Vad är det här för konstig hälta???

Corax

Trådstartare
Hästen har känts strålande på sistone och jag var inte ett dugg orolig för vårt åb på klinik igår.
Fler med mig har sett hästen och har konstaterat att hon är fräsch. Jag har en film från två dagar innan åb där hon är som smör att rida och inte ett dugg ojämn.

Men. Igår. Rakt fram - ohalt. På volt - 1 grad hf. Böjprov - ingen reaktion alls.
Bedövade lågt hf - hältan släcktes. Va?

Skon togs bort och tredje sömmen på utsidan satt lite väl nära där den inte ska sitta. Röntgades. Inget nytt.
Skon sattes tillbaka fast inte den tredje sömmen.

Rekommendation blev hem, vila en vecka sen kolla hemma. Om inte halt ska hon sättas igång.

Jag tog ut henne idag för att se om det syntes något hemma i vårt ridhus och jo, en markering kunde jag se. Ingen halv grad eller grad. Den var Inte där dagen innan åb då jag tömkörde.

Hästen skoddes den 17/12 och såg rejält knackig ut efter. Vilade då en vecka och kollades sen på volt. Såg inget och sattes igång utan problem.

Veterinären kliade sig i huvet och jag kände mig som ett fån.
Hästen härjar förvisso en del i transporten men inte Så.

Så från en jättebra magkänsla (som vanligtvis brukar stämma)till en halt häst. Men bara vid longering.

Kan tillägga att hästen sträckte sig i höger bog i juli med dubbelsidig hovledsinfl. bff och knäledsinfl. hb som resultat. Vid andra åb nollade hon men med stel bogmuskulatur. Massage och långsam igångsättning rekommenderades.
Nu var hon ua i muskler och så gott som fullt igång.

Någon som känner igen beteendet och kan dela med sig av upplevelsen? Vad var det som felades hästen då?

Sv: Vad är det här för konstig hälta???

Nej veterinären har inte bedömt att det har behövts.
Påminner det om Latin tänkte du?

Precis!
Han hade ju också hovledsinflammation båda fram.
De sista återbesöken markerade han på volt men inte rakt fram och hältan försvann vid bedövning. Trassel med nack/rygg kan ju ge märkliga rörelsestörningar utan att de är halta just vid böjprov.

Om ni inte hittar något annat är det ju värt att kolla upp det.

Åh. Nu fick jag ännu mer ont i magen.
Faktum är att hon rasade ner i ett stort och djupt hål med höger fram i juli. Det Kan ju ha hänt nått långt ner i halskotpelaren. Men jag förstår inte varför hon har varit så fin att rida i så fall.
Jag hoppas verkligen på ett sömtryck (såklart).

Men annars borde ju en transport där hästen står och vevar/trampar (mest uttråkad, inte nervös)kunna utlösa en hälta härrörande från halskotp? Och att hon därför funkar hemma?
Spekulerar bara...

Vad bedövades för att släcka Latins hälta? Och hur såg hältan ut på volt?

Senast ändrad:

Jag tävlade ju Latin knappt en månad innan hans röntgenfynd och VANN!
så det kan verkligen spöka :(

Latins skelettförändring sitter över de sista kotorna närmast bogen.
Även när han kändes fin att rida så var han svår att böja i bålen.
Min veterinär förklarade att han kan vara relativt symtomfri om han bär halsen på "rätt sätt" tex när han är välbalanserad och i rätt form men istället överansträngde han frambenen.

Hoppas ni hittar en förklaring för ovissheten är nästan värst.

Vad bedövades för att släcka Latins hälta? Och hur såg hältan ut på volt?

Hovleden.
Han var halt höger fram i vänster varv och vid första vet.besöket bytte det efter bedövningen och han markerade då vänster fram i vänster varv.
Andra besöket försvann hältan efter bedövningen.

Hej!

Låter lite som min skulle jag säga.. Kan det vara en ömtassning?? Kanske nåt som sitter kvar efter skoningen? Låg hälta och det kassa underlaget vi har nu kan nog påverka hästar mer än man vill. Hos oss har vi iaf ler/is/snö-blandning och helt livsfarligt underlag både i hage, skog och ridbana. Kanske pålle trampat på nåt pundigt och fått jätteont??

/Lavinia

Hästen har känts strålande på sistone och jag var inte ett dugg orolig för vårt åb på klinik igår.
Fler med mig har sett hästen och har konstaterat att hon är fräsch. Jag har en film från två dagar innan åb där hon är som smör att rida och inte ett dugg ojämn.

Men. Igår. Rakt fram - ohalt. På volt - 1 grad hf. Böjprov - ingen reaktion alls.
Bedövade lågt hf - hältan släcktes. Va?

Skon togs bort och tredje sömmen på utsidan satt lite väl nära där den inte ska sitta. Röntgades. Inget nytt.
Skon sattes tillbaka fast inte den tredje sömmen.

Rekommendation blev hem, vila en vecka sen kolla hemma. Om inte halt ska hon sättas igång.

Jag tog ut henne idag för att se om det syntes något hemma i vårt ridhus och jo, en markering kunde jag se. Ingen halv grad eller grad. Den var Inte där dagen innan åb då jag tömkörde.

Hästen skoddes den 17/12 och såg rejält knackig ut efter. Vilade då en vecka och kollades sen på volt. Såg inget och sattes igång utan problem.

Veterinären kliade sig i huvet och jag kände mig som ett fån.
Hästen härjar förvisso en del i transporten men inte Så.

Så från en jättebra magkänsla (som vanligtvis brukar stämma)till en halt häst. Men bara vid longering.

Kan tillägga att hästen sträckte sig i höger bog i juli med dubbelsidig hovledsinfl. bff och knäledsinfl. hb som resultat. Vid andra åb nollade hon men med stel bogmuskulatur. Massage och långsam igångsättning rekommenderades.
Nu var hon ua i muskler och så gott som fullt igång.

Någon som känner igen beteendet och kan dela med sig av upplevelsen? Vad var det som felades hästen då?

Med historien bakom skulle jag vara orolig. Men annars skulle jag misstänka en hovböld som ligger o trycker nånstans efter tex sömstick vid skoningen.

Det är ju jättesvårt det där, när det finns en historia och man natruligtvis är livrädd att det hänger ihop. Men hade du inte skrivit om bakgrunden hade jag tänkt så. Hovbölder/blödningar som trycker, behöver inte synas på röntgen.

Jag tänkte nog också mer åt det hållet eller att den är lite öm i sulan. Den kan ju ha trampat på en sten eller nått precis innan.
Till TS, måla inte fan på väggen direkt nu utan avvakta den här veckan och se hur det ser ut om en vecka. Behöver ju inte alls vara något allvarligt.

Tack för era svar!
Självklart avvaktar jag men jag kan ju inte låta bli att oroa mig. Det har blivit många svängar fram och tillbaka till klinik sedan olyckan i juli.

Hästen har helsulor fram eftersom hon är rätt öm för stenar mm då det är barmark. Hon får ha kvar dem som 'snö-sule-substitut' under vintern för att inte utsätta hovarna för onödig påfrestning. Så att hon trampat på något tar jag inte som en så stor möjlighet. Men absolut finns chansen. Men då tror jag mer på sömtryck.
Efter sista skoningen var hon ju varm i ffa bf men vänster klingade av långsammare än höger (och nu hälta i höger). Hon var helt sval i båda när jag satte igång och har förblivit det.
Skoningen dessförinnan blev hon rejält varm med puls i bf och hb. De benen hon hade inflammationer i vid klinikbesöket några dagar efter. Tänkte ju att det kunde vara nått liknande den här skoningen också men hon var ju ren vid koll innan igångsättningen.

Hon har haft en böld en gång och det var när hon var fem och stod hos tränare. Då var hon halt och väldigt varm i hoven samt tjock i skenan. Den gick ut ur ett sömhål av sig själv. Nu är hon nio (tio om man räknar med att hon fyllde vid årsskiftet).
Det är ingen skillnad i värme alls i benen/hovarna nu och hon verkar bli väldigt allmänpåverkad när det väl är nått i hoven.
Förra hovslagaren sömstack henne en gång och hon stapplade ut ur boxen dagen efter.

Senast ändrad:

Det låter hemskt likt min häst. Med det såklart inte sagt att det är samma sak.

Har hans skada uppkommit efter trauma?

Hej!

Min pålla lyckades flera gånger trampa sig ömtassad trots sulor. Fast hon lyckades ju också ha sönder flera av de där riktigt hårda sulorna. Vi misstänkte ett tag att hon inte gillade färgen (blå på en tjej liksom??) och därför letade upp hagens vassaste sten och stampade tills de gick sönder- då fick man ju nya snygga i rubinrött(nåja) eller silver(grått)

Lavinia, som lärt sig att utan hovar ingen häst stämmer väääldigt väl..

Det är ju förstås omöjligt att veta vad som är den egentliga orsaken men veterinären hade en möjlig teori om att det är en "biverkan" från Erlichian.
Under en så pass kraftig infektion producerar kroppen mindre ledvätska och det kan vara en anledning till att kroppen försvarar sig genom att bilda pålagringar.

Han var en lätt och högrest häst innan han insjuknade i Erlichian, efter andra behanligen hade han helt ändrat både kroppshållning och rörelsemönster.
Pålagringarna i kortorna har formodligen kommit senare pga att han överansträngt frambenen för att skona halskotpelaren.

Haha. Min häst har röda sulor. Det verkar hon gilla för hon brukar ha kvar både skor och sulor samt att hon (oftast)är väldigt säker på fötterna.

Hon har inte varit ens en tillstymmelse till varm nånstans i hovar/ben varken innan eller efter åb och hon har hållt sig cool i hagen. Och det har ju inte direkt funnits nått att trampa sig på i all snö.
Det enda hon gör som har med hovarna att göra är att gräva efter ätbart.
Eller kanske om eventuella snöklumpar kan trycka så pass på sulan att det gör ont? Fast jag kan räkna dagarna hon haft klampar på ena handens fingrar.

Vimsan;
Ja den där jäkla anaplasman! Förlorade ju min 'Tamburinare' pga två anfall varav han kom tillbaka till normalt efter första. Efter andra satte sig inflammationerna kroniskt i carpus, kota och hovled i ett framben.

Jag ska kolla henne i morgon eller tisdag så får vi se hur hon ser ut. Synd bara att jag inte kan komma på nått ställe som är hårt men inte halt att kolla henne på.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: valley
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama