Sv: Vad är 15 års erfarenhet värt?
Det är sorgligt att du drar parallellen att ämnesbehörig lärare är fel och den obehöriga är rätt. Givetvis skall alla elever ha en skicklig lärare med rätt ämneskunskaper!
Det du beskriver är snararare den sorgesamma situation som många kommuner har - man behåller dåliga lärare och låter generation efter generation av ungdomar "undervisas" av lärare som man vet inte duger.
Jag tycker det skall ställas ordentliiga krav på prestation hos lärarna. Elevernas resultat (och då menar jag progression och inte höga betyg), skall vara ledordet. En duktig lärare lyfter elevernas lärande och de utvecklas starkt i sina ämnen, oavsett förutsättningar.
En lärare som ger eleverna feedback på deras insatser i ämnet, som engagerar eleverna i sitt eget lärande, som driver lärandeprocessen med tydlighet och fokus, samt flexibiltet och som förväntar sig att ALLA elever kan och vill lära sig, är enligt min mening en lärare som bidrar till lärandet.
Förutsättningarna kan vara väldigt olika, men läraren skall lita på sin egen expertis på området och se varje grupp som en del i sitt eget lärande.
Om varje lärare såg sin egen roll i elevernas lärande, så hade undervisningen blivit så mycket mer kvalitativ. Denna förmåga har kanske en obehörig lärare, men när det blir problematiskt med inlärningen för vissa elever så kommer ämneskunskaperna tillkorta.
*KL*
Som mamma till tre barn som precis gått igenom högstadiet så är min inställning klar. Hellre RÄTT lärare än behörig lärare. Har sett jättebra lärare få sluta undervisa för att lämna plats till behöriga som helt saknar förmåga att lära ut.
Tragiskt.
Det är sorgligt att du drar parallellen att ämnesbehörig lärare är fel och den obehöriga är rätt. Givetvis skall alla elever ha en skicklig lärare med rätt ämneskunskaper!
Det du beskriver är snararare den sorgesamma situation som många kommuner har - man behåller dåliga lärare och låter generation efter generation av ungdomar "undervisas" av lärare som man vet inte duger.
Jag tycker det skall ställas ordentliiga krav på prestation hos lärarna. Elevernas resultat (och då menar jag progression och inte höga betyg), skall vara ledordet. En duktig lärare lyfter elevernas lärande och de utvecklas starkt i sina ämnen, oavsett förutsättningar.
En lärare som ger eleverna feedback på deras insatser i ämnet, som engagerar eleverna i sitt eget lärande, som driver lärandeprocessen med tydlighet och fokus, samt flexibiltet och som förväntar sig att ALLA elever kan och vill lära sig, är enligt min mening en lärare som bidrar till lärandet.
Förutsättningarna kan vara väldigt olika, men läraren skall lita på sin egen expertis på området och se varje grupp som en del i sitt eget lärande.
Om varje lärare såg sin egen roll i elevernas lärande, så hade undervisningen blivit så mycket mer kvalitativ. Denna förmåga har kanske en obehörig lärare, men när det blir problematiskt med inlärningen för vissa elever så kommer ämneskunskaperna tillkorta.
Senast ändrad: