Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?
Problemet med lärare som har låg kunskapsnivå i matte men god pedagogisk förmåga är att de visserligen kanske kan hjälpa normala elever och de som har det svårt för matte medan elever som har väldigt lätt för matte glöms bort. Kan även bli svårt att handleda fram vissa av eleverna som har det svårt till mer än mekanisk sifferhantering om de själva inte har ett kompetent eget matematiskt tänkande.
Har tyvärr alltför mycket erfarenhet av värdelösa mattelärare i grundskolan som definitivt saknat tillräckliga matematiska kunskaper.
Nu vill jag inte racka ner på ts personligen (för jag tycker själv också att detta med ämnesbehörighet, som det ser ut nu har vissa problem) men hade inte varit nöjd med mellanstadielärare som knappt klarar matematiken på gymnasienivå (A-E), det är väldigt grundläggande matte.
Hjälpte själv en bekant med Ma D för några månader sedan (var 7 år sedan jag läste Ma E), inga problem när jag fått en 10 min att repetera det kapitlet handlade om. Men såklart är det skillnad på om man istället för att få högsta betyg i varenda prov istället under gymnasiet precis hankade sig fram över G-gränsen, då kunde man det ju knappt på den tiden (och borde nog inte satsa på att bli matematiklärare, om det inte var så att man bara var enormt lat).
Problemet med lärare som har låg kunskapsnivå i matte men god pedagogisk förmåga är att de visserligen kanske kan hjälpa normala elever och de som har det svårt för matte medan elever som har väldigt lätt för matte glöms bort. Kan även bli svårt att handleda fram vissa av eleverna som har det svårt till mer än mekanisk sifferhantering om de själva inte har ett kompetent eget matematiskt tänkande.
Har tyvärr alltför mycket erfarenhet av värdelösa mattelärare i grundskolan som definitivt saknat tillräckliga matematiska kunskaper.
Nu vill jag inte racka ner på ts personligen (för jag tycker själv också att detta med ämnesbehörighet, som det ser ut nu har vissa problem) men hade inte varit nöjd med mellanstadielärare som knappt klarar matematiken på gymnasienivå (A-E), det är väldigt grundläggande matte.
Hjälpte själv en bekant med Ma D för några månader sedan (var 7 år sedan jag läste Ma E), inga problem när jag fått en 10 min att repetera det kapitlet handlade om. Men såklart är det skillnad på om man istället för att få högsta betyg i varenda prov istället under gymnasiet precis hankade sig fram över G-gränsen, då kunde man det ju knappt på den tiden (och borde nog inte satsa på att bli matematiklärare, om det inte var så att man bara var enormt lat).