Vad är det för skillnad mellan ett fullblod och varmblod?

H

hejlisa

Hej alla glada!¨

Jag har nu funderat lite, och undrar var det är för skillnad mellan ett fullblod och varmblod, till sinnet?
Vilken passar bäst som ridhäst?

Kram på er :bump:

Sv: Vad är det för skillnad mellan ett fullblod och varmblod?

Fullblod är varmblod!;)

De allra flesta varmblodiga raser är avlade för ridning, så där är det mer en fråga om individens lämplighet och utbildning för ditt syfte och hur ni passar ihop.

Ett fullblod som gått löp kan kräva lite mer ridutbildning för att fungera bra som fritidshäst, men är troligen mer lättriden/lättare att omskola än en travhäst eftersom den ändå är riden.
Många travare är ju inte det, plus att de har ett rörelsemönster som kan kräva sin ryttare under lång tid av utbildningen.

okej tack så mycket. Jaha är fullblod varmblod, det var något nytt!

Det är jag som inte är så haj på raser ;D :idea:

okej tack så mycket. Jaha är fullblod varmblod, det var något nytt!

Det är jag som inte är så haj på raser ;D :idea:

Japp de är varmblod, och så är även travaren.

man brukar precisera sig som så att man benämner travaren VARM och KALL blodig travare, beroende på vilken det är man har i åtanke.

ett fullblod är ett fullblod är ett fullblod.

tycker som tidigare svaret, helt klart lättare, om än ej gjort i en handvändning, att skola om ett fullblod till ridhäst, än en travare. men det finns skillnader på individ och individ.
som färdig/vanlig ridhäst utgör fullblodet helt klart en häst med bättre ridförutsättningar än travaren. tycker jag, utifrån hur den är byggd och rör sig, ur ridmässig synvinkel.

Och sen bara för att komplicera det hela finns det ju tre fullblodsraser, engelskt, arabiskt och anglo;)

Fast nej det stämmer väl inte!!!

Fullblod är inte ett varmblod...

De tre "grundtyperna" av häst är ju varmblod, kallblod och ponny, och fullblodet passar väl knappast in i någon av de andra kategorierna.;)

Typen varmblod brukar ju däremot delas upp i olika typer som väl närmast blir de olika raserna. T.ex. fullblodshästar (även de uppdelade i raserna engelskt och arabiskt fullblod) och halvblodshästar (korsningar med fullblod, som även de blivit egna raser).

Fast varmblod kommer ju från fullbloden.

Den riktiga uppdelningen är ju: Fullblod, Kallblod och ponny

Fullblodet är väl varmblodigt?

se Pinkys inlägg.

Jo, det är ju iofs sant, men numera är det väl ganska få hästar som är rena fullblod. (I förhållande till antalet hästar som finns, alltså...)

De flesta är väl framkorsade raser, och vad ska de kallas då? För fullblod är de ju inte...

Jo, det är ju iofs sant, men numera är det väl ganska få hästar som är rena fullblod. (I förhållande till antalet hästar som finns, alltså...)

De flesta är väl framkorsade raser, och vad ska de kallas då? För fullblod är de ju inte...

Detta stämmer ju dock inte :crazy: Istallet hemma hos mig står 3st helt renrasiga fullblod och det föds väl betydligt fler fullblod än vad det föds halvblod

Varmbloden kommer ju ifrån fullbloden tillika de tre ursprungshingstar som finns kända.

ASVH är ju bara en rasförening :p

ja men någon sorts särskiljning MÅSTE du ju ha på ej renrasigt Fullblod. det räcker ju inte med Fullblod, Kallblod, Ponny som du säger - eller tycker du det är rätt att kalla halvbloden och de varmblodiga travarna också för fullblod? :confused:

ja men någon sorts särskiljning MÅSTE du ju ha på ej renrasigt Fullblod. det räcker ju inte med Fullblod, Kallblod, Ponny som du säger - eller tycker du det är rätt att kalla halvbloden och de varmblodiga travarna också för fullblod? :confused:

Varmbloden är eg en korsning mellan fullblod och kallblod.

Att det idag finns 4st kan man ju säkert komma överrens om ;)

Fullblod
Kallblod
Varmblod
Ponny

Det finns fortfarande bara tre huvudgrupper av hästraser, nämligen varmblod, kallblod och ponny.

Nationalencyklopedins definiering av varmblod:

varmblod, sammanfattande benämning på hästraser av ridhästtyp och lättare vagnshästtyp. De är inte lika starka som kallblod, men är ädlare byggda och snabbare och har livligare temperament; det är detta benämningen syftar på – varmblod har inte varmare blod än andra hästar. Man brukar indela varmblod i fullblod och halvblod.

Varmbloden är eg en korsning mellan fullblod och kallblod.

Hur menar du?

Är även exempelvis PRE-hästen, lipizzanern och friesern korsning mellan fullblod och kallblod?

Däremot är det helt klart att benämningen halvblod ursprungligen stod för en häst vars ena förälder var fullblod.

Immer

KL och off topic, ganska mycket (men vill inte skapa en ny tråd och eftersom ni diskuterar bloden ;)

Vad heter de på engelska?
warmblood (?) varmblod
throughbreed (?) fullblod
pony
men kallblod? Draft horse = draghäst.. ?

Finns det någon som vet? :P

haha, det verkar som ni tycker lite olika, vilket är egentligen rätt?

Är det fullblod, som är mer rid vänligare än varmblod?

:bump: Kram

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Pegasus63
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
867
Senast: Kakis
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar