Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså, jag har inte riktigt hängt med i svängarna.
När de gjordes någon film om honom för några år sen va alla i min umgängeskrets helt galna i honom, och tyckte allt va så fint o gullegull.
Sen hörde jag att han fick djurförbud och så var det massa rabalder om det på Facebook...
Tyst ett tag och nu har det kommit nån till film om honom och "alla" hyllar han igen.
Men vad är det egentligen för speciellt med honom? Jag tog och kollade på filmen som gjordes om honom för ett par år sedan och visst, jag blev glad att se ännu en lantbrukarsjäl som vill göra på "riktigt vis" gällande skötsel av marker osv... Men jag upplevde han mest som otrevlig (bland annat där när han nästan kör på en som står och kollar på något tävlingslopp) och trångsynt...
Sen hörde jag han fick djurförbud pga hästarna stod inne i spiltor hela vintrarna med mögligt hö och inget strö, vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men djurförbud fick han iallafall...
Skulle någon annan få djurförbud så låter det mer "rätt åt den" medan när han fick djurförbud så var det otroligt synd om honom, varför?
Vad är det som är så speciellt med honom? Och vad tycker ni, är det rätt eller fel med hans djurförbud, och gärna fler åsikter, och fakta. TACK
En punkt gällande hans vanvård var väl att djuren inte fick gå i hage på vintern, Jag vet faktiskt flera stora ridanläggningar/kända ryttare som inte har sina hästar i hage. Vad är skillnaden?
Man kontaktar aktuell länsstyrelse och begär att få ta del av handlingarna i ärendet.Finns det någonstans man kan ta del av inspektörernas grunder och beslut?
Vad jag kommer ihåg så var det inga riktigt grava anmärkning om vanvård, men eftersom han inte åtgärdade de brister som togs upp blev det nya förelägganden och regeln är att efter tre(?) gånger så beslutas om djurförbud om det inte finns särskilda omständigheter.
Om det stämmer att hästarna stod i trånga spiltor utan ordentligt med strö och fick mögligt hö (vilket jag faktiskt antar eftersom han fick djurförbud) så ska han givetvis ha djurförbud.
Skillnaden är exempelvis att hästarna som står på ridanläggningar har strö i sina boxar.En punkt gällande hans vanvård var väl att djuren inte fick gå i hage på vintern, Jag vet faktiskt flera stora ridanläggningar/kända ryttare som inte har sina hästar i hage. Vad är skillnaden?
Jag tror det stämmer, länsstyrelserna har åtminstone tidigare haft det som praxis. Artikel är korrekt, det är inget automatiskt djurförbud utan övriga omständigheter tas också med men åtminstone i ett fall jag känner till har man kört strikt efter regeln - tre gånger=djurförbud trots att förseelsen var mer av byråkratisk karaktär som inte påverkade djurhälsan utan djuren var i god kondition. Djurägaren fick dock rätt efter att ha tagit det upp i högsta instans.Det stämmer inte att man får djurförbud efter tre icke åtgärdade förelägganden: http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/djur-och-natur/djurskydd/faq/Pages/far-man-automatiskt-djurforbud-efter-tre-forelaggande.aspx?keyword=djurförbud
Jag tror det stämmer
Jag tror det stämmer, länsstyrelserna har åtminstone tidigare haft det som praxis. Artikel är korrekt, det är inget automatiskt djurförbud utan övriga omständigheter tas också med men åtminstone i ett fall jag känner till har man kört strikt efter regeln - tre gånger=djurförbud trots att förseelsen var mer av byråkratisk karaktär som inte påverkade djurhälsan utan djuren var i god kondition. Djurägaren fick dock rätt efter att ha tagit det upp i högsta instans.