Vad är det för skillnad mellan ett fullblod och varmblod?

Sv: Vad är det för skillnad mellan ett fullblod och varmblod?

Du kan däremot inte avla in en varmblodig travare bland halvbloden även om de heter samma sak dvs varmblod

Men stopp i backarna! Varmblodiga travare och halvblod heter inte varmblod, de är varmblod.

Och vidare kan man inte blanda in frieser eller PRE heller (även om de också är varmblod) hur som helst med de svenska halvbloden. Rasen måste vara godkänd av ASVH.

Immer

Vilket intressant och tänkvärt inslag i denna tradiga, ständiga debatt.

:bow:

Det engelska uttrycket "halfblood" betyder fortfarande att en förälder är fullblod. Det vi i Sverige menar med halvblod heter "warmblood" på engelska.

Immer

Fel. Man säger inte "halfblood" på engelska, man pratar om "part-bred" dvs om man har en häst som är en arabkorsning så är den en part-bred arab. Eller en arab cross.

Vad varmblod beträffar så säger man warmblood på engelska men då syftar man på bestämda hästraser t ex Swedish Warmblood eller Dutch Warmblood. Detta med att använda "warmblood" som samlingsnamn för ridhästtypen har jag aldrig stött på, det är därför jag blir så förvirrad på svenska. Så blir jag förvirrad över detta med halvblod, folk pratar om "halvblod" som om det är en hästras eller en bestämd sorts korsning.

Zab har rätt. Islandshästen är ett kallblod, även om den inte räknas som en draghäst.

Så här står det i NE om kallblod:

kallblod, benämning på tyngre och kraftigare draghäst, arbetshäst. Namnet syftar inte på blodets temperatur utan på hästens temperament, som är lugnare och mer flegmatiskt än hos lättare hästar av vagns- eller ridhästtyp, s.k. varmblod. Indelningen är en konstruktion från 1800-talet, då behovet av allt tyngre arbetshästar tog fart, och ersatte de tidigare använda uttrycken ädel häst och lanthäst. Kallblod finns både av tyngre slag, t.ex. ardenner och shire, och av lättare slag, såsom kallblodstravare. Gränsen mellan vad som anses vara kallblod resp. varmblod är inte skarp och ändrar sig även över tiden. Efter andra världskriget har antalet kallblodshästar minskat kraftigt p.g.a. jordbrukets och skogsbrukets mekanisering.

Jag har inte förstått att islandshästar är speciellt "lugna och flegmatiska"? Den är dessutom en "ridhästtyp" vilket den definitionen säger att kallblod inte är?

Still confused :confused:

Fel. Man säger inte "halfblood" på engelska, man pratar om "part-bred" dvs om man har en häst som är en arabkorsning så är den en part-bred arab. Eller en arab cross.

Vad varmblod beträffar så säger man warmblood på engelska men då syftar man på bestämda hästraser t ex Swedish Warmblood eller Dutch Warmblood. Detta med att använda "warmblood" som samlingsnamn för ridhästtypen har jag aldrig stött på, det är därför jag blir så förvirrad på svenska. Så blir jag förvirrad över detta med halvblod, folk pratar om "halvblod" som om det är en hästras eller en bestämd sorts korsning.

I vardagligt tal så är halvblod= rasen svenskt halvblod eller som det nuförtiden heter Svenska varmblodiga hästen. Så halvblod blir en speciell hästras. En part-bred blir en korsning, t.ex. arabkorsning.
Och ngt som kommit mer och mer är att kalla den Svenska varmblodiga travhästen för varmblod, iaf i det yngre gardet. Om benämning kommit för att stanna eller det är ngt övergående återstår att se. Detta härrör troligen från travarvärlden där alla är travare och man därför benämner hästar som kalla, varma, franska, amerikanska, norska ovs.

Senast ändrad av en moderator:

I vardagligt tal så är halvblod= rasen svenskt halvblod eller som det nuförtiden heter Svenska varmblodiga hästen. Så halvblod blir en speciell hästras. En part-bred blir en korsning, t.ex. arabkorsning.
Och ngt som kommit mer och mer är att kalla den Svenska varmblodiga travhästen för varmblod, iaf i det yngre gardet. Om benämning kommit för att stanna eller det är ngt övergående återstår att se. Detta härrör troligen från travarvärlden där alla är travare och man därför benämner hästar som kalla, varma, franska, amerikanska, norska ovs.

Jo jag vet det där med part-bred, jag försökte säga bara att man säger inte half-blood på engelska. (Förutom i Harry Potter förstås...)

Men du menar alltså att varmblod = halvblod = varmblod? Så att om någon säger "halvblod" så kan dom mena en svensk varmblodsridhäst ELLER en travhäst?

Dimmorna skingras inte....

Kan inte någon annan ställa dumma frågor? Jag känner mig dummast i hela tråden :eek:

I det svenska språket kan ett ord som stavas och låter likadant betyda två olika saker. Exempelvis VIND
1. Någonting som blåser
2. Ett förvaringsutrymme högst upp i ett hus.
Med VARMBLOD är det samma sak.
1. Benämning på en sporthäst där många raser ingår, ex lippizaner, svenskt halvblod.
2. En eg. förkortning på varmblodig travare

*kl*

Men varför är inte travhästen ett fullblod då? För den härstammar från de "riktiga" fullbloden från början eller? "Min" travhäst är renrasig varmblodig travare bak till typ början av nittonhundratalet. Så egentligen tycker jag hon borde benämnas som en fullblodstravare? Speciellt om man tänker på engelska Pure bred. Men nåt sånt kanske skulle röra ihop allt ännu mer :rofl:

Det finns bara tre fullblodsraser: engelskt, arabiskt och angloarabiskt.

Immer

Jag vet att man talar om partbred, men halfblood är ändå just det jag skrev tidigare - en häst vars ena förälder är fullblod.

Detta med att använda "warmblood" som samlingsnamn för ridhästtypen har jag aldrig stött på, det är därför jag blir så förvirrad på svenska.

Det är bl a på grund av detta som ASVH (svenska halvblodets avelsorganisation) förra året beslöt att halvbloden numera ska heta svensk varmblodig ridhäst och inte svenskt halvblod.

Detta med att använda "warmblood" som samlingsnamn för ridhästtypen har jag aldrig stött på, det är därför jag blir så förvirrad på svenska.

Du har tydligen missat att världens alla hästraser delas in i tre huvudgrupper: varmblod, kallblod och ponny.

Immer

Jag har inte förstått att islandshästar är speciellt "lugna och flegmatiska"? Den är dessutom en "ridhästtyp" vilket den definitionen säger att kallblod inte är?

Varken nordsvensken eller kallblodstravaren är flegmatiska heller. Och de flesta jag sett av de raserna är dessutom mycket bra ridhästtyper. Men de är kallblod, liksom islandshästen.

Vad är annars alternativet? Varmblod eller ponny?

Immer

Men du menar alltså att varmblod = halvblod = varmblod? Så att om någon säger "halvblod" så kan dom mena en svensk varmblodsridhäst ELLER en travhäst?

Tvärtom. Huvudgruppen är varmblod. Bland varmbloden finns varmblodig travare, svensk varmblodig ridhäst (svenskt halvblod), PRE, lipizzanerhäst, fullblod mm.

Kan inte någon annan ställa dumma frågor? Jag känner mig dummast i hela tråden :eek: [/QUOTE]

Känn dej inte dum. Det finns många som inte har begreppen klart för sig.

Immer

Kan inte någon annan ställa dumma frågor? Jag känner mig dummast i hela tråden :eek:

Nej, men det är bara för att jag håller tyst när jag känner mig för dum x) Fråga på för min räkning med :P

Jag vet att man talar om partbred, men halfblood är ändå just det jag skrev tidigare - en häst vars ena förälder är fullblod.

Du har tydligen missat att världens alla hästraser delas in i tre huvudgrupper: varmblod, kallblod och ponny.

Immer

Halfblood existerar de facto inte. Jag har aldrig hört ordet utom i namnet på en Harry Potter-roman och om man Googlar så får man ytterst få träffar som alla kommer ifrån icke-engelskspråkiga länder - man har alltså helt enkelt fört över ordet halvblod precis som du gör.

Jag har inte "missat" någonting, jag försöker förstå vad detta med halvblod och varmblod är för någonting och i stället för att vara spydig :mad: så kunde du försöka förklara lite bättre.

Detta med att man talar om "kallblod" och "varmblod" är något som jag har stött på först i svenskan - och svenska är faktiskt inte "världens alla". Man gör inte den indelningen på engelska, om man gjorde det så skulle jag inte ha så svårt för den. För mig s¨å finns det finns häst- och ponnyraser, och så finns det korsningar. Arab och TB (och ibland berber) brukar kallas för "universal breeds" för att de ingår i eller utgör grunden till så många andra hästraser.

Hursom så hittade jag en tysk sajt som förklarar lite bättre utifrån det tyska ordet för fullblod.

http://horsecare.stablemade.com/_Page/halfblood.htm

Varken nordsvensken eller kallblodstravaren är flegmatiska heller. Och de flesta jag sett av de raserna är dessutom mycket bra ridhästtyper. Men de är kallblod, liksom islandshästen.

Vad är annars alternativet? Varmblod eller ponny?

Immer

Varför denna oemotståndliga suget efter att sortera allting in i grupper? Kan den inte bara få vara en islandshäst?

Men ska jag vara tvungen så är det för mig en ponny, en liten seg figur som har kommit fram i ett kargt klimat, precis som många av de brittiska ponnyraserna.

Hej! Ska du ha en bra ridhäst så köp ett halvblod!de är något dyrare,men man spar mycket jobb!

Halfblood existerar de facto inte. Jag har aldrig hört ordet utom i namnet på en Harry Potter-roman och om man Googlar så får man ytterst få träffar som alla kommer ifrån icke-engelskspråkiga länder - man har alltså helt enkelt fört över ordet halvblod precis som du gör.

Aj tusan, då har alltså ASVH ändrat namn på rasen helt i onödan?:smirk:
Du har fel. Som jag skrev tidigare är halvblod - halfblood - sedan länge en benämning på en häst med en fullblodsförälder.

Jag har inte "missat" någonting, jag försöker förstå vad detta med halvblod och varmblod är för någonting och i stället för att vara spydig :mad: så kunde du försöka förklara lite bättre.

Jag är inte spydig. Men sedan långt tillbaka i tiden är indelningen av hästraserna just varmblod, kallblod och ponny. När jag började hålla på med hästar 1964 var det så och det är fortfarande så.

Detta med att man talar om "kallblod" och "varmblod" är något som jag har stött på först i svenskan - och svenska är faktiskt inte "världens alla". Man gör inte den indelningen på engelska, om man gjorde det så skulle jag inte ha så svårt för den.

Du har svårt att "köpa" NE:s definition av kallblod och varmblod. Men Bra Böckers lexikon skriver såhär:

Hästraserna indelas i varm- och kallblodshästar. Detta har naturligtvis ingenting att göra med blodets temperatur utan syftar på temperamentet. Varmblodet har ädel kroppsbyggnad, tunn hårrem samt livligt temperament medan hos kallblodet kroppsmassan är större, hårremmen grövre och temperamentet lugnare. Varmblodshästarna indelas i full- och halvblod. Halvblod är sådana hästar som ursprungligen uppstått genom korsning mellan fullblod och icke fullblod. Det är framför allt det engelska fullblodet som ligger bakom sde olika halvblodsraserna.

Och detta kan man läsa i Bonniers Konversationslexikon (tryckt år 1924):

Raserna indelas i stort i varmblodiga och kallblodiga hästar. Som varmblodiga hästar betecknas fullblods- och halvblodshästar.
Halvblodshästen är en varmblodig korsningsprodukt mellan engelska fullblodshästen och andra hästraser.

Som du ser är rasindelningen inte ny. Det skulle storligen förvåna mej om vi i Sverige är ensamma om denna indelning.

Immer

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Pegasus63
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
867
Senast: Kakis
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30