VAD är det för en rem han har på hästen???

F

FTW

I senaste numret av Stallmagasinet finns en artikel om Tommy Arvidsson, och också ett par bilder på honom på hans häst Bob.
På bilderna har han en läderrem från hästens huvud (från nosgrimman eller bettet - syns inte riktigt) och mellan hästens ben till sadelgjorden.
Vad är det för en rem? Den verkar ju låsa hästens huvud totalt! :eek: Har man sådant i western???

Noseband och Tiedown, för att skydda hästen från att slå över vid stopp.
Om du har varit på en tävling med roping osv förstår du varför :)
//Elisabeth

Nä, det har jag ju uppenbarligen inte ;)

Menar du att hästen kan stanna så tvärt att den slår en baklängesvolt om inte huvudet hålls ner? :confused:

Hm, mycket har man kvar att lära ... :o

Tiedown är till för att hästen inte ska resa huvudet så att ryttaren kan kasta utan att svinga repet i hästens huvud och stiga av snabbt utan att slå i hästens huvud med sitt eget.
OBS tiedown är inte till för att hästen ska kröka nacken edyl utan ska bara förhindra att hästen inte kan resa sitt huvud mer än till en viss gräns.
/Mvh Lex

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 097
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama