Vad är bäst att komplettera betet med?

Sv: Vad är bäst att komplettera betet med?

Om betet innehåller mycket klöver så är klöver ganska rikt på kalcium så då ska du nog inte ge kalktillskott.

Sen innehåller kraffts mineraler ganska mycket järn vilket jag funderar på varför och om det verkligen är nödvändigt?

Jag fodrar fortfarande med lucern och havre samt mineraler och lite betfor till två av mina hästar som inte brukar klara sig på enbart bete. Och så har jag gett seloE men jag ska köpa selevitan istället. Och så extra salt i maten

Jag struntar hellre i att ge om det inte finns analys, ....

Ett visst estimerande finns det nog plats för.
Om man ger något mineral som inte innehåller det som man kan var säker på att hästarna inte behöver.
Som t.ex. järn.

Ett mineral med kvoten 2.0 som bara innehåller kalk, fosfor, magnesium och selen drar i princip alla foderstater mot önskade värden.
Om man inte som jag har beten på ett kalkbrott.
Men det är ju inte så vanligt och man brukar veta om det.

Mig veterligen finns det inga hästmineralblandningar som inte innehåller järn.
Jag har hittat ett komineral med det hade höga halter mangan i stället.

Ja hästägare verkar tro att det är som ett matrecept, 2 dl ditten och 3 ägg så blir kakan bra och det gäller alltid.

Jag använder komineral för att få mycket fosfor och selen utan annat kraffs.
Men då så får jag ju vakta på jod och mangan i stället.
Man måste räkna.

Mmm, det är ett trixande och man behöver ha någon form av grundläggande koll. Både på markerna, fodret och hästen.

Delvis kl

Kan inte ni kloka svara i min tråd om grovfoderanalys?

Det är så himla lätt att säga "analysera höet och räkna foderstat" men när man behöver konkreta tips som nybörjare är det ofta få svar. Varför? Jag vill ha hjälp :-P

Det finns bra böcker om utfodring, t ex "Hästens utfodring och behov" där man kan läsa sig till hur man bygger en foderstat. Värd varenda krona. Iaf förut kunde man också beställa ett häfte från SLU om hästens utfodring :)

Fast väldigt få , har samma bete som där grovfodret kommer ifrån , om vi ska prata generellt ? Så en bedömning av betet utifrån jordarna som grovfodret analyserats på torde vara applicerbart hos ett fåtal ?

Det är därför man måste analysera sitt betesgräs!

Hästar på bete behöver inget extra vitamin E, bete är fullproppat med det.

Betesgräs är inte “fullproppat” med E-vitamin. Betesgräs innehåller normalt mellan 30 – 100 IE E-vitamin per kg Ts (källa NRC 2007 som har statestik på allt).

En 500 kg häst som tar in 2% av sin kroppsvikt, dvs. 10 kg Ts får endast i sig 300 – 1000 IE vitamin E. En häst i hård träning behöver minst 1000 –1500 IE för att undvika att muskelceller skadas av fria radikaler och måste därför ha tillskott av E-vitamin.

Jag struntar hellre i att ge om det inte finns analys, hellre än att riskera spä på en befintlig obalans. Att ge ämne som bevisligen är lågt över lag i markerna är en annan sak.

Ja, om man inte gör en analys av sitt betesgräs är det naturligtvis bättre att åtminstone ge de mineraler som man vet att det är brist på i betesgräset än att inte ge något mineraltillskott alls. Selen, koppar, zink samt natrium och klorid (salt) är det alltid brist på. Jod kan man ge om man inte bor nära kusten.

Det finns bra böcker om utfodring, t ex "Hästens utfodring och behov" där man kan läsa sig till hur man bygger en foderstat. Värd varenda krona. Iaf förut kunde man också beställa ett häfte från SLU om hästens utfodring :)

De böckerna har jag och räkna älskar jag så har ett väldigt utförligt ecxelark jag trixat ihop :D Efter ett gäng dumma frågor på buke såklart :angel:

Mina frågor handlar om att analysera grovfodret: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1190567

Betesgräs är inte “fullproppat” med E-vitamin. Betesgräs innehåller normalt mellan 30 – 100 IE E-vitamin per kg Ts (källa NRC 2007 som har statestik på allt).

En 500 kg häst som tar in 2% av sin kroppsvikt, dvs. 10 kg Ts får endast i sig 300 – 1000 IE vitamin E. En häst i hård träning behöver minst 1000 –1500 IE för att undvika att muskelceller skadas av fria radikaler och måste därför ha tillskott av E-vitamin.

Intressant! Det är inte alls vad jag läst/hört (och fört vidare såklart...).

kl

Slänger in min fråga här istället för att starta en egen tråd, då det delvis berör det som diskuteras här ovan (analys/näringsvärden på bete)

I vårt stall släpps hästarna på bete efter att vallen slagits en gång. Det skördades för en dryg vecka sen, och vi tog (såklart) också analys. Min fråga är, kan jag dra några slutsatser om vad betet innehåller, utifrån grovfoderanalysen från samma mark?
Jag tänker mig att energi/protein skiftar över säsong, men är mer intresserad av mineralkvoterna på betet, för att veta vad jag ska tillskottsfodra med.

Drar upp tråden igen, intressant fråga som vill ha ett svar! :D

Mineralkvoterna har jag förstått som ganska konstanta så länge man inte haft på gödning (?). :-)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka