Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du en fast anställning eller är du säsongsanställd? Arbetsgivare har rätt långtgående skyldigheter när det gäller att tillmötes gå behov hos arbetstagaren speciellt om det finns en sjukdomsbild. Jag tänker att du inte alls är en svikare om du tex kan vara ledig en eftermiddag eller förmiddag varannan vecka. Du är inte en svikare eller en dålig person för det, du har helt enkelt det behovet. Risken är ju annars att du blir sjuk under en längre period och då får ännu sämre inkomst.
Jag har en säsongsanställning. Tänker att jag måste härda ut till den 30 september då anställningen slutar. Men har ju sökt en annan tjänst på samma ställe, så vet ju inte om jag får fortsätta knega där.

Din kommun behöver skärpa till sig!
Håller ju med dig. Har försökt rodda i det där och även bett personligt ombud om hjälp men de bara konstaterar att det är så det är och inget vi kan göra något åt.

Om du inte kan söka 25 % sjukersättning så får du sätta dig ner och fundera på hur du ska lösa det här med arbetstiden. Då blir det ett inkomstbortfall hur du än väljer. Eller finns det något annat alternativ? Ska du önska om att gå ner till 80 % kanske? Det ger ju dig trots allt lite mer tid att ta igen dig på och att göra hushållsuppgifter på.

Vill du ha hjälp med städning? Har du gått ner i tid kan de komma när du är hemma, men det kostar med städfirma, har du råd med det också?

Boendestödet, går du ner i tid kan det vara lättare att trycka in, kan de hjälpa dig? Fungerar det så kanske du inte behöver städhjälp?

Vad ska du dra diagnoskortet för är det tänkt? Jag tänker att med en diagnos kan man lära sig saker som vanligtvis brukar fungera bra, verktyg liksom, för någon som har samma diagnos. Men det betyder också att man själv måste vilja och kunna förstå att man ska använda verktygen man kan få. Man kan leda en häst till vattnet men inte tvinga den att dricka.

Jag tänker att du egentligen behöver sätta dig ner och fundera på vad du kan förändra och vad som inte går. På vilket sätt olika saker går att förändra osv, så att du får en överblick och kan göra ett bra beslut utifrån det.
Bra frågor som tyvärr inte har några svar.

"Kruxet" är väl att ts har, trots nån utredning tidigare ingen diagnos = finns inget diagnoskort att vifta med..
Än så länge ja. En second opinion är på tal.
 
Samma här. Jag hade aldrig orkat med ett hus att ta hand om! Min ork (och intresse) räcker helt enkelt inte till. Man får planera sitt liv så att det passar ens ork och intressen.
Ja men eller hur. Jag har lite samma problem som Wille men jag har ju en man också så vi är två om allt. Men aaah det är så mycket jag borde göra (säger min hjärna, min psykolog är av annan åsikt. Det är hon som försöker lära mig att säga just fuck it)
 
Min lösning hade varit att bara ha en uppsättning bestick tallrik o glas . Även att bara ha en kniv, en skärbräda och en bunke. Det minskar diskberget. Jag är bäst i världen på att skjuta upp saker så det hade tvingat mig att diska min grejer.
 
Samma här. Jag hade aldrig orkat med ett hus att ta hand om! Min ork (och intresse) räcker helt enkelt inte till. Man får planera sitt liv så att det passar ens ork och intressen.
Och själv brinner jag för min trädgård och vad jag kan göra med den. Den är mitt kall. Utan en trädgård skulle jag ha mycket liten anledning att kämpa. Då skulle jag antagligen ligga apatisk i soffan. Livet skulle bara bli en trist plikt i väntan på döden.
 
Min lösning hade varit att bara ha en uppsättning bestick tallrik o glas . Även att bara ha en kniv, en skärbräda och en bunke. Det minskar diskberget. Jag är bäst i världen på att skjuta upp saker så det hade tvingat mig att diska min grejer.
Ja men gud så praktiskt. Det borde jag ha. Kanske likadant med kläder också :laugh:
 
Och själv brinner jag för min trädgård och vad jag kan göra med den. Den är mitt kall. Utan en trädgård skulle jag ha mycket liten anledning att kämpa. Då skulle jag antagligen ligga apatisk i soffan. Livet skulle bara bli en trist plikt i väntan på döden.
Precis. Jag orkar inte med hus och allt men alla andra alternativ är helt otänkbara. Så man får bita ihop bara.
 
Jag har en säsongsanställning. Tänker att jag måste härda ut till den 30 september då anställningen slutar. Men har ju sökt en annan tjänst på samma ställe, så vet ju inte om jag får fortsätta knega där.


Håller ju med dig. Har försökt rodda i det där och även bett personligt ombud om hjälp men de bara konstaterar att det är så det är och inget vi kan göra något åt.


Bra frågor som tyvärr inte har några svar.


Än så länge ja. En second opinion är på tal.
GAAAH! Jag avskyr byråkratiska stolpskott som bara säger "det går inte". Det gör det visst, du bara vill inte har jag en tendens att svara. Det krävs att någon verkligen vill göra sig besvärligt och bråkig och orkar ta tag i byråkratin.

Men jag vet precis hur det är att stånga väggen i sådant skit! :( Man orkar inte ensam. Det går att förändra, det är inte omöjligt, men ensam är det fullständigt döfött ibland. Folk rycker på axlarna och säger "det går inte" och så går de hem från jobbet och släpper vad det nu är, det drabbar ju inte dem.
Blir så arg på sånt.
 
Min lösning hade varit att bara ha en uppsättning bestick tallrik o glas . Även att bara ha en kniv, en skärbräda och en bunke. Det minskar diskberget. Jag är bäst i världen på att skjuta upp saker så det hade tvingat mig att diska min grejer.
Har det så delvis. Brukar kunna diska av den tallrik och de bestick jag använt när jag ätit. Men det blir ändå dricksglas som blir stående. Och kastruller. Och andra ting som används vid matlagning. Gaffeln jag använder till katternas mat står alltid framme och sköljs bara av efter användning. Sen är det alla förpackningar som jag sköljer ur innan de läggs i behållare för återvinning. Blir ett berg innan jag tar tag i det.
 
Ja men det finns grader. Jag tror inte en sekund att Wille har dålig självdisciplin eller är lat. Att säga att man själv minsann är trött men gör tråkiga saker ändå är ju rätt otrevligt att slänga k ansiktet på @Wille
Det är olika svårt för olika personer. Vissa har mycket stora svårigheter, för andra går det lättare. Om man inte klarar det trots stora ansträngningar så kan man behöva hjälp.

Wille skrev att hen måste ”tvinga sig och skärpa till sig för att få saker gjorda”, såsom städning.

Ja, det är väl så de flesta har det liksom, vill man ha ett drägligt liv är man ju så illa tvungen att städa och sköta disken.
 
Wille skrev att hen måste ”tvinga sig och skärpa till sig för att få saker gjorda”, såsom städning.

Ja, det är väl så de flesta har det liksom, vill man ha ett drägligt liv är man ju så illa tvungen att städa och sköta disken.

Ja, jag gör ju inte det för att det är så himla roligt direkt.
 
Har du ingen vän/familj att fråga som kan hjälpa dig med att "röja upp"? Sen kanske det blir lättare att hålla efter? När allt ligger som ett "bombnedslag" så är det svårt att ta tag i det och få ordnimg, blir bara att man flyttar grejorma till ett annat ställe. Och kanske annonsera efter hjälp på nån fb-sida om hjälp med inkopplimg av diskmaskin?
 
Wille skrev att hen måste ”tvinga sig och skärpa till sig för att få saker gjorda”, såsom städning.

Ja, det är väl så de flesta har det liksom, vill man ha ett drägligt liv är man ju så illa tvungen att städa och sköta disken.
Grader i helvetet?

Jag försöker verkligen. För jag vill att det ska funka. Men misslyckas hela tiden ändå.
 
Har du ingen vän/familj att fråga som kan hjälpa dig med att "röja upp"? Sen kanske det blir lättare att hålla efter? När allt ligger som ett "bombnedslag" så är det svårt att ta tag i det och få ordnimg, blir bara att man flyttar grejorma till ett annat ställe. Och kanske annonsera efter hjälp på nån fb-sida om hjälp med inkopplimg av diskmaskin?
Nej, min familj sa upp kontakten med mig när jag blev utmattad. Vänner har jag inte heller. Är ett socialt misslyckande. Pratar bara med en granne ibland.

Jag behöver garantier på inkopplingen av diskmaskinen. Tror att försäkringen inte gäller om någon obehörig gjort installationen och jag får en vattenskada.
 
Wille skrev att hen måste ”tvinga sig och skärpa till sig för att få saker gjorda”, såsom städning.

Ja, det är väl så de flesta har det liksom, vill man ha ett drägligt liv är man ju så illa tvungen att städa och sköta disken.

Ja, jag gör ju inte det för att det är så himla roligt direkt.
Jag tänker att detta är något som har diskuterats i väldigt många av TS trådar och att det är uppenbart att det inte är vanlig " fan vad jobbigt" utan annat som gör att saker som andra kan tvinga sig till är mycket svårare för TS. Om det är en diagnos, sviter av utbrändhet eller vad det än är... Jag tror inte TS är lat.
 
Grader i helvetet?

Jag försöker verkligen. För jag vill att det ska funka. Men misslyckas hela tiden ändå.

Min uppfattning efter att ha läst en massa av dina trådar och inlägg här på Buke är att du ställer enormt höga krav på dig själv och att det är en av de sakerna som gör det jobbigt för dig. Bra nog är inte godkänt. Bara perfektion är godkänt och allt annat räknar du som ett misslyckande vilket drar ner dig och dränerar ännu mer energi. Du behöver inte svara om du tycker att jag har fel. Jag är bara en person på internet som aldrig träffat dig i verkligheten. Jag vet ju ingenting om dig egentligen. Men min uppfattning av dig är att du kan och gör så mycket mer än du ger dig själv beröm för. Att du är väldigt hård mot dig själv.

Jag tycker inte alls att du ska kämpa mer. Förutom när det gäller acceptansen mot dig själv. Att lära dig att bli snällare mot dig själv och ha mer tålamod med dig själv.
 
Nej, min familj sa upp kontakten med mig när jag blev utmattad. Vänner har jag inte heller. Är ett socialt misslyckande. Pratar bara med en granne ibland.

Jag behöver garantier på inkopplingen av diskmaskinen. Tror att försäkringen inte gäller om någon obehörig gjort installationen och jag får en vattenskada.
Ring o fråga ditt bolag. Är allt redan framdraget (dvs el osv) så behövs det vanligtvis inte en fackman för det.
 
Det är inte bara disken som är ett problem för mig. Jag dammsuger t.ex. aldrig. Och bord och bänkar belamras med saker. Ibland har katterna ner saker på golvet och jag tar inte upp det. Med boendestöd fick jag hjälp att få ordning på hemmet men får ju inte det nu när jag jobbar.


Jag har inte råd att installera den.
Fast det gör du ju inte när du är ledig heller?

Du orkade ju inte ens plocka undan fem prylar från ditt bord i en annan tråd men skriva om det i timmar går bra 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 889
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Du som läst på universitet eller högskola, vad har du gjort med alla de läroböcker du samlat på dig? Jag har ett tiotal läroböcker...
2
Svar
24
· Visningar
841
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp