Vad är bäst att komplettera betet med?

Sv: Vad är bäst att komplettera betet med?

Men skulle du även ge annat? Typ Lusern eller annat kraftfoder?

Mja, fast det tog ju halva vintern innan det märktes att han fick för lite, då bara RASADE han. Och sedan har det tagit nästan 4 mån att komma tillbaka, så jag vill inte vänta och se hur det går med den här killen. Han ska tränas och bygga muskler i sommar, massor med muskler.

Ponnyn får bara selen i sommar, där oroar jag mig inte så mycket.
Fast faktum är att ponnyn nog behövt extra protein i vintras, pga knepiga värden i höet. Han har liksom lyckats bli fet, och tappa muskler.. Och så är det med alla i den hagen.

Gräset växer väl bra för sina egna behov så att säga, men innehållet i gräset skiljer sig ju väldigt mycket åt beroende på var det växer och vad som finns i jorden. Min häst har antagligen inte samma mineralbehov som ett grässtrå, så gräsets tillväxt är inget jag vill använda som mått på om min häst får rätt mat eller ej..

En häst rasar inte berörenda på mineral brist, antingen mask eller brist i utfodering.
Har för mig du har kört analys hela vintern, hästen borda vara i Top Shape :)
Det låter som allt analys har inte varit så lyckat :meh:

Man måste ju kunna tolka analysen också.

Analysen är bara ett pek i rätt riktning.

Att du orkar?

Analysen i sig är inget mirakelmedel, det är VAD MAN GÖR MED INFORMATIONEN som gör skillnaden.

Nu vet Skuggi att hästen behöver mer än vad den fått, och hon vet också vad hästen fått, så hon kan ge mer till nästa säsong. Ett måttligt underskott syns inte förrän framåt vårkanten, och då går det oftast fort åt fel håll i o m att ljuset återvänder och pälssättning etc sätter igång (proteinkrävande).

Nej Lovi, det är mer att du och dom andra öka, och har pengar att slänga på så sånt, hästhållning är dyrt nog!!
Om sista året analys fodering har inte funger hur ska nästa års bli nåt bättre.
Varken grovfoder eller hästen komma att ha samma värdet!

I would laugh :laugh: if i didn´t feel so sorry :cry: for the horses.

Som sagt: att du orkar.

VAD ger dig rätt att diskutera min privatekonomi, som du dessutom inte vet ett dugg om? Ja, jag är ekonomisk och väljer att iNTE slänga pengar på något hästen inte behöver. Jag tycker om att basera min djurhållning på fakta, och inte gissningar.

Jag har inga problem från år till år, jag vet vad hästarna behöver (MJ/gr SMRP) och kan lägga dem rätt direkt, utan att laborera, se dem gå upp eller ner i vikt, justera och komplettera.

Du behöver inte tycka synd om mina djur, de mår ypperligt. En åsikt både omgivningen och veterinärerna delar.

Vet du ens hur en analys ser ut och vad man gör med den?

Det är liksom inte en foderstat man sedan måste fodra efter.

Yes conno. jag vet.
Den är otillfridställenda för att arbete med.
Jag har redan på peket varför i tidigar tråder så vi behöva inte gå intill det igen.

Att klaga på analys är som att klaga på näringsförteckningen på kakförpackningen. Det är inte näringsförteckningen som gör dig fet. Det är innehållet som gör dig fet. Kan du tillgodogöra dig fakta på paketet förstår du också vad innehållet (kakan) gör när den landar.

D v s du kanske inte blir fet av den (beroende på ämnesomsättning, arbete etc) medan jag blir det, eftersom jag gör mindre, har lägre ämnesomsättning och äter annorlunda. Men det vet jag redan innan jag äter kakan, om jag har koll på vad jag i övrigt sätter i mig.

Att klaga på själva analysförfarandet är som att klaga på att få för mycket relevant fakta innan ett beslut.

KL, lånar tråd lite om det är okej?

Jag har nämligen lite samma problem! Står med en häst som jag VET inte klarar sig på enbart bete, så jag funderar lite på vad för foder jag ska välja att komplettera med?

Utan tillskottsfoder på betet så går hon ner i vikt och får svårt att muskla sig.
För att hon inte skall gå ner i vikt behöver jag ju mer energi, men om inte energin i gräset är tillräckligt så borde väl inte proteinet räcka heller? Eller innehåller gräs överlag såpass mycket protein att det inte "kan" bli brist på det även om det uppenbarligen behövs mer energi?

Hon kommer få mineraler, extra salt och lite betfor eller betfiber. Funderar på att lägga till havre, lusern eller bara några dl olja? Men lusern är väl mest extra protein och inte så mycket energi eller? Har aldrig fodrat med det innan.

*Till alla, hoppas att ni orkar läsa*

Kvoten mellan protein och energi i bete finns det tabeller på.
Så skaffa er en bra bok med tabeller i.
Det beror av gräsets längd och hur mycket annat som finns i betet, klöver och lusern i betet ökar proteinet.
Kort bete har utan vidare en kvot på över 10 och övervuxet bete med långa vedartade strån faller lätt ner till en kvot på 3 eller mindre.
Man kan då anta att på våren så kan man behöva extrafodra med ett energirikt foder och på hösten så behövs det extra protein, ibland mycket extra protein.

Mineralerna kan man antingen anta att de är samma som i vall skördat på samma mark men inte i samma område då ev. gödning påverkar mineralinnehållet i fodret.
Jag har tillgång till jordanalyser som jag använder, men det är ju inte så vanligt.
Om jag inte hade det så är mineralerna något som jag skulle kunna analysera i betet en gång för alla.
Det är i princip samma år från år om man inte gödslar.
De kan också variera mycket och går inte att se vare sin på gräset eller hästen.
Hos mig så visar jordanalysen att fosfor inte räcker vilket även analysen av foder skördat på samma vall visar.

Selen finns inte i Svenska jordar så det måste man tillsätta.
Jag gör det med saltstenar med selentillsats och har räknat ut att det räcker mer än väl utan att riskera att bli överdosering.
Dessutom så måste jag ge extra mineralfoder med fosfor och ser då till att det har en hög selenhalt.
Jag använder Ko-mineraler men det kan man bara göra om man verkligen kan räkna på alla mineraler, annars så kan hästar överdoseras med jod som kan orsaka att dräktiga ston kastar sina föl.
Mina hästar behöver dock även detta jod enligt jordanalysen.

Tack för informativt svar!

Betet är väldigt blandat, finns gräs i alla tänkbara längder, nytt och fräscht som gammalt. Olika sorters gräs har jag ingen bra koll på dock, men det är inte gödslat iallafall och de andra mer normalfödda hästarna håller sig bra på det utan extra foder.

De tabeller jag sett har bara visat på att man inte behöver tillsätta något alls, men bevisligen behöver ju just den här hästen (och ts) extra energi eftersom den går ner i vikt- då borde ju även protein behövas? Eller?

Fast överdosering av selen via saltsten vore en total omöjlighet ;)

En häst som inte klarar av att hålla hullet på bete brukar behöva extra av allt.
Så ett väl balanserat fullfoder är vad jag skulle ge.
Kanske med litet olja på om våren och utbytt till ett proteinfoder av typ Avel eller Protein+ till hösten.
En sådan häst orkar inte äta så mycket som den behöver så tillskotten måste vara näringstätt och lättätet.

Fast överdosering av selen via saltsten vore en total omöjlighet ;)

Ja det är ju så.
Och det är bra att veta det så att man inte är rädd för att ge en saltsten med selentillskott i.
På bete så är en sådan saltsten oftast det enda som hästarna behöver.
Förutom vatten då.

Om man inte som jag bor på ett kalkbrott.
På riktigt, även om det är nedlagt.
Här saknas fosfor något så extremt.

Vad räknas som ett välbalanserat fullfoder?
Just nu har jag potatisprotein, olja och havre (förutom betfor, mineraler och salt) men när hon fick fullfoder var det krafft groov 125 vilket fungerade bra.

Vad räknas som ett välbalanserat fullfoder?

Ett som står för sig själv.
Om hela foderstaten går ihop med alla kvoter men hästen ändå behöver mera mat, så lägger man till mera mat som har rätt balans det med.

Inte t.ex. Groov 125 som har överskott av protein.

Jag som har fosforbrist i marken skulle däremot med fördel kunna använda havre som ger överskott av fosfor.

Fast jag vet ju inte kvoterna eftersom hästen går på (ej analyserat) bete? Så därmed kan jag ju bara gissa.
Men tack för din info och tid, känns som om jag har mer på benen nu!

En häst rasar inte berörenda på mineral brist, antingen mask eller brist i utfodering.
Har för mig du har kört analys hela vintern, hästen borda vara i Top Shape :)
Det låter som allt analys har inte varit så lyckat :meh:

Jag har inte påstått det heller, han rasade för att jag INTE fodrade honom baserat på analys. Det började jag med först i slutet på januari i år, då han rasade så. Enligt analys och tabellvärden ska han ha fått "nog" med bara grovfodret, antar att det var kvoterna som inte var rätt, samt att han inte fick selen osv. Sedan tror jag inte han är en "normal" tabellhäst, fast det år nästa vinter utvisa, när jag fodrar honom enligt det jag lärt hittills.

Så, pga mina misstag i vinter vill jag inte riskera att att får för lite, genom att bara ge bete och mineraler.

Om du inte vet kvoterna så är ett fullfoder som inte sticker ut åt något håll det bästa.
Det drar ju i alla fall mot mitten då.

Det som du kan göra är ju att mäta hur långt gräset är med en linjal.
Under 20cm = mycket protein över 30cm = proteinfattigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka