Vad är det för skillnad mellan ett fullblod och varmblod?

Sv: Vad är det för skillnad mellan ett fullblod och varmblod?

Halfblood existerar de facto inte. Jag har aldrig hört ordet utom i namnet på en Harry Potter-roman och om man Googlar så får man ytterst få träffar som alla kommer ifrån icke-engelskspråkiga länder - man har alltså helt enkelt fört över ordet halvblod precis som du gör.

Hur gör du när du Googlar? Jag fick massor av träffar - från engelskspråkiga länder.

Immer

De tre "grundtyperna" av häst är ju varmblod, kallblod och ponny, och fullblodet passar väl knappast in i någon av de andra kategorierna.;)

Typen varmblod brukar ju däremot delas upp i olika typer som väl närmast blir de olika raserna. T.ex. fullblodshästar (även de uppdelade i raserna engelskt och arabiskt fullblod) och halvblodshästar (korsningar med fullblod, som även de blivit egna raser).

Tack för den! Har aldrig riktigt fattat alla dom där "blodtyperna" Men hur förklarar man då att ett halvblod på danska hetter varmblod t ex svenskt halvblod eller danskt halvblod = svensk varmblod och dansk varmblod. Där hör man sällan benämningen varmblod om travare:confused:

Hittade äntligen artikeln i ATL:

Fredag 25 augusti 2006

Svenskt halvblod ska kallas varmblod
Styrelsen för Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, ASVH, har beslutat att hästar som registreras hos dem hädanefter ska kallas "svensk varmblodig ridhäst" istället för det i Sverige etablerade "svenskt halvblod".

Enligt tidningen Ridsport är anledningen att beteckningen halvblod inte är gångbart utomlands. Där avser termen en fullblodskorsning.

Problemet i Sverige kan dock bli att termen varmblod ofta avser varmblodiga travare, ett problem som ASVH är väl medvetet om.
Föreningens ordförande Ingrid Karlsson säger till Ridsport att det förmodligen kommer att ta tid innan terminologin ändrats i folkmun men att "någon gång måste vi börja".
ATL

Varmblodstravare och kallblodstravare är raser, inte typer.

Immer

Nu förstår jag ingenting! JAg trodde varmblodstravare var "ja, en varmblodstravare" , men at en kallblodstravare var den lättare typen av nordsvensk:confused:

Är det jag som är totalt ukunnig???:crazy:

Men hur förklarar man då att ett halvblod på danska hetter varmblod t ex svenskt halvblod eller danskt halvblod = svensk varmblod och dansk varmblod. Där hör man sällan benämningen varmblod om travare:confused:

Ett svenskt halvblod är en varmblodig ridhäst, samma sak med det danska, holländska, belgiska, lettiska osv.

Inom travet används benämningen varmblod eller kallblod eftersom man där bara har varmblodiga eller kallblodiga travhästar. Man talar om varmblods- eller kallblodslopp, men det kan inte bli några förvecklingar eftersom det endast är varmblodiga eller kallblodiga travhästar som tränas/tävlas inom travet.
Sedan har den där "förkortningen" spritt sig till även folk utanför travet (huvudsakligen till dem som har/rider varmblodiga travare, tror jag:cool: ).

Immer

Aj tusan, då har alltså ASVH ändrat namn på rasen helt i onödan?:smirk:
Du har fel. Som jag skrev tidigare är halvblod - halfblood - sedan länge en benämning på en häst med en fullblodsförälder.

På svenska ja.

Jag är inte spydig. Men sedan långt tillbaka i tiden är indelningen av hästraserna just varmblod, kallblod och ponny. När jag började hålla på med hästar 1964 var det så och det är fortfarande så.

På svenska ja. Och att skriva "du har tydligen missat" är spydigt i min bok.

Som du ser är rasindelningen inte ny. Det skulle storligen förvåna mej om vi i Sverige är ensamma om denna indelning.

Immer

Nej jag trot inte att Sverige är ensam om det, jag ser att det finns i germanska länder i Europa som Tyskland och Holland också. Men den finns INTE I STORBRITANNIEN.

Varför kan du inte tro mig? Jag arbetar som översättare och möter varenda dag kulturella eller språkliga företeelser som existerar på svenska men inte på engelska, att hantera dessa företeelser och översätta dom på rätt sätt är det som gör översättning till ett himla sjå ibland. Fick jag en text att översätta där det stod "halvblodshäst" skulle det aldrig falla mig in att skriva "halfblood horse" för att jag vet att den termen skulle vara obegriplig, det är svengelska helt enkelt. Jag skulle ta reda på vad man MENAR med halvblod på svenska (vilket är det jag försöker göra i den här tråden) och sen jobba utifrån det. (Jag förstod nästan bäst ifrån den tyska sajten som jag själv postade.)

Du är faktiskt som eskimån med de beryktade 100 olika ord för snö som säger "det skulle storligen förvåna mig om vi eskimåer är ensamma om denna indelning". Man kan inte resonera så envist. Olika folk ser och hanterar världen på olika sätt och anpassar sitt språk därefter. Storbrittanien har inte sysslat med avel av den här sortens häst så man har inget språkbruk kring det.

Men hur förklarar man då att ett halvblod på danska hetter varmblod t ex svenskt halvblod eller danskt halvblod = svensk varmblod och dansk varmblod. Där hör man sällan benämningen varmblod om travare.

Varmblod är en typ av häst, en lättare rid- eller vagnshäst med ädlare utseende än kallblodet. Säger man att hästen är ett varmblod så säger det inget om vilken ras den tillhör...

Halvblod och fullblod är alltså båda hästar av varmblodstyp.

Halvblod är från början benämningen på en korsning mellan ett fullblod och något annat, men har sedan utecklats i Sverige till att bli namnet på en viss ras med en viss härstamning. Som någon skrev tidigare i tråden, det är länge sedan det nödvändigtvis var 50% fullblod i halvblodet.

Nu har ju t.o.m avelsföreningen för rasen som tidigare kallats "Svenskt Halvblod" insett att det inte är en helt riktig benämning, utan att det är mer korrekt att kalla den för "Svensk Varmblodig Häst/Ridhäst". Denna avelsförening har ju dessutom sedan länge hetat just "Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen", ASVH...;)

De svenska, danska, tyska, holländska -ja, vilket land och blodslinje de nu än kommer av- varmbloden är alltså från början halvblodsraser som korsats fram mellan fullblod och andra raser. Det är ju dock sällan frågan om "äkta" halvblod längre, därför är varmblod en bättre benämning att använda.

Angående att vi i Sverige slarvigt kallar travhästarna för varmblod så kommer det från travet självt och har spritt sig även till andra kretsar där det vållar stor förvirring.

Inom travkretsar finns ju inte så många raser att hålla reda på, så där kan man kalla hästarna för varmblod, kallblod, A- och B-ponny.
Alla fattar automatiskt vilken ras och vilka blodslinjer som är aktuella då, det kan ju bara vara en Varmblodig Travhäst, en Kallblodig Travhäst, ett Gotlandsruss eller en Shetlandsponny... ;)
(Ok, det förekommer andra ponnyraser också, men de är ju väldigt sällsynta.)

Men att kalla varmblodstravarna generellt för "varmblod" utanför travkretsarna blir som sagt ganska förvirrande, för nu går ju folk och tror att Briar är en avdankad travare...:angel:

Senast ändrad:

Läs gärna inlägg nr 64. Där finns ett klipp från ATL och i det står varför ASVH valt att byta namn på rasen.

Och snälla du, om du citerar mig i dina inlägg så var vänlig att tala om att det är just citat.

Slutligen, det må vara så att man inte har den indelningen av hästraserna i Storbritannien. Hur det är med rasindelningen i Kina eller Långtbortistan har jag heller ingen aning om.Men i Sverige är det som jag skriver, och det är väl i Sverige vi är nu (eller åtminstone på ett svenskt forum).

Immer

Nu förstår jag ingenting! JAg trodde varmblodstravare var "ja, en varmblodstravare" , men at en kallblodstravare var den lättare typen av nordsvensk:confused:

Är det jag som är totalt ukunnig???:crazy:

Kallblodstravaren har sitt ursprung i nordsvensken (och den norska Dölehästen), men raserna har skilda stamböcker sedan 1964. Då delade man upp dem i nordsvensk brukshäst och nordsvensk travare.
Någon gång på 80-talet bytte nordsvenska travaren namn till kallblodstravare.

Immer

Nu förstår jag ingenting! JAg trodde varmblodstravare var "ja, en varmblodstravare" , men at en kallblodstravare var den lättare typen av nordsvensk

Varmblodstravare är en ras, men det finns ju olika linjer där också, t.ex. den franska och den amerikanska.

Kallblodstravare är också en ras, och har inget att göra med den Nordsvenska Brukshästen längre. Den härstammar däremot därifrån!:)

Vad bra att vi är två som skriver samma sak exakt samtidigt...;)

Jag tycker det är bra att inte vara ensam :D

Immer

Läs gärna inlägg nr 64. Där finns ett klipp från ATL och i det står varför ASVH valt att byta namn på rasen.

Och snälla du, om du citerar mig i dina inlägg så var vänlig att tala om att det är just citat.

Slutligen, det må vara så att man inte har den indelningen av hästraserna i Storbritannien. Hur det är med rasindelningen i Kina eller Långtbortistan har jag heller ingen aning om.Men i Sverige är det som jag skriver, och det är väl i Sverige vi är nu (eller åtminstone på ett svenskt forum).

Immer

Jo men snälla Immer, den här diskussionen (eller vad man nu ska kalla det) oss emellan har uppstått för att du försöker få mig att förstå vad ett halvblod är genom att insistera att det är samma sak som en "halfblood" på engelska, därav avstickaren in i engelskan och varför engelskan möjligen har/inte har det ordet. Så du behöver inte falla in i någon sorts smålarvig språkpatriotism.

F ö så fick Pinkys senaste inlägg poletten att ramla ner iaf hos mig. Tack för det Pinky :bow: :bow:

Och då är jag nöjd, jag har bättre saker att göra än att tjafsa med dig eller någon annan. :cool: Ha det gott :)

Nu måste du ha missförstått mej. Jag har aldrig påstått att halfblood är vad vi i Sverige kallar halvblod.
Däremot har jag berättat vad benämningen halvblod ursprungligen betydde - och att det i andra länder fortfarande är så: ett halvblod (halfblood på engelska) är en häst med en fullblodsförälder. Säg "swedish halfblood" i USA så tror man att du menar en fullblodskorsning, säg "swedish warmblood" så vet de att du menar en svensk varmblodig ridhäst.

Och du läste väl klippet från ATL, i inlägg 64, där det står om varför ASVH beslutat om namnändringen?

Immer

Nu måste du ha missförstått mej. Jag har aldrig påstått att halfblood är vad vi i Sverige kallar halvblod.
Däremot har jag berättat vad benämningen halvblod ursprungligen betydde - och att det i andra länder fortfarande är så: ett halvblod (halfblood på engelska) är en häst med en fullblodsförälder. Säg "swedish halfblood" i USA så tror man att du menar en fullblodskorsning, säg "swedish warmblood" så vet de att du menar en svensk varmblodig ridhäst.

Och du läste väl klippet från ATL, i inlägg 64, där det står om varför ASVH beslutat om namnändringen?

Immer

Då har jag väl gjort det då!! :)

Och svaret är att det finns bara tre fullblodsraser.
Fler lär det inte bli heller. Det är säkert bestämt sedan långt tillbaks i tiden.

Immer

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Pegasus63
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
867
Senast: Kakis
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar