Vad är det för skillnad mellan ett fullblod och varmblod?

Sv: Vad är det för skillnad mellan ett fullblod och varmblod?

Hur menar du?

Är även exempelvis PRE-hästen, lipizzanern och friesern korsning mellan fullblod och kallblod?

Däremot är det helt klart att benämningen halvblod ursprungligen stod för en häst vars ena förälder var fullblod.

Immer

De raser du nämner tillhör väl kallblod!??

Friesern är väl ett exempel på en ras som hamnat mitt emellan, men "de lärde" vill ju gärna kalla dem varmblod.

Liizzaner och PRE är väl däremot solklara varmblod!;)

Friesern är väl ett exempel på en ras som hamnat mitt emellan, men "de lärde" vill ju gärna kalla dem varmblod.

Liizzaner och PRE är väl däremot solklara varmblod!;)

Lipizzaner härstammar från Arabiska hästar att säga att det är varmblod vet jag inte direkt :crazy:

Ja är det någon som vet detta??

Jag vet :cool:

Eftersom lipizzanern härstammar från arabiska fullblodet är den ett varmblod.

Och friesern räknas numera också till varmbloden (för en del år sedan var den kallblod :crazy: )

Immer

Vad vill du klassa lipizzanern som om inte varmblod? Är den ett kallblod eller en ponny? Vad är de arabiska hästarna?

Är det möjligen så att du är en av dem som tror att varmblod är detsamma som varmblodig travare?

Immer

Vad vill du klassa lipizzanern som om inte varmblod? Är den ett kallblod eller en ponny? Vad är de arabiska hästarna?

Är det möjligen så att du är en av dem som tror att varmblod är detsamma som varmblodig travare?

Immer

Hahahaha

Visst :smirk:

Jag ställde en fråga om just PRE och Lipizzanare för att jag inte är säker.

Araberna är fullblod :angel:

Va!!!! Är inte varmblod samma som travare :eek:

Jag som trodde vi fött upp travare under alla år :o
:angel:

hej.. Fullblod är mycket bättre i ridning. har haft flera hästar.. å varmblod är en utav raserna jag haft.. dom är mycket värre än än fullblod. dom är så stressade så om du ska ha en utav raserna så borde du väjla fullblod. om du vill ha en fin rid häst. jag har ett nu som är så underbart.. Hon har varit med i norska landslaget i hoppning å hon går jätte fint i dressyren fina steg. så jag rekommenderar fullblod

KL och off topic, ganska mycket (men vill inte skapa en ny tråd och eftersom ni diskuterar bloden ;)

Vad heter de på engelska?
warmblood (?) varmblod
throughbreed (?) fullblod
pony
men kallblod? Draft horse = draghäst.. ?

Finns det någon som vet? :P

Jag vet. Är uppvuxen i engelsktalande land och har hela mitt "fackspråk" därifrån och har haft ett himla sjå med att försöka förstå vad alla babblar om när dom pratar om fullblod och varmblod och halvblod osv hit o dit.

varmblod = warmblood
fullblod = purebred
ponny = pony
kallblod = coldblood fast namnet används inte så mycket, man pratar hellre om draught horse.

OBS att ingen av dessa är raser, de är samlingsnamn för hästtyper och vad warmblood beträffar (nu pratar jag utifrån engelskan) så beskriver det en ridhästtyp inte en ras. Svenskt varmblod, holländskt varmblod, Holsteiner, Trakhener mm räknas som warmbloods på engelska. Och där korsar man in olika raser med jämna mellanrum för att få den hästtyp man vill ha.

För mig betyder ordet "fullblod" en renrasig häst t ex fullblodsarab = 100% arab. "Engelsk fullblod" betyder BARA Thoroughbred som är alltså en hästras. Det blir lite fel tycker jag att föra diskussionen som folk nu gör i den här tråden att vad är en arab, vad är en lippizaner för "blod". Dessa är hästRASER med stängd avelsbok.

Jag hittar svenskt varmblood i böcker över hästraser men enl vad jag har förstått så har inte varmblodet en "stängd" avelsbok utan man tar in det man vill ha i aveln? Robin Z t ex var inte ens avlad i Sverige av svenska varmblodiga föräldrar? Men hans avkommor kan klassas som svenska varmblod. Eller har jag fått det om bakfoten?

........Medans om en hingst inte hade varit 100% arab, då fick inte hans avkommor heta "arab", då hade de varit arabkorsningar.

Eller?

Sen det där med varmblodstravare och kallblodstravare....är de RASER eller typer? Kan man, om man sysslar med travavel, korsa in t ex ett engelskt fullblod och kalla avkomman för varmblodstravare?

I get so confuuuuuuused....................:crazy: :crazy:

Senast ändrad:

Tack!

jo, klart jag vet att det inte är raser utan häst typer, eller pratade du men alla andra nu? :) (jag kanske skrev fel ngnstans)

Tack!

jo, klart jag vet att det inte är raser utan häst typer, eller pratade du men alla andra nu? :) (jag kanske skrev fel ngnstans)

Nä jag bara svarade på sista inlägget som fanns när jag skrev....hade inte riktigt koll på vem som skrev vad, det var så mycket varmblod och fullblod och halvblod som flög runt i huvudet :rofl:

:crazy:

;)

Är det någon som vet exakt till vilket de nämnda raserna tillhör?? Vad tillhör tex Islandshästar??

Dom "tillhör" inte någonting, dom är islandshästar :crazy:

Hette förr "ponies" på engelska men det är tydligen fel för att ordet ponny inte finns på isländska.

Islandshästar är väl kallblod? O.o
Det hette islandsponny på svenska förr:P tror det ändrades 86 eller nåt..

men eftersom de klassas som hästar och är byggda som kallblod borde de väl vara kallblod?

Islandshästar är väl kallblod? O.o
Det hette islandsponny på svenska förr:P tror det ändrades 86 eller nåt..

men eftersom de klassas som hästar och är byggda som kallblod borde de väl vara kallblod?

Nej, "kallblod" är ett samlingsnamn på grovt byggda draghästar.

Och NU :banana:

skulle jag vilja att någon förklarade för mig vad en halvblod är. Alla dessa annonser där folk säljer halvblod.....WHAT IS A HALVBLOD :bump:

Nej, "kallblod" är ett samlingsnamn på grovt byggda draghästar.

Zab har rätt. Islandshästen är ett kallblod, även om den inte räknas som en draghäst.

Så här står det i NE om kallblod:

kallblod, benämning på tyngre och kraftigare draghäst, arbetshäst. Namnet syftar inte på blodets temperatur utan på hästens temperament, som är lugnare och mer flegmatiskt än hos lättare hästar av vagns- eller ridhästtyp, s.k. varmblod. Indelningen är en konstruktion från 1800-talet, då behovet av allt tyngre arbetshästar tog fart, och ersatte de tidigare använda uttrycken ädel häst och lanthäst. Kallblod finns både av tyngre slag, t.ex. ardenner och shire, och av lättare slag, såsom kallblodstravare. Gränsen mellan vad som anses vara kallblod resp. varmblod är inte skarp och ändrar sig även över tiden. Efter andra världskriget har antalet kallblodshästar minskat kraftigt p.g.a. jordbrukets och skogsbrukets mekanisering.

skulle jag vilja att någon förklarade för mig vad en halvblod är. Alla dessa annonser där folk säljer halvblod.....WHAT IS A HALVBLOD :bump:

Ett halvblod är ursprungligen en häst vars ena förälder är ett fullblod. Sedan har man korsat dessa hästar med varandra så att fullblodsinslaget ofta ligger långt tillbaks i tiden.
Ett svenskt halvblod är en varmblodig ridhäst :cool:

Det engelska uttrycket "halfblood" betyder fortfarande att en förälder är fullblod. Det vi i Sverige menar med halvblod heter "warmblood" på engelska.

Immer

Kan man, om man sysslar med travavel, korsa in t ex ett engelskt fullblod och kalla avkomman för varmblodstravare?

Nej det kan man inte.. Förr i tiden kunde man göra det men numera så måste det vara travare på båda sidor (fast hur långt bak det måste vara travare på båda sidor det vet jag inte)

Jag hittar svenskt varmblood i böcker över hästraser men enl vad jag har förstått så har inte varmblodet en "stängd" avelsbok utan man tar in det man vill ha i aveln? Robin Z t ex var inte ens avlad i Sverige av svenska varmblodiga föräldrar? Men hans avkommor kan klassas som svenska varmblod. Eller har jag fått det om bakfoten?

........Medans om en hingst inte hade varit 100% arab, då fick inte hans avkommor heta "arab", då hade de varit arabkorsningar.

Eller?

Sen det där med varmblodstravare och kallblodstravare....är de RASER eller typer? Kan man, om man sysslar med travavel, korsa in t ex ett engelskt fullblod och kalla avkomman för varmblodstravare?

I get so confuuuuuuused....................:crazy: :crazy:

Robin Z är från en stambok som är godkänd i ASVH. Där finns det flera stamböcker som är öppna dvs Holsteiner, Hanoveranare, KWPN , SF etc.

Det är alltså godkänd att ta in en halvblodshingst från ett annat land så länge den är godkänd enl ASVH

Liksom de i Tyskland avlar sinsemellan sina olika förbund, mina brandenburger har en pappa som är Holsteiner men är reggade i brandenburger och blir således en sådan.

Du kan däremot inte avla in en varmblodig travare bland halvbloden även om de heter samma sak dvs varmblod

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Pegasus63
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
867
Senast: Kakis
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår