Sv: Vad är det för skillnad mellan ett fullblod och varmblod?
KL och off topic, ganska mycket (men vill inte skapa en ny tråd och eftersom ni diskuterar bloden
Vad heter de på engelska?
warmblood (?) varmblod
throughbreed (?) fullblod
pony
men kallblod? Draft horse = draghäst.. ?
Finns det någon som vet? :P
Jag vet. Är uppvuxen i engelsktalande land och har hela mitt "fackspråk" därifrån och har haft ett himla sjå med att försöka förstå vad alla babblar om när dom pratar om fullblod och varmblod och halvblod osv hit o dit.
varmblod = warmblood
fullblod = purebred
ponny = pony
kallblod = coldblood fast namnet används inte så mycket, man pratar hellre om draught horse.
OBS att ingen av dessa är raser, de är samlingsnamn för häst
typer och vad warmblood beträffar (nu pratar jag utifrån engelskan) så beskriver det en ridhästtyp inte en ras. Svenskt varmblod, holländskt varmblod, Holsteiner, Trakhener mm räknas som warmbloods på engelska. Och där korsar man in olika raser med jämna mellanrum för att få den hästtyp man vill ha.
För mig betyder ordet "fullblod" en
renrasig häst t ex fullblodsarab = 100% arab. "Engelsk fullblod" betyder BARA Thoroughbred som är alltså en hästras. Det blir lite fel tycker jag att föra diskussionen som folk nu gör i den här tråden att vad är en arab, vad är en lippizaner för "blod". Dessa är hästRASER med stängd avelsbok.
Jag hittar svenskt varmblood i böcker över hästraser men enl vad jag har förstått så har inte varmblodet en "stängd" avelsbok utan man tar in det man vill ha i aveln? Robin Z t ex var inte ens avlad i Sverige av svenska varmblodiga föräldrar? Men hans avkommor kan klassas som svenska varmblod. Eller har jag fått det om bakfoten?
........Medans om en hingst inte hade varit 100% arab, då fick inte hans avkommor heta "arab", då hade de varit arabkorsningar.
Eller?
Sen det där med varmblodstravare och kallblodstravare....är de RASER eller typer? Kan man, om man sysslar med travavel, korsa in t ex ett engelskt fullblod och kalla avkomman för varmblodstravare?
I get so confuuuuuuused....................