Vad är bäst att komplettera betet med?

Sv: Vad är bäst att komplettera betet med?

En häst som inte klarar av att hålla hullet på bete brukar behöva extra av allt.
Så ett väl balanserat fullfoder är vad jag skulle ge.
Kanske med litet olja på om våren och utbytt till ett proteinfoder av typ Avel eller Protein+ till hösten.
En sådan häst orkar inte äta så mycket som den behöver så tillskotten måste vara näringstätt och lättätet.

Tack för dina svar!
Det var väl typ nått sånt här jag funderade på, är det protein eller energi som saknas om de inte håller hullet. Och om det är både och så är det ju bra att ta ett som har "bra" kvoter från början.

Få hästar är "tabellhästar".
Det som man behöver göra är att hitta varje hästs behov och sedan ge den det.
Och för det så behöver man analys på grovfodret och en miniräknare.

Analysen säger inget om hästens behov.
Den säger vad fodret innehåller.
När man på olika sätt har tagit reda på varje enskild hästs behov så kan man ge rätt mat hela tiden med hjälp av analys av grovfodret.

Hästen är lika år från år men det är inte höet eller hösilaget.

Fast det jag menar är att eftersom både svensk gjord och mängden selen i en saltsten är minimal så är det ofta befogat att även ge extra selen sommartid . Det är fortfarande ingen risk för överdosering !

Precis.
Det är ingen risk för överdosering.
Många är rädda för det.

Vissa vill ju inte ha selen i saltstenen för att de ger mineraler med selen i.

Risken att det blir för litet selen är mycket större.

Hästar behöver naturligtvis en näringsriktig och balanserad foderstat även på sommaren. Om och vad hästen behöver för tillskott när den går på bete beror på vilken näring betesgräset innehåller samt hästens näringsbehov.

De som har sett några grovfoderanalyser vet att det alltid är brist på vissa mineraler och att mineralerna aldrig är i balans, dvs. passar inte hästens mineralbehov. Eftersom inga mineraler försvinner eller skapas vid torkning till hö så finns samma brister och obalanser i mineralinnehållet hos betesgräset.

För att veta näringsinnehållet i betesgräset måste man ta ut ett prov och analysera provet. Det är egentligen inte konstigare att analysera ett betesgräs än att analysera sitt grovfoder.

Hur man lämpligen tar ut ett prov på betesgräset kan man läsa om här:

http://www.equi-analytical.com/TakingASample/TakingAPastureSample.pdf

Bäst och billigast analys får man om man skickar provet till Equi-analytical i USA. Analyspaketet Equi-Tech (601) kostar endast $28 dvs. ca. 190 kr + ca. 100 kr i frakt.

Man måste dock deklarera försändelsen i förväg (Prior Notice hos FDA) annars kan provet fastna i den amerikanska tullen. Detta kan vara lite bökigt särskilt om man inte är så bra på engelska.

Man kan dock inte frysa och skicka provet med is om man skickar från Sverige. Man får istället torka provet. Bäst resultat får man om man torkar provet snabbt, t.ex. i mikrovågsugn.

Även om man har en analys på betesgräset så är det lite svårare att lägga upp en korrekt foderstat när hästen går på bete eftersom man inte vet hur mycket gräs hästen äter per dygn.

De flesta hästar får tillräckligt med energi och protein från betesgräset och behöver då endast ett mineraltillskott. En unghäst som tränas hårt behöver dock säkerligen tilläggsfodras. Bäst resultat får du om du fodrar kraftfoder efter arbetspasset. Då är hästen som mest mottaglig att ta upp t.ex. glukos och leucin. En blandning av have, betfiber och eventuellt potatisprotein blandat med mineraler och lite E-vitamin fungerar alldeles utmärkt.

Angående mängden selen i Krafft Miner Vit(som jag kollade nu), så om jag ger typ 160g mineraler (som rekommenderat) så ser det ut som att selenbehovet är täckt.
Men stämmer inte det då?

Fast väldigt få , har samma bete som där grovfodret kommer ifrån , om vi ska prata generellt ? Så en bedömning av betet utifrån jordarna som grovfodret analyserats på torde vara applicerbart hos ett fåtal ?

Även om man har en analys på betesgräset så är det lite svårare att lägga upp en korrekt foderstat när hästen går på bete eftersom man inte vet hur mycket gräs hästen äter per dygn.

Det kan man räkna ut om man vet vad hästen behöver för att hålla ett visst hull.
Om man vet det så får man fram hur många MJ hästen sätter i sig och därifrån hur många Kg torrsubstans som det blir.

Ger man hästen kraftfoder så räknar man bara bort det.

Jag har ingen erfarenhet av Krafft Miner Vit.
För att kunna svara på den frågan så måste man räkna.

Den har 15mg selen/kg, jag har fått ett enkelt excelark som säger att 160g ska vara lagom per dag.

Hur beräknar man en hästs behov av selen? Går man bara på typ vikt och arbete eller?

Hästens behov av selen står i tabellerna. Om jag inte minns fel är minimibehov 0,2 mg/100 kg. Har för mig jag räknar att min behöver 1 mg/dag och jag räknar honom som 500 kg.

Angående mängden selen i Krafft Miner Vit(som jag kollade nu), så om jag ger typ 160g mineraler (som rekommenderat) så ser det ut som att selenbehovet är täckt.
Men stämmer inte det då?

Om 160 gram av MinerVit fyller selenbehovet, hur blir det då med de andra mineralerna? Blir det inte väldigt mycket?

Fast jag har funderat på det, även om man försöker få ett representativt provuttag från beteshagen så vet man ju inte vilka växter hästen äter. Måste ju bli väldigt ungefärligt.

Om 160 gram av MinerVit fyller selenbehovet, hur blir det då med de andra mineralerna? Blir det inte väldigt mycket?

Nu har jag inte räknat, men naiv som jag är så tänker jag att om Krafft skriver att man ska ge tex 160g av deras mineraler, då förutsätter jag nog att den dosen innehåller "lagom" av allt, och att det inte skulle bli skadligt mycket av något...
Det står att Ca/P är 0,8, det är lite högt P. Men om det passar beror ju på själva betet. Jag drar nog på lite foderkalk för att jämna ut kvoten bara.

Fast det blir aldrig "lagom av allt" hur man än bär sig åt med färdiga mineralblandningar. 160 gram ger ju väldigt mycket järn och mangan.

Nu har jag inte räknat, men naiv som jag är så tänker jag att om Krafft skriver att man ska ge tex 160g av deras mineraler, då förutsätter jag nog att den dosen innehåller "lagom" av allt, och att det inte skulle bli skadligt mycket av något....

Men det kan du ju inte veta utan att ha räknat på det.
Och ha en mineralanalys på grovfodret.

Jag struntar hellre i att ge om det inte finns analys, hellre än att riskera spä på en befintlig obalans. Att ge ämne som bevisligen är lågt över lag i markerna är en annan sak.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka