Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?
Nu halshuggs jag väl, men förtroendetiden är väl lämplig? Det är ju betald arbetstid.
Det är helt och fullt ett rimligt antagande.
MEN, idag förväntas vi göra allt för- och efterarbete som är kopplade till lektionerna på vår förtroendetid.
Snap! Så är de 10 timmarna borta med god marginal.
I tidernas begynnelse fanns något som hette USK (=undervisningsskydlighet). Denna innebar att lärarna hade ett visst antal undervisningstimmar att utföra per vecka. Det var olika många beroende på stadie, men jag tror att mellanstadiet hade ca 1050 minuter i veckan strax före USK:ens försvinnande. Detta innebär 26-27 st 40-minuterspass. Man förväntades lägga ner en viss tid på för- och efterarbete inför varje lektion. En del av denna kunde förläggas till skolans lokaler, en del kunde göras hemifrån. Att leta fram undervisningsstoff, kopiera, duka fram - därefter samla in, sammanställa, sätta upp och montera elevarbeten och liknande kan ju inte göras annat än i skolan.
Att läsa in sig på nytt undervisningsstoff, gå till biblioteket (numera tråla på Internet), konstruera eget undervisningsmaterial, kan man ju göra på annan plats under förtroendetiden.
Rättning gör man helst i skolan - inte kul att släpa på tunga elevhäften fram och tillbaka.
Idag har jag 1 240 undervisningsminuter. Enligt min rektor får jag planera och efterarbeta lektioner på förtroendetiden. De få luckor i schemat som finns, ska jag vara beredd att hoppa in och täcka upp för sjuka/VAB:ande/tjänstlediga kollegor. Det finns nämligen ingen vikariepool längre - kortare frånvaro ska lösas inom lärarlaget.
Efter att eleverna slutat har vi arbetslagsmöten, arbetsplatsmöten samt -tadaaa! Utvecklingssamtal samt de möten som är kopplade till åtgärdsprogram och elevhälsomöten. De föreläsningar och den fortbildning som erbjuds förläggs givetvis kvällstid.
Det finns i princip inga luckor till reflektion, planering och spontant samarbete mellan lärarna under schemalagd arbetstid. Förtroendetiden går åt till lektionsplanering samt ofta även till utvecklingssamtal fast det inte ska vara så enlig facket.
Så att plugga samtidigt som man arbetar heltid som lärare är inte "bara att". Jag gick handledarkursen (som också "bara" är på 7,5 hp) för några år sedan och det var drygt arbete att hinna läsa all litteratur och göra de skriftliga uppgifterna samtidigt som jag skulle hantera min klass.
När jag däremot gick första lärarlyftet så fick jag 50% nedsättning på tjänsten samtidigt som jag fick behålla 80% av lönen. Det var helt OK även om inte heller detta gav mig lönepåslag. Under dessa premisser studerar jag dock gärna. Nu var det sagt att den kursen skulle göra mig behörig som matematiklärare, men så blev det inte. Gamla lärarlyftet gav till slut inte behörighet, men väl hp. Bra för mig som fick 15 hp till, men de räcker ju inte.