Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?
Jag funderar lite kring dina tankar och har lite motfrågor. Jag funderar gärna ihop med dig så förklara gärna mer hur du tänker.
Men skolan är en politisk fråga och ytterst handlar skolsystem om demokrati och utbildning för en nation. Hur menar du att politikerna inte skulle ha inflytande? vem styr då?
194 dagar 1360 timmar/ år. Vad som ingår i arbetstiden måste väl vara upp till varje skola. Olika skolor har olika förutsättningar. Vad är ditt förslag?
Utifrån den nya skollagen Skollag 2010:800 så har skolan större möjligheter att ingripa idag än tidigare.
Samhällsutvecklingen generellt har gjort männiksor mer medvetna om sina rättigheter, klart att det också "drabbar" skolan.
Dåliga rektorer finns givetvis, men vad har det att göra med undervisningen? Rektorn undervisar inte i sin tjänst. Det är säkert ingen nackdel att vara behörig lärare i botten, men undervisning är inte rektors uppgift.
Vad roligt att du trivs. Min erfarenhet är att det finns kommuner och kommuner. Jag har haft turen att arbeta i organisationer där engagemanget och intresset för eleverna varit synnerligen stort på huvudmannanivå. Däremot är organisationen av skolorna inte alltid så väl utformad att man lyckas skapa likvärdighet. Det är ett bekymmer.
Jag funderar lite kring dina tankar och har lite motfrågor. Jag funderar gärna ihop med dig så förklara gärna mer hur du tänker.
Löneläget är EN del av problemet. Här kommer några fler delar:
*290+ olika arbetsgivare med olika idéer om hur skolverksamhet ska drivas. Alltsomoftast är de som bestämmer helt oinsatta i skolans värld (och jag har viss förståelse för att fritidspolitiker inte har möjlighet att känna till allt), vilket får förödande konsekvenser ibland.
Men skolan är en politisk fråga och ytterst handlar skolsystem om demokrati och utbildning för en nation. Hur menar du att politikerna inte skulle ha inflytande? vem styr då?
*Arbetstiderna/ oenighet angående vad som ska ingå i arbetstiden (290+ olika modeller...)
194 dagar 1360 timmar/ år. Vad som ingår i arbetstiden måste väl vara upp till varje skola. Olika skolor har olika förutsättningar. Vad är ditt förslag?
*Skolans/lärarnas minskade status och därmed starkt begränsade möjligheter att ingripa för att skapa studiero.
Utifrån den nya skollagen Skollag 2010:800 så har skolan större möjligheter att ingripa idag än tidigare.
*Vårt marknadsekonomiska samhälle där elever och föräldrar numera är klienter som kan klaga på lärare som man t ex anser sätter för låga betyg eller som har kränkt eleven genom att kräva att han/hon slutar sms:a på lektionerna (lite tillspetsat, men det förkommer)
Samhällsutvecklingen generellt har gjort männiksor mer medvetna om sina rättigheter, klart att det också "drabbar" skolan.
* (se ovan) rektorer (som också har låg status, och ofta inte behörighet att själva undervisa) som inte vågar stå emot föräldrar utan försöker pressa läraren att ändra betyg (jodå, det förekommer), för annars är det risk att eleven byter till en annan skola och då är det good-bye med en massa pengar...
Dåliga rektorer finns givetvis, men vad har det att göra med undervisningen? Rektorn undervisar inte i sin tjänst. Det är säkert ingen nackdel att vara behörig lärare i botten, men undervisning är inte rektors uppgift.
Ja, jag tycker fortfarande att jag har ett bra jobb, och jag är vansinnigt intresserad av mina ämnen. Jag har haft turen att ha bra elever med bra föräldrar, och med bra menar jag att det har gått bra att föra en vettig dialog med dem. Jag har inte heller själv varit utsatt för påtryckningar - men har sett andra som blivit det. Dessutom har jag en hel del insyn i hur de kommunala huvudmännen resonerar. Vilket gör mig mörkrädd ibland.
Vad roligt att du trivs. Min erfarenhet är att det finns kommuner och kommuner. Jag har haft turen att arbeta i organisationer där engagemanget och intresset för eleverna varit synnerligen stort på huvudmannanivå. Däremot är organisationen av skolorna inte alltid så väl utformad att man lyckas skapa likvärdighet. Det är ett bekymmer.