Vad är det här bettet bra för?

Sv: Vad är det här bettet bra för?

jag håller med dig, men mitt magic bett går som sagt ej att vika, det blir som ett rakt bett i munnen så någon brytpunkt blir det inte på det.

men ändå lite fundersam på lederna, känns som det kan skava där. min häst går bra på det och han tar inte stöd om han tycker bettet är för skarpt eller obehagligt så det här var godkänt. det kanske passar exakt så att själva ledet ej ligger på lanerna? använder det dock inte så ofta.

såhär ser det ut; http://grand-prix.se/images/5066pessoa3deltrans.jpg

antar att globus kopierat pessoas bett men ej kunnat kopiera finessen med att det ej går att böja i hop pga patentfrågan?

Nu blev jag jättenyfiken!!!

Min häst går inget vidare på de flesta bridongbett men det "går". Bäst går han på helt rakt bett som är lite svagt böjt - typ muffbett om ni fattar hur jag menar..
Han AVSKYR tungfrihet så även vår stång är svagt böjd men rak.

Menar du att detta bettet inte går att böja i munnen? För då borde det ju bli som ett rakt bett ungefär!?!
I så fall.. Var får man tag i det? Vad heter det? Tillverkat av? Svindyrt eller??

Hur tacksam som hellst för svar!!!!!! :bow:

Ps) Min häst har storlek 11 cm på betten ungefär, men om bettet ej går att dela så borde det väl ändå inte ha någon negativ inverkan på hur det ligger?

Det är ett Pessoa Magic, jag har det till min och hon ÄLSKAR det! Speciellt med fasta ringar.
Jag betalade nog runt 700 för mitt bett. Beställde från ridsportsbutik, Bara att fråga i butiken om de kan plocka hem det.

Min har ganska liten mun, och betten passar... vet dock ej storlekar.

Lägger till; (Hittade ett 11.5 i en onlinebutik)

Senast ändrad:

jag köpte mitt på myone men dom finns lite här och var. lyckades gräva fram ett gammalt som var prismärkt lägre än dom andra ;) så 449 betalde jag. tror dom låg på 598 eg.

det är någon finurlig utformning av lederna som gör att bettet går att böja uppåt men ej nedåt så ja, när man tar i tyglara så uppför det sig som ett rakt bett. :)

Jag har Pessoa Magic System, både ett tredelat och ett tvådelat. Det tvådelade är ännu mer som ett rakt bett än det tredelade. Går att leda "uppåt och neråt" men böjs bannemig inte något alls på mitten. Ingen risk för att bettet skall gå upp i gommen och det känns som ett rakt. Det tredelade funkar som ett vanligt tredelat tills hästen "står emot" då hakar det i och blir rakt och oböjligt. Men det ligger annars över tungan som ett vanligt tredelat (himla bra förklaring eller...)

Köpt bägge mina på den tidigare omnämnda butiken :) Tänk på att det finns 2 olika tjocklekar på betten. Jag har alltså den smalare varianten och den känns bra. Svårt var det att få hem det tvådelade då importören av någon anledning väljer att inte marknadsföra det så hårt. Så det blev lite "skickande" fram och tillbaka.

Jag är supernöjd med mina bett :)

Tänker dessutom investera i ett Egg-bett i samma serie - upptäckte inte att det fanns med fasta ringar förrän nyligen...

antar att globus kopierat pessoas bett men ej kunnat kopiera finessen med att det ej går att böja i hop pga patentfrågan?

är det så, så blir man ju beklämd. tyvärr är det ju ofta såhär dessvärre på marknaden.

tack till de nytillkomna svaren i tråden som gett en del förklaringar.

*kl*

Tack för alla svar!! Detta låter onekligne MYCKET intressant! Jag är inte glad i tvådelade bett men om det inte går att dela så det går in i gommen så låter ju det som den bästa varianten där det ej finns risk att tex delningen på sidorna hamnar i hästens mungipa!
Jag har också muffringar på min bridong för att minimera risken för knip o obehag.

Fler frågor: Får man använda detta bett som bridong?

I så fall kan jag kolla med min butik här hemma om jag kan få ta hem o provrida ett sånt här.
Om min häst skulle gilla det så gör det inte så mycket om det är dyrt (för 700 ÄR dyrt för ett bett tycker jag!).
Jag provade ett av sprengers senaste bridongbett som skulle vara så himla anatomiskt o bra men min gillade det inte alls!
Inte min väns fina hästar heller - INGEN av dem gillade det. O jag red med det en hel vecka för att jag så gärna ville att det skulle funka.. Men det gjorde det inte. Det bästa jag kunnat hitta är ett tredelat muffbett från Globus. Billigt o så men långt ifrån optimalt då han trivs överlägset bäst på sitt raka bett.

Det tvådelade har jag o så mycket har jag INTE betalt för det?? Gav ca 300 på lokala butiken här. Och om man får tävla med det 3-delade (hade ju Lancet kollat) så får man givetvis tävla på det 2-delade.

Jo, fast även som bridong? Alltså tillsammans med stången på kandaret?

Men är du säker på att du har Pessoa Magic System? Det är mig veteligen det enda som har den där spärren mot att "kollapsa". Här kostade mitt första strax under 600:- och det andra (med frakt pga specialbeställning) drygt 650:-. Hela vitsen är ju den där ojämna ringen vid ledningien som gör att det bara kan fällas ihop åt ett håll. Dvs inte det håll hästen eventuellt stretar emot :) 300:- låter extremt billigt....

Jag vet inte om det finns med mindre bettringar för att ha som bridong. Jag har dock alltid trott att alla utformningar av tränsbettet även funkar som bridong. Men det vet jag inte "for a fact".

Om du får ha det 3-delade som bridong så måste du ju få ha det 2-delade? Är ju ingen skillnad.

Ha ha AnnBur, givetvis är jag säker! Det 2-delade funkar på det viset att det inte kan "knippa ihop" sig på mitten o slå upp i hästens gom som vanliga 2-delade. Det blir på det sättet lite starkare verkan också om hästen går emot. Funkar jättebra!

Kan inte du PM:a vilken affär du handlar i - för där vill jag också shoppa!!!! :rofl::rofl::rofl:

.. till mej också!!! För om det är samma är det ju toppen pris!!

Fattade inte att hon hade kollat som tredelad bridong men då verkar det ju klart! Ska checka med min ridsportaffär om de har dem eller kan ta hem, vet en elev som fick låna hem ett bett o prova o det hade ju varit kanon om man fick de! :)

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 617
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Windy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈