Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?
Eftersom du säger att du glömt matte c, som du läst, och tyckte matte d krävde lite studier, så har du ju uppenbart inte lärt dig så mycket matematik under åren som lärare. Det låter som att du kunde mindre än när du gick ut gymnasiet. Hade du lärt dig mer matte hade du ju bara kunnat tenta av kursen, enkelt.
Gymnasiematte är inte matematik på högre nivå, det är grundläggande basmatte. Matematik på högre nivå är sånt som matematikforskare och liknande sysslar med, det är något helt annat.
Jag gör en massa på mitt jobb som utvecklar mig, just därför vet jag att om jag inte kontinuerligt håller mina ämneskunskaper up to date, så blir jag omgående en sämre lärare. Ämneskunskaperna är a och o för att verkligen kunna förklara och inte bara berätta vad som står i boken.
Du säger ju själv att du glömt matten du lärde dig i gymnasiet, då är det väl jättebra att du nu fick orsak att fräscha upp de kunskaperna? För precis som du är inne på, så glömmer man annars. Man glömmer alla de där extrakunskaperna och bakgrundskunskaperna och utvikningarna kunskapsmässigt som gör en till en bättre lärare.
Jag skulle haft full förståelse om du sagt till din chef att jag kan ju egentligen inte, jag har läst matte c och kommer knappt ihåg det heller, så jag vill verkligen inte undervisa i matte längre, utan i det jag faktiskt kan och är behörig i. Men om du nu vill undervisa i matte, så är det väl en självklarhet att man åtminstone vid något tillfälle har tråcklat sig igenom åtminstone gymnasiematten?
Eftersom du säger att du glömt matte c, som du läst, och tyckte matte d krävde lite studier, så har du ju uppenbart inte lärt dig så mycket matematik under åren som lärare. Det låter som att du kunde mindre än när du gick ut gymnasiet. Hade du lärt dig mer matte hade du ju bara kunnat tenta av kursen, enkelt.
Gymnasiematte är inte matematik på högre nivå, det är grundläggande basmatte. Matematik på högre nivå är sånt som matematikforskare och liknande sysslar med, det är något helt annat.
Jag gör en massa på mitt jobb som utvecklar mig, just därför vet jag att om jag inte kontinuerligt håller mina ämneskunskaper up to date, så blir jag omgående en sämre lärare. Ämneskunskaperna är a och o för att verkligen kunna förklara och inte bara berätta vad som står i boken.
Du säger ju själv att du glömt matten du lärde dig i gymnasiet, då är det väl jättebra att du nu fick orsak att fräscha upp de kunskaperna? För precis som du är inne på, så glömmer man annars. Man glömmer alla de där extrakunskaperna och bakgrundskunskaperna och utvikningarna kunskapsmässigt som gör en till en bättre lärare.
Jag skulle haft full förståelse om du sagt till din chef att jag kan ju egentligen inte, jag har läst matte c och kommer knappt ihåg det heller, så jag vill verkligen inte undervisa i matte längre, utan i det jag faktiskt kan och är behörig i. Men om du nu vill undervisa i matte, så är det väl en självklarhet att man åtminstone vid något tillfälle har tråcklat sig igenom åtminstone gymnasiematten?
Senast ändrad: