Vad använder ni för kraftfoder?

Sv: Vad använder ni för kraftfoder?

1. Vilket märke använder ni?
St Hippolyt

2. Vilken sort inom märket använder ni?
Naturmusli

3. Hur mycket ger du när du rider / hästen resp. vilar?
350 g till ponnyn. 500 g till nordisen

4. Vad har du för häst, ras, storlek?
connemara - dponny
nsv kbl travare 147 cm

5. Hur mycket rider du per vecka?
2-3

6. Och till sist: varför valde du fodret du använder?
Ger fint hull och lite energi. Mkt olika vitaminer (främst B) och mineraler

Extrafråga: Använder du hö eller hösilage?

1. Vilket märke använder ni? Odlar havre själva. Ger betfor också.
2. Vilken sort inom märket använder ni? (t ex krafft - grund -) vet inte vad havresorten heter..... ger snitslad betfor.
3. Hur mycket ger du när du rider / hästen resp. vilar? ger 0,5 liter (torr) betfor varje dag. Ger 0,5-1 liter havre när jag tränat/tävlat
4. Vad har du för häst, ras, storlek? Två russ, b-ponnyer.
5. Hur mycket rider du per vecka? Båda är ponnytravare, tränar ca 2-3 gånger per vecka, brukar tävla 1-3 gånger per månad mellan april och oktober.
6. Och till sist: varför valde du fodret du använder? Ingen av mina pållar äter pelletrerat foder, tycker det är blä! Svärfar är bonde så det föll sig rätt naturligt.

Extrafråga: Använder du hö eller hösilage? (hur mycket ger du om dagen) Ger gräsfröhalm och hö. När gräset slutar växa blir det ca 3,5-4 kg gräsfröhalm och 1 kg hö. Just nu får dom 2 kg gräsfröhalm.

1. Vilket märke använder ni? Hel havre och korn från närmaste kvarn. Kornet krossas hemma i stallet.
2. Vilken sort inom märket använder ni? (t ex krafft - grund -)
3. Hur mycket ger du när du rider / hästen resp. vilar? Han får under vår/sommaren 1,5 dl havre och 2.5 dl krossat korn totalt ungefär 0,25 kg/dygn. Höst och vinter får han upp mot 8 dl havre och 12 dl krossat korn totalt ungefär 1- 1,5 kg/dygn samt 2 dl torr betfor/dygn som blötläggs. Ger tillskott av selen, E-vitamin och flytande B-vitamin. Samt Cikoriasalt och saltslicksten. Mängden kraftfoder är inte beroende av hans arbetsinsatts utan på hans hull.
4. Vad har du för häst, ras, storlek? Lipizzaner, 5 år, 157,5 cm och väger ca: 500kg i nuläget.
5. Hur mycket rider du per vecka? Rider 5 dagar i veckan, minst ett pass dressyr på 60 minuter och minst 3 mil distansritt/vecka. Försöker löshoppa eller hoppa uppsuttet en gång i veckan också. Garanterat en vilodag/veckan.
6. Och till sist: varför valde du fodret du använder? För att det är prisvärt, lätt att reglera relaterat till höet och finns lätt tillgängligt. Min häst ser dessutom ut att må bra av det och tycker det är gott.

Extrafråga: Använder du hö eller hösilage? (hur mycket ger du om dagen) Fodrar med hö hösten/vintern/våren. I nuläget äter han 12 kg/dygnet. Blir betydligt mer under vintern. Han går ute året runt.

1. Vilket märke använder ni? -
2. Vilken sort inom märket använder ni? (t ex krafft - grund -) -
han äter 1.5 liter kornkross,.05 liter havre, 0.75 liter betfor mineraler och kli! alltid!
4. Vad har du för häst, ras, storlek? 154 kallblodstravare
5. Hur mycket rider du per vecka?rider 5 ggr o veckan när han är igång på riktigt!

6. Och till sist: varför valde du fodret du använder? hmm vet inte frågat både här och var och har kommit fram till att de passor oss bäst!

han får även hösilage till!

Mustang, men kommer troligtvis byta till Krafft el hippo, och havre och betfor
Musli orginal
1 kg musli och 0,75 havre ca. Hon får samma varje dag om hon inte vilar en längre tid. då ca 0.75 musli/dag samt betfor
HAlvblod, 6 år och 167 cm
Ca 6 dagar/ vecka
ja du.. hade mustang till förra hästen och det fungerade fint

Extrafråga: Använder du hö eller hösilage? (hur mycket ger du om dagen)
Hö. Hon får just nu ca 9 kg om dagen. Kommer ökas!

1. Vilket märke använder ni? krafft, och hippo-nånting (vanlig havre), betfor
2. Vilken sort inom märket använder ni? krafft - grund, ingår i stallhyran
3. Hur mycket ger du när du rider / hästen resp. vilar? 3,5 kg krafft, gissningsvis ca 3 kg havre, och betfor ca 5 l uppblött. Hästen vilar i princip aldrig helt, och blir dessutom lätt lite tunn f.t. så det blir bara ngt mindre.
4. Vad har du för häst, ras, storlek? Halvblod med mkt fullblodsinslag 9 år, 176 cm.
5. Hur mycket rider du per vecka? varje dag, rel mkt arbete. Hästen går medelsvåra klasser i ft, dressyr och hopp.
6. Och till sist: varför valde du fodret du använder? det fungerar bra, inga konstigheter och hästen är glad.

Extrafråga: Använder du hö eller hösilage? hö, 8-10 kg/dag

Krafft
Müsli, groov 125
1,2 kg müsli, 1 kg groov
147,8 cm, korsningsponny med mycket fullblod. Svårfödd.
6 dagar i veckan, en vilodag och några skrittdagar. Resten dressyrträning, medelsvår nivå.
Passade bäst till grovfodret.

Hö, 7 kg

1. Vilket märke använder ni? Betamix (Kornkrossbaserat fullfoder)
2. Vilken sort inom märket använder ni? Normal (Hög energi, 13,0 MJ)
3. Hur mycket ger du när du rider / hästen resp. vilar? Full träning ca 4-4,5 L/dag
4. Vad har du för häst, ras, storlek? Halvblod o KWPN 165 - 173 - 175
5. Hur mycket rider du per vecka? De två äldre ca 6 dagar o 6 åringen ca 4-5 dagar just nu.
6. Och till sist: varför valde du fodret du använder? Har haft och har hästar med mycket blod, mkt egen energi och som har lite svårt att hulla sig. Det här fodret är väldigt bra då, de hullar sig fint o får bra med energi som inte går upp i huvudet på hästarna. Smidigt dessutom med fullfoder!

Använder du hö eller hösilage? (hur mycket ger du om dagen) Hösilage, två av dem har i princip fri tillgång (äter ca 16-18 kg/dygn) och den tredje äter ca 10 kg /dygn.

St. Hippolyt
Irish Mash med vitamin/mineral pellets som komplement.
3 dl irish mash och 30 gram min./vita-pellets till seniorshettisen och 2 dl irish mash, 30 gram min./vita-pellets och 1 dl Hippolyt musli (är inte säker på vad den heter) till korsningsponnyn.
En gammal shettis och en 10-årig welsh/shettis-korsning
Kör två dagar i veckan och min brorsdotter promenadrider 3 gånger i veckan.
Jag fick tips om att det var ett ekologiskt foder som (irish mash-fodret) "rensar" tarmar på ett effektivt sätt men ger en "snäll" energi. Jag bytte foder från krafft då det inte funkade med den stenhårda pelletsen för seniorhästen..

Hö, fri tillgång för seniorhästen och 5 kg till korsningen.[/QUOTE]

Någon mer som använder Hippolyt och som gjort det under en lite längre tid och märkt skillnad?

Hippo och dangrönts lusernpellets + betfor.
Hippo Alfa, mycket protein som min häst behöver
1 kg Hippo Alfa
1 kg Lusern
6 dl betfor
Ett svårtfött engleskt fullblod sto. Hon är ca 165 cm i manken.
1-2 dagar i veckan
Mycket protein i båda Alfan och lusern.
Har tänkt byta över helt till bara lusern men jag vårgar inte, är rädd för att hästen ska sluta äta helt istället. Hon gillar sin alfa.

Använder du hö eller hösilage?
Hö på sommaren
hö/höensilage vintern
I dagsläger får hon ca 12 kg hö.

Någon mer som använder Hippolyt och som gjort det under en lite längre tid och märkt skillnad?

Jag har inte använt det så länge, kanske 6 veckor men har märkt stor skillnad på vår d-ponny. Han var omusklad och hade dåliga hovar när han kom till för 6 mån sen. Trots bra ridning och bra foder hände det inte så mkt med honom som jag skulle ha velat under den första tiden.
Jag bytte till hippolyt och på två veckor hade han nästan växt i sin sadel och vid sista skoningen nu i veckan var hovslagaren så konfunderad över att hästen hade så bra hovar fram men inte bak. Min teori är att framfötterna har blivit bra och att bak är på väg. Ska bli intressant att höra nästa gång vi skor. Nu är han helt klart mkt mer musklad och bättre ska det bli.

Jag måste säga att jag är grymt imponerad av fodret!
Nu har vi gett hästarna det i knappt tre veckor och ser resultatet av det, vår egna ponny som varit dålig i magen sen vi tog in dem från sommar betet är nu helt stabiliserad och har piggnat till rejält men mesta skillnaden ser vi på shettisen vi lånat, han var något underviktig och "bukig" när han kom till oss och nu, det är en helt annan häst!

Dels har han gått upp i vikt så han nu ser ut som en smärt och glad shettis, min mamma täckte dem pga regn i morse, hon berättade att hon fick spänna ut maggjordarna ca 1 dm emot förra gången vi använde det (bland de första dagarna vi hade honom), och att magen nu är som den ska vara, inte lika bukig, underbart!

Vi har inte haft uppe hovslagaren, men det ska bli spännande att höra om han, som din hovslagare, kan se någon skillnad!
hurra! :banana:

1. Vilket märke använder ni? Krafft
2. Vilken sort inom märket använder ni? Röd Havre & Pluss Grön
3. Hur mycket ger du när du rider / hästen resp. vilar? Normalt sett får han 4l havre och 1,5l pluss per dag. Vila = hälften
4. Vad har du för häst, ras, storlek? Tävlingshäst, halvblod, 166cm
5. Hur mycket rider du per vecka? Han motioneras 5 ggr/vecka (Rids eller longeras)
6. Och till sist: varför valde du fodret du använder? Smidigt, bra

Extrafråga: Använder du hö eller hösilage? Han får hö, ca 12-13kg om dagen.

Havre, betfor o lite Lusern från krafft
Lusern från Krafft, Havre från en lokal bonde o betfor från, ja vad heter företaget?
Får bara lite som krubbskrammel
Shettisar, normal stora, valackerna rids då o då o stona är dräktiga, araben är oxå avelsto o rids inte (mest pga min skada)
Inget
För det blir bra ihop med mitt nuvarande hö

Hö just nu men går över till hösilage när det blir något kallare.

Armani får Red Mill´s foder, sorten cool´n cooked. Lite olika mängd, beroende på hur hårt han ska gå. Nu är han skadad, så nu får han bara för syns skull, i princip.
Tillsätter b-vitamin vid pälssättning och fällning.

Han får hösillage, 10 kg/dag vintertid, nu ungefär 5 kg/dag.

VILKET MÄRKE
Eggersmann
VILKEN SORT
Senior müsli och masch (stavning) och snart F müslin
HUR MYCKET NÄR JAG RIDER
3-4 dl på morgonen 1-2 dl på kvällen, får en näve i krubban efter ridning. 2 ggr /vecka ger jag 4 dl masch efter jag ridit. får även 1 dl linfrön/dag (stöpt) mineraler och multivitaminer vid pälsfällning/sättning
HUR MYCKET JAG GER NÄR HÄSTEN VILAR
Ingenting på morgonen och bara lite "skrammel" i krubban på kvällen.
2 ggr i veckan ger jag 2 dl masch.
VAD HAR JAG FÖR HÄST
Halvblod valack 163 cm ca 613 kg (vägde på klinik i fjol)
HUR MYCKET JAG RIDER/VECKA
Allt från 7 dagar/vecka till 2-3. Har nattjobb och sover över på orten där jag jobbar. Har långledigt lite då och då..
VARFÖR VALDE DU DET FODRET
Passar bra till pållen. Är gott, tycker vi båda..

EXTRA FRÅGA
Använder mig av båda men pållen får 90% hö å resten hösilage. Ca 10-15 kg/dag beror på hur han ätit, om han lämnat eller inte dagen innan...

1. Vilket märke använder ni? mustang + bonden
2. Vilken sort inom märket använder ni? (t ex krafft - grund -)protein + & korn
3. Hur mycket ger du när du rider / hästen resp. vilar? 2 +1,5 kg
4. Vad har du för häst, ras, storlek?fullblod, 13 år 160 hög
5. Hur mycket rider du per vecka?6-7dagar
6. Och till sist: varför valde du fodret du använder?prisvärt, svenskt bra foder

Extrafråga: Använder du hö eller hösilage? 14kg hösilage per dag

1. Vilket märke använder ni? Hippo

2. Vilken sort inom märket använder ni? (t ex krafft - grund -) Hippo Harmoni Musli

3. Hur mycket ger du när du rider / hästen resp. vilar? Samma giva

4. Vad har du för häst, ras, storlek? Islandshäst - 137 cm

5. Hur mycket rider du per vecka? Unghäst som ska börja skrittas i vinter - Efter en sommars ledighet

6. Och till sist: varför valde du fodret du använder? Det passar i foderstaten - Ser vad jag ger - Ser gott & fräscht ut!

Senast ändrad:

Ja inte kunde jag riktigt våga hoppas på att det är fodret men jag har efter hand som man pratat med folk om det insett att fler har samma erfarenhet.
Något intressant är även att hästen helt plötsligt ser ut att få en pannlugg. Han som bara har haft lite "fluff" mellan öronen har faktiskt fått en helt ok lugg som man får ett rejält tag i om man vill. Hmm ska bli ntressant att se om den fortsätter att växa...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 871
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 053
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 798
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka