Vad är det här??

Meibla

Trådstartare
För ett tag sedan upptäckte vi att Ixi hade fått en liten knöl/bula på ryggen. Vet kontaktades som tyckte att vi skulle avvakta och se om den blev större.

Nu i förrgår så har den blivit större, typ 1.5 cm, dessutom har vi hittat ett par till, dock är de lite mindre.
I början misstänkte jag att det var nya fukteksem, men de ser inte riktigt ut som de har gjort innan.
De är ganska hårda med.
Vi ska till veterinären på fredag, han hade ingen tid innan dess, men nojjig som man är, så oroar man ju sig för både det ena och det andra när det gäller den där lilla damen.

Bilderna är tagna med mobilen, så kvaliten är inte den bästa men man ser lite grann iaf.

532525_10151222916353425_1993998161_n.jpg

200046_10151222924493425_841000455_n.jpg

71600_10151222970448425_529659854_n.jpg

Nån som har någon ide om vad det kan vara? :crazy:

Sv: Vad är det här??

Ingen som har nån ide? :crazy:
Ja jag vet att det inte går att diagnostisera över nätet och genom ett par halvdåliga bilder, men nån kanske har erfarenhet av nåt liknande. Eller knölar öht.

Kan ju tillägga att hon kliar som en idiot på just de ställena där "knölarna" sitter.

Det kan inte vara t ex inflammerade hårsäckar/talgkörtlar eller något likande, som stora finnar?

Jag har funderat på det, men det ser inte ut som det, och de är inte fyllda med nåt kladd. Fast det kanske de inte behöver vara om det är inflammerade hårsäckar/talgkörtlar?

Det kan vara som squarepants tror.

Eller kan det vara sticksår från en bettskada eller något som hon har hakat upp sig i? Själva såret har i så fall läkts utifrån och i så fall finns det gegga i som kanske stängts in p g a att såret läkts utvändigt först.

Om det finns fler kan det vara allergi.

Det finns något som kallas för ungdomsfinnar. Heter något helt annat egentligen som jag såklart inte minns just nu.

Helt säkert finns det fler alternativ. Det kan tänkas att vetten vill ta hudavskrap eller göra odling, fast kanske kan han se vad det är direkt.

Känn igenom hunden överallt, eller rättare sagt vänd upp pälsen på bit för bit så att du kan både se och känna. Det kan vara fler plitor på gång och det kan vara bra att veta innan du kommer till vetten.

Som det ser ut och känns just nu, så finns det fler, fast mycket mycket mindre.

Hon har ju haft problem med fukteksem halva sommaren och hela hösten, så hon är rätt korthårig just däromkring eftersom vi fått raka ner henne med jämna mellanrum så man ser rätt lätt.
Dock ser det inte ut som fukteksem alls nu.

Bettskada känns rätt tveksamt, det skulle vara om hon busat med någon av katterna, för hon har inte träffat någon annan hund på ett bra tag nu.

Jag får hoppas att det är något av det ni har tagit upp, nojjig som man är så kom ju genast tankarna på tumörer och annat hemskt :crazy:

Det ser ut precis som när min gammelmans fettknulor blev inflammerade. Det kan gå ruskigt fort ifrån små små bulor eller små fettknulor som är knappt synbara (de kan se ut som små fästingar, i början trodde jag att det var fästingar men det var det ju inte) till stora bölder.
Håll koll och åk in om de börjar växa fort för då behöver de dräneras.
Jag tog lite utspädd tea tree olja på min hunds bulor eller om jag såg att han började klia någonstans. Det tar bort klådan och kan förhindra att det blir bölder om man hittar dem i tid. Han lärde sig snart att matte kunde ta bort kliandet och kom och ställde sig med den sidan emot som kliade när han kände doften av tea tree oljan :laugh: Endel säger att det inte är bra att använda tea treeolja på hund och jag vet inte hur farligt det egentligen är men eftersom det var det enda som stod emellan att åka in och dränera ännu en böld eller få det att sluta klia så att det aldrig blev någon böld så var valet enkelt för mig. Kanske finns det bättre saker att använda idag men på honom hjälpte inte t.ex. kortison utan det var bara tea tree olja som hjälpte. Han slickade heller inte där det kliade och det är om de får i sig oljan som den kan vara/är giftig.

Senast ändrad:

Jag kom precis på att en av mina tidigare hundar fick något liknande när jag hade badat honom i ett parfymerat shampoo. När det hade hänt 2 ggr så fick jag en tankeställare och köpte ett oparfymerat shampo, sen såg vi aldrig till plitorna igen. Han fick antibiotika båda gångerna för att få bort plitorna. Det började med ett par plitor och efter någon dag kom det fler och fler. Har hunden fukteksem så använder du kanske specialshampo. Om inte, byt shampo till ett milt oparfymerat.

Jag har inte badat henne med schampo på över ett halvår, så jag tror tyvärr inte det är så enkelt :S
Brukar bara spola av henne när hon är skitig.

Tack för svaren allihop, ska vara hos vet vid 13:15 i morgon, så jag får väl förhoppningsvis svar på vad det är då :)

Hon lämnades bort, men sen fick jag tillbaka henne, husse och en katt, så så bra gick det med det :P

Ni hade rätt, det var förstoppade/inflammerade talgkörtlar :)
Dessutom har hon rävskabb, så det förklarade varför hon kliar sig som en idiot hela tiden.

Fick advocate utskrivet, som hon ska ha två gånger med 4 veckors intervall, men jag glömde helt bort att fråga hur länge hon måste hållas borta från andra hundar.
Nån som vet? :)

minst 4 veckor brukar de säga. för att det ska va helt smittfritt, men då behöver man oftast gå tillbaks för en hudskrapning för att de ska kolla så det är borta.

jag vet mkt väl vart hon varit, hos en viss person. men det var efter det du sa att hon skull ebort igen eftersom han itne klarade av henne

Tea tree oil fungerar briljant på min hunds våteksem också, vill jag bara tillägga.

Jag får ta och testa det nästa gång. Vart får man enklast och smidigast tag i det?

Jag har köpt koncentrerad tea tree olja på zoobutiken och spätt själv med vatten. Ibland finns det något som heter tea tree lotion och den är vanligtvis färdig att använda men det brukar stå på om det ska spädas.

Så bra att det var något som är lätt att åtgärda. Då är det inte så konstigt att hon har kliat sig.

Ja jag är riktigt glad över att det inte var något allvarligare. Och efter dosen hon fick igår, så verkar hon redan klia sig mindre :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
2 895
Hundhälsa Upptäckte en liten knöl på ryggen på vovven igår på dagen, tills kvällen hade den växt, och är nu kanske 2-3 cm rakt över. Hittade en...
Svar
13
· Visningar
2 527
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Sökte läkare pga tarmproblem, bla periodvisa diarrer, var inte direkt orolig för något allvarligt, haft diverse magproblem sen...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: Gosa
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer

Hästrelaterat

Tillbaka