "extra" rummet, köket går han i princip aldrig in i förutom när det är matdags.

men vi får väl backa lite i vår träning, känns bara så surt när det kändes som att vi kom framåt så blir det ett sånt här bakslag helt plötsligt :(

Hur länge är hunden ensam? Hur välaktiverad är han?

Ensamhetsproblem verkar kunna komma och gå lite, tyvärr. Har haft några svackor med min hund också, senast för några veckor sen. Försök hitta mönster i när det går bra och när det går dåligt. Börja spela in när han är ensam, tex med ljudinspelare på dator eller webkamera.
Stäng av utrymmet lite till så han inte har tillgång till hallen. Min blir lugnare då, antar att det är för att det inte är lika mycket att hålla koll på, mindre ljud som når in från trapphuset och mindre att vakta=lättare att slappna av.

han har vart ensam tidigare när allt gått bra allt från 1 till max 4 timmar
men nu senast har det vart runt 1 timme

han är alltid rätt ny promenerad när han blir lämnad så han är aldrig nödig. har tidigare haft med honom i stallet och det älskar han, men nu när det vart så kallt har han fått stanna hemma. kanske har något med det att göra..?
han kan bli rätt sur om han inte får vara med

har tidigare prövat begränsa hans utrymme mer med att stänga av hallen, men har fått känslan av att han blir mer stressad av det, han är väldigt mån om att kunna ha koll på allt och alla, men det har blivit betydligt bättre efter han kastrerades, så det kanske är värt att prova igen.

vi har också spelat in honom när han vart själv, och det har ändå lite upp och ner. han kan vara lugn första tiden för att sedan akutyla och gny 1 minut, för att sedan bli tyst igen. han är nog lite knäpp hunden :cool:

Jag känner delvis igen mig i din situation. Då jag har en 7,5 månaders valp som jag ensamtränar, vilket har fungerat bra det mesta (peppar peppar).

Jag är inget proffs, men när jag kollade hur andra gjorde (min nuvarande tränare bla.) blev jag tillsagd att stänga in han i ett mindre utrymme, då det blir mindre att hålla koll på. Jag valde köket eftersom det var naturligt för mig, eftersom han har vattenskål och sin bädd under köksbordet. Flera sa till mig att inte ha honom precis vid ytterdörren (bor i lägenhet, så tror de syftade på när grannarna kommer och går i trappuppgången, köket ligger längst bort=hör inte trappuppgången nästan alls).

Jag har filmat de flesta gångerna han är ensam, 9 fall av 10 går han och lägger sig och sover hela tiden då han är ensam. (1 av 10 dricker han vatten, leker min sin leksak eller bara "vilar").

Ta det varsamt och kliv tillbaka några steg, du ska se att det ordnar sig :)

hade ju vart väldigt intressant att filma honom och se vad han gör. i dom allra flesta fall bryr han sig inte öht att jag går, han lyfter inte ens ett öra när jag säger hejdå, och så kommer man hem en stund senare och hunden håller på att dö..

*kl*
jag tror jag vet vad det kan bero på nu.. sambon träffade vår granne (en gammal gubbe som älskar vår hund) och dom pratade lite, då kom det fram att han brukar ropa på honom genom brevinkastet när vi inte är hemma :crazy: enligt honom brukar han inte bry sig, men jag tror knappas det har en lugnande inverkan på honom...
nå får väl se om det blir bättre nu när ingen hojtar genom brevinkastet...

Smart granne ;)
Hoppas det går bättre nu då. Jag vet vissa som lämnar radion på som sällskap, haraldrig trott på det då det ju måste vara ganska tydligt för huunden att det inte är riktigt sällskap men det kan ju vara värt ett försök, alla hundar är ju olika.

Är inte detta en jaktras? Han kanske helt enkelt kräver ett lite annorlunda liv än det han lever just nu. Han kanske är frustrerad och understimulerad?

ja det är en jakthund och sambon jagar med honom så mycket det går, men iår har det blivit mindre än vanligt iom att det kommit så mycket snö

brukar ha med honom i stallet och det älskar han, men förra veckan var det så kallt så då fick han stanna hemma så det har säkert också något med det att göra.

han har dock vart mycket bättre dom senaste dagarna så det kanske bara var en lite dålig period. hoppas hoppas :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 363
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 846
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka