Vad är det för fel på hingsthållarna??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare simpan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 4 643

simpan

Trådstartare
Vill de inte ha några ston eller vad är det frågan om? :confused: :crazy: :confused:

Blir så trött, håller som bäst på att söka hingst till mitt sto och har hittat flera väldigt intressanta kandidater.

Samtliga har en mailadress angiven i sina annonser men svarar inte på mail... Har provat flera gånger och frågar om de mest grundläggande sakerna som kostnad, om det går att få se hingsten på video till självkostnadspris, betäckningssätt (naturlig eller semin), betäckningsstation osv.

Helt normala frågor enligt mig, eller är jag ute och cyklar??
Har även kortfattat presenterat mitt sto (ras, ålder, stam) för att ge en hint om min seriositet.

Varför kan man inte svara på så enkla saker? Har man satt ut mailadressen så får man väl räkna med att man får mail att besvara. Telefonnummer finns oxå men för att spara tid för både mig själv och hingsthållaren så föredrar jag att maila i första skedet för att sedan ringa om hingsten fortfarande är aktuell. De har ju trots allt satt ut sin mailadress, hade det bara funnits telenumer hade jag ringt men nu har de ju erbjudit även mailkontakt.

Känner att jag låter gnällig men när fyra av fem inte behagar svara så undrar man ju om de inte vill ha några ston i år eller vad probelemt är.

Behöver jag säga att dessa hingstar efter några mailförsök fallit bort ur mina funderingar. Orkar de inte svara så tänker jag inte jaga dem med blåslampa, de får helt enkelt ett sto mindre i år :devil:

Nån som har samma erfarenhet?

Kanske det finns någon hingsthållare här som kan förklara fenomenet...

Sv: Vad är det för fel på hingsthållarna??

Hade det handlat om mig (vilket jag hoppas det inte gör ;)) så beror det på att jag inte har samma mail som i förra årets hingstkatalog. Jag har flyttat och bytt abonnemang. Klantigt, men det gick inte att lösa på annat sätt.

Däremot har jag slitit som ett djur för att få mitt mobilnummer att fungera så jag inte måste byta det också, så råkar det vara mig du inte fått svar av så får du gärna prova när nya hingstkatalogen kommer ut. Där borde rätt mail stå.

Annars håller jag med, det borde inte vara orimligt att svara på mail. Inte om man är intresserad av att få ston!

Nej, det handlar inte om dig :)

Visst kan jag förstå om man har bytt adress men jag har med två av dessa hingsthållare (de två mest intressanta hingstarna, typiskt) försökt att få kontakt sedan i augusti... Har inte tjatat men skickat tre mail sedan första försöket, borde inte en sådan sak visa på att man är seriös även fast man mailar? Har förstått att många tycker att mail är mindre seriöst, förstår dock inte varför, anser själv att det är otroligt tidssparande. Skulle bli tokig om telefonen ringde hela tiden :eek:

Borde man inte hunnit fixa till mailadressen på över ett halvår? Dessutom så har jag dubbelkollat adressen till en av dem, det är samma adress i annonsen som på deras väl uppdaterade hemsida :crazy:

Gissade att det inte var det, men lite fullträff då min dåvarande mail inte fungerar. Jag fick lite ångest! ;)

Är du riktigt intresserad så ring och be att få info, inte värt att välja bort en riktigt bra hingst pga mailstrul! Men jag håller med, det ÄR smidigt med mail.

Ja, självklart så är det egentligen det enda rätta, att ringa alltså. Men jag känner mig plötsligt som en envis liten unge... :o Jag har ingen lust att ringa!! Jag vill ha mailsvar!!! NU! :angel:

Är det helt orimligt när de ändå satt ut adressen? Anser liksom att de erbjudit den tjänsten i och med att de satte ut mailadressen, vad mer är det som de inte kan fullfölja av de tjänster de erbjuder :devil:

Är som en gnällkärring idag, känner det, men måste höra vad ni andra anser.

Eller så ringer man helt enkelt !

Får man inte svar på mail så brukar folk iallafall svara i telefon.

(jag blir lite trotsig och tycker vad är det för fel på folk som inte kan ta upp telefon och RINGA!)

Ja, men vill man inte ha mail så sätter man väl inte ut adressen??

Som jag skrev ovan så blir jag lite irriterad, har man erbjudut mailtjänsten och inte ens kan uprätthålla den, hur sköts allt det andra man erbjuder....

Det är sant !

Men glöm inte att endel av dessa hingsthållare är äldre som kanske inte är världsbäst på "ny" teknik ! De har nån som sköter hemsidan, men ingen som sköter mailen...vad vet jag.

OM jag var intresserad av ngt (vad det än må vara) och inte får svar på mail så skulle jag ringa. Jag tycker också att det känns som om man är mer angelägen om man faktiskt ringer...

Jag förstår inte heller varför man inte ringer. Tycker själv att det känns bättre att kunna föra en dialog än att bara ensidigt få svar på frågor.

Jag tror att det är mycket så som cirkus skriver, hingsthållarna är äldre som kanske inte är så uppdaterade på den nya tekniken och det är någon annan som sköter hemsidan åt dem.

Ja, men det är väl ändå intw web-designern som bestämt vad som ska stå i hingstens annons ;) Oftas är det ju hingsthållaren själv som har bestämt vad som ska finnas med i annonsen och i dessa fall så har de anget en mailadres som möjlig kontaktväg, det kunde ju uteslutits om man inte ville ha mailförfrågningar.

Anser att är man vidare intresserad av hingsten så ringer man självklart men de första basuppgifterna kan man gott få via mail. Jag är ju tex inte alls intresserad av en hingst som kostar 30 000:- att betäcka med eller som verkar via naturlig betäckning i Haparanda.... Dumma exempel men ni fattar. Jag sållar gärna bort en sån hingst över mail som jag kan kolla närsomhelst på dagen när jag har tid. Spar ju hingsthållarenen massa tid också på detta sätt.

Jag har inga problem med att ta upp telefonen och ringa men nu har det blivit en principsak ;) (OBS, ironi, får jag inget svar på någon vecka så blir det nog ett telfonsamtal ändå)

Vill man inte svara på mail så tycker jag inte att man ska sätta ut adressen, då sätter man bara ut sitt telefonnummer... Ingen som håller med?

Vill de inte ha några ston eller vad är det frågan om? :confused: :crazy: :confused:

Blir så trött, håller som bäst på att söka hingst till mitt sto och har hittat flera väldigt intressanta kandidater.

Samtliga har en mailadress angiven i sina annonser men svarar inte på mail... Har provat flera gånger och frågar om de mest grundläggande sakerna som kostnad, om det går att få se hingsten på video till självkostnadspris, betäckningssätt (naturlig eller semin), betäckningsstation osv.

Helt normala frågor enligt mig, eller är jag ute och cyklar??
Har även kortfattat presenterat mitt sto (ras, ålder, stam) för att ge en hint om min seriositet.

Varför kan man inte svara på så enkla saker? Har man satt ut mailadressen så får man väl räkna med att man får mail att besvara. Telefonnummer finns oxå men för att spara tid för både mig själv och hingsthållaren så föredrar jag att maila i första skedet för att sedan ringa om hingsten fortfarande är aktuell. De har ju trots allt satt ut sin mailadress, hade det bara funnits telenumer hade jag ringt men nu har de ju erbjudit även mailkontakt.

Känner att jag låter gnällig men när fyra av fem inte behagar svara så undrar man ju om de inte vill ha några ston i år eller vad probelemt är.

Behöver jag säga att dessa hingstar efter några mailförsök fallit bort ur mina funderingar. Orkar de inte svara så tänker jag inte jaga dem med blåslampa, de får helt enkelt ett sto mindre i år :devil:

Nån som har samma erfarenhet?

Kanske det finns någon hingsthållare här som kan förklara fenomenet...

jag är också en vän av mail ;) tycker att det sparar tid, och så slipper man ringa o störa.. (det är väl ingen som inte har råkat ut för: knaster knaster... jag kan inte prata.. rider.. ring igen... eller nåt.. knaster.. ;))

jag har dock fått svar från alla. trevliga svar för det mesta :D

Nu är jag inte hingstägare/hållare men jag komemr aldrig mer sätt sätta ut mailadress i en annons, det är ringa som gäller om man är intresserad, allt för många verkar ha för mycket tid på att skriva ihop "fantasi" frågor som de vill ha besvarade, några sådanna ringer inte de verkar bara finnas på mail, varför behöva ödsla tid på att ta reda på vilka som är seriöst intreserade och inte.

Nu vet jag inte vad det är för ras på varesig ditt sto eller vad det är för hingstar du spanat på, men om jag inte minns fel så står det i faktabladen betäckningssätt, station och priser om man kollar de hingstar som är godkända hos ASVH. Hur det är på övriga raser har jag ingen aning om.

Faktabladen publiceras tyvärr inte förrän 10 mars.

Det är ett fullblodssto som ska betäckas och lämnar således "rasrena" avkommor med samtliga hingstar jag kollat (blir partbreed med pre men kan skrivas in i spanska stamboken utan bekymmer och räknas som en egen "rasgren" om jag fattat det hela rätt).

Halvblodsfolket är väldigt vänligt och tillmötesgående, har fått snabba svar därifrån på de hingstar jag skickat förfrågningar kring :bow: Här finns ofta alla uppgifter lätttillgängliga på tex hemsida också så att kan man kolla basgrejorna utan att ta kontakt. Hingstkatalogen är ju guld värd- där står oftast allt man vill veta som går att få på papper, bara rörliga bilder saknas :p

Nu rör det sig om PRE-hingstar och de verkar tyvärr inte vara lika serviceminded inom denna ras... STOR generalisering, ;) finns ju givetvis superambitiösa hingstägare inom rasen (bla flera här på buke), bara inte de som jag kontaktat, framförallt de två mest aktuella hingstarna för mitt sto...

Även de flesta fullblod jag sneglat på har den mesta informationen tillgänglig, dessutom har de svarat snabbt på mail :)

Som hingsthållare tycker jag det är otroligt smidigt med mailfrågor. Just det där första som priser, station och vilkor. Sen är det ju allitd trevlig om stoägaren ringe för att boka. Känns lite mer personligt liksom.:)

Jag har precis samma erfarenhet som du har. Jag letade hingst förra året. Om hingsten har en hemsida så brukar det finnas en "knapp" med "kontakta oss" och så en mejladress, då förväntar man sig väl att få svar därifrån!? Om man har en kort och lättbesvarad fråga så kan det väl inte vara så svårt att svara på den?

Nä, tänkte mest på om TS har letat hingst sedan i höstas så hade hon kunnat kolla på faktabladen om det var en ASVH-godkänd hingst.

Simpan: Förhoppningsvis så kanske en och annan hingstägare här på buke vaknat till av din kritik och kollar sin mail bättre. :idea:

Ok, är själv rätt frustrerad över att de inte kommit ut ännu, så jag missade att h*n letat hingts sen i höstas;)

Du har ju dessutom en väldigt trevlig hemsida där den mesta informationen står, saknar bara prisuppgift för dina hingstar, pm:a gärna. Är helt superförtjust i Zagal :love:

Tycker att det är en självklarhet att man bokar via telefon och även tar lite mer ingående frågor vida telefon. Det är just den där första kontakten med basuppgifter som jag gärna mailar om.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 088
Senast: EmblaAsk
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn... 2
Svar
26
· Visningar
8 378
Senast: lilith
·
Avel Hej! Var inte med själv men i stallet som min mammas häst står i föddes i natt ett föl. Själva fölningen gick bra tillslut tack och...
Svar
10
· Visningar
1 570
Senast: Elliona
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 685
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka