Vad är det här bettet bra för?

Sv: Vad är det här bettet bra för?

Det ser ju som någonslags tungfrihet. Men det ser mest ut att komma högre upp i gommen än ett vanligt tredelat. Hmmm. Jag är också nyfiken.

Föresten tycker jag du ska sluta med att hålla på och "gamla tanta" dig själv. Du är väll knappast mycket äldre än de bästa på världsrankningen? :)

Senast ändrad:

Det är ett bett som anses ge tungfrihet.
Men iom att porten är så "tjock", och snarare mer hög på ovansidan än urholkad på undersidan så vete katten...;)

Dessutom så kollapsar ju bettet över lanerna istället för att vila på dem som ett vanligt stångbett gör, och ledernas placering gör att nyprisken känns väldigt stor.

Inget bett jag skulle sätta i en hästmun i första taget. Kanske om det inte fanns några andra bett som funkade...

Huruvida man får tävla på det vet jag inte, men alla bett som inte finns avbildade i dressyr-TR är väl otillåtna?

det är ett bridongbett som du kombinerar med en kandarstång =) att den är vågig beror väl nog bara påatt det ska ligga bättre, och sen som alla andra sagt, tungfrihet.

det är ett bridongbett som du kombinerar med en kandarstång =) att den är vågig beror väl nog bara påatt det ska ligga bättre, och sen som alla andra sagt, tungfrihet.

Jo, tanken är nog god med tungfriheten, men tittar man närmare på utformningen med den långa mundelen så ser man att den goda tanken kanske inte är så god i praktiken. När lederna nyper om lanerna kan det göra grymt ont!

Men på riktigt bredmunnade hästar kanske bettet ligger så bra som det var tänkt? Typ ardenner och liknande... ;)

Vad är det som gör att detta bett är speciellt bra att kombinera med stångbett?

Min gamla ponny gick bättre på ett sånt än med tredelat eller rakt eller vanligt "tvådelat". Vet inte varför. Men hon uppskattade det iaf :D

Huruvida man får tävla på det vet jag inte, men alla bett som inte finns avbildade i dressyr-TR är väl otillåtna?

Men om man som jag har halvtaskig syn så ser jag inte nätvarianten av TR speciellt bra. Troligen så finns det inte avbildat eftersom TR är rätt konservativt;).

Det finns många som använder bridongbett som tränsbett (även jag har gjort det på en häst).

Det finns många som använder bridongbett som tränsbett (även jag har gjort det på en häst).

Ja, nuförtiden är det ju inte så stor skillnad på dem, oftast bara ringstorleken. ;) Jag har nog hälften av varje, om man ska vara petig med vad de kallas.

Jag har ett sådant bett till mitt sto och det fungerar alldeles utmärkt på henne, enda skillnaden är att mitt är i olika metallet, ska öka salivutsöndringen om jag inte minns fel. Jag har det eftersom min pålla inte ska ha vanliga bett.

Mvh Domino_s

Va bra! Det är ju inga konstigheter med bettet direkt. Finns det redan en tråd om det här bettet förresten?

det var väl magic bettet som det var tal om..? det här klappar ju ihop i munnen som vilket bett som helst. men om magic bettet var tillåtet så är ju garanterat detta också det.:)

jag har magic varianten, upplever att det ligger bra i munnen. har stl 12,5 men om hästen har mindre mun än så kan det nog blir problem med att lederna hamnar konstigt i munnen.

KL och lite off topic men ändå relaterat:

skulle gärna vilja ha en etablerad beskrivning av varför bettet är konstruerat som det är och i vilket syfte. det jag ser är att mittdelen är lika lång som sidodelarna, vilket är regel ett på tredelat bett, att de INTE ska vara, därför att brytnings punkterna i munnen då blir fel. detta borde gälla för detta bett precis som övriga tredelade bett, även om det är vågigt och snirklat osv.

Puttar upp - tog det slut här? :confused:

använder man bettet bör man väl ha ngn sorts uppfattning om varför man använder det? måste väl finnas ngn sorts redogörelse från tillverkarnas sida exakt hur, anatomiskt sett, bettet är tänkt att fungera? :confused: Ingen?!

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 617
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Windy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈