Wille
Trådstartare
Jag har en säsongsanställning. Tänker att jag måste härda ut till den 30 september då anställningen slutar. Men har ju sökt en annan tjänst på samma ställe, så vet ju inte om jag får fortsätta knega där.Har du en fast anställning eller är du säsongsanställd? Arbetsgivare har rätt långtgående skyldigheter när det gäller att tillmötes gå behov hos arbetstagaren speciellt om det finns en sjukdomsbild. Jag tänker att du inte alls är en svikare om du tex kan vara ledig en eftermiddag eller förmiddag varannan vecka. Du är inte en svikare eller en dålig person för det, du har helt enkelt det behovet. Risken är ju annars att du blir sjuk under en längre period och då får ännu sämre inkomst.
Håller ju med dig. Har försökt rodda i det där och även bett personligt ombud om hjälp men de bara konstaterar att det är så det är och inget vi kan göra något åt.Din kommun behöver skärpa till sig!
Bra frågor som tyvärr inte har några svar.Om du inte kan söka 25 % sjukersättning så får du sätta dig ner och fundera på hur du ska lösa det här med arbetstiden. Då blir det ett inkomstbortfall hur du än väljer. Eller finns det något annat alternativ? Ska du önska om att gå ner till 80 % kanske? Det ger ju dig trots allt lite mer tid att ta igen dig på och att göra hushållsuppgifter på.
Vill du ha hjälp med städning? Har du gått ner i tid kan de komma när du är hemma, men det kostar med städfirma, har du råd med det också?
Boendestödet, går du ner i tid kan det vara lättare att trycka in, kan de hjälpa dig? Fungerar det så kanske du inte behöver städhjälp?
Vad ska du dra diagnoskortet för är det tänkt? Jag tänker att med en diagnos kan man lära sig saker som vanligtvis brukar fungera bra, verktyg liksom, för någon som har samma diagnos. Men det betyder också att man själv måste vilja och kunna förstå att man ska använda verktygen man kan få. Man kan leda en häst till vattnet men inte tvinga den att dricka.
Jag tänker att du egentligen behöver sätta dig ner och fundera på vad du kan förändra och vad som inte går. På vilket sätt olika saker går att förändra osv, så att du får en överblick och kan göra ett bra beslut utifrån det.
Än så länge ja. En second opinion är på tal."Kruxet" är väl att ts har, trots nån utredning tidigare ingen diagnos = finns inget diagnoskort att vifta med..