Vad använder ni för kraftfoder?

Domino_s

Trådstartare
Lite kul att veta....jag har alltid haft svårt med det här för kraftfoder....sorter o mängder o så....

Nu får vi ju visserligen bortse från hur bra hö/hösilage man använder....eftersom alla inte var analyserat....

1. Vilket märke använder ni?
2. Vilken sort inom märket använder ni? (t ex krafft - grund -)
3. Hur mycket ger du när du rider / hästen resp. vilar?
4. Vad har du för häst, ras, storlek?
5. Hur mycket rider du per vecka?
6. Och till sist: varför valde du fodret du använder?

Extrafråga: Använder du hö eller hösilage? (hur mycket ger du om dagen)

//Domino_s

Sv: Vad använder ni för kraftfoder?

vi använder både krafft Grov och Sport. Inget havre.
Kalk, salt och mineraler får de också, järntillskott till de som behöver.
Vi har travhästar.
Unghästarna får 1 - 2.5kg groov om dagen.
Tävlingshästarna får 1kg på morgonen och 2kg på kvällen
De Tränas 3 - 4 ggr i veckan. Nu på sommaren får de bara mat när de har tränats, men på vintern varenda dag. de går fortfarande ute om nätterna.
Min får för tillfället ingen mat alls, hon har precis satts igång och jag vil inte att hon ska få korsförlamning. Finns ff en massa gräs ute eftersom vi har många stora hagar.

Vi fodrar också med ensilage på vintern, lite torrare (finns inget som heter hösilage).

Mustang
Original
Har inte satt foderstaterna ännu eftersom båda hästarna håller på att sättas igång....
1 fullblodskorsning valack 1.64, ett sto knabstrupperkorsning (blir lätt tjock) 1.60
Kör 2+1 (rider 2 dagar, vilar 1 och sen löper de på)
Största anledningen är att de inte är havre i Mustang Original och valacken tål det ej.

Extrafråga: Använder du hö eller hösilage? (hur mycket ger du om dagen) Jag kör hösilage, vet ej exakt....brukar ta på en höft....;)

Vi fodrar också med ensilage på vintern, lite torrare (finns inget som heter hösilage).

De e ju konstigt att folk kan annonsera ut höilage på blocket bl a om det inte finns nåt som heter det....

Även om det nu inte skulle finnas, så är det ett bra namn på lite torrare ensilage....smidigt när man ska beställa så vet bonden exakt vad man vill ha....

Är det inte så att man använder olika "konserverings" vätskor....eller jag som fattat fel?....

[QUOTEVi fodrar också med ensilage på vintern, lite torrare (finns inget som heter hösilage).[/QUOTE]

Vad har de tagit bort hemma där du bor????:confused:

1. Åsebro Foder
2. Vinnare, Classic, Prestationshavre
3. Tävlingshästen 2,5 kg vinnare, 1 kg prestationshavre + ca 8 kg hösilage + salt, magnesium , e-vitamin
1.5-åringen 1,5 kg classic samt obegränsat med hösilage + krafft blå miner
4. Travare
5. Tävlingshästen tränas ca 3 ggr/veckan, 1,5-åringen varje dag (nyss inkörd)
6. Runda o fina hästar, smakligt foder, havren är absolut dammfri, pelletsen innehåller inga bindemedel och trillar lätt sönder.
7. Använder ganska torrt hösilage.

1. Vilket märke använder ni? Krafft
2. Vilken sort inom märket använder ni? (t ex krafft - grund -) Groov 125, Protein, (Müsli)
3. Hur mycket ger du när du rider / hästen resp. vilar? Nu håller jag på och ändrar hennes foderstat där målet är 0,5 groov 125 och 0,75 protein, förra vintern åt hon 0,8 müsli och 0,75 protein. Får 1/4 av det om hon vilar.
4. Vad har du för häst, ras, storlek? Fullblod, 160-165
5. Hur mycket rider du per vecka? Jag rider inte alls, men hon rids 6dagar
6. Och till sist: varför valde du fodret du använder? Kollade upp vad det fanns för något att köpa här jag bor och sen räknade jag ut hennes foderstat och köpte det som behövdes, när hon sen i våras behövde mer energi provade jag med groov istället.

Extrafråga: Använder du hö eller hösilage? (hur mycket ger du om dagen) Hö, idag äter hon 9kg + allt de andra inte äter upp :angel: Och det kan vara från ingenting till över 5kg.

Även om det nu inte skulle finnas, så är det ett bra namn på lite torrare ensilage....smidigt när man ska beställa så vet bonden exakt vad man vill ha....

Är det inte så att man använder olika "konserverings" vätskor....eller jag som fattat fel?....

OK, hur vet bonden EXAKT vilken ts du vill ha? Vad räknar DU som hösilage?

Det används inga konserveringsvätskor till det silage man använder till häst. Det ska vara (i hästmått mätt) väldigt blött för att det ska finnas något medel som fungerar. Kofacil Ultra är det jag hittills hittat som tar lägst ts, runt 45-50 % vill jag minnas.

Hippo
Musli Harmoni
Har inte börjat ge nåt än men ändrar inte inför kortare vila utan ger en jämn giva.
En welsh cob-04, 146,5 cm idag. + en paintkorsning-07, 120 cm nu. Kommer ev.en halvblodsvalack-01 senare, 165 cm.
Welshen går ca 3-4 ggr i veckan just nu.
Fräscht, lättillgängligt och havrefritt.
I vinter får dom fritt med bägge.

Krafft.

Groov 120... tror jag det heter? Inte säker på siffran.

2 kg/dag oavsett om hon står eller inte.

Varmblodig travare, 5 år 160 cm.

Kör varannan dag och rider någon gång däremellan.

Hon blir fin i hullet av det och lagom pigg utan att bli så stekhet och stressad som ren havre gör henne.

Hö, runt 13 kg/dag. Mer äter hon inte.

OK, hur vet bonden EXAKT vilken ts du vill ha? Vad räknar DU som hösilage?

Det används inga konserveringsvätskor till det silage man använder till häst. Det ska vara (i hästmått mätt) väldigt blött för att det ska finnas något medel som fungerar. Kofacil Ultra är det jag hittills hittat som tar lägst ts, runt 45-50 % vill jag minnas.

Jag kanske skrev lite luddigt....Han vet ungefär hur torra balar jag vill ha....Dom balar jag köper är i stort sett nästan helt torra....och ganska gröna....:)

Oki....tack för upplysningen, som sagt vet jag egentligen inte hur hösilage görs..(själva balningen fattar ja ju)..mer än att man sprutar på nåt för att de ska hålla sej....(antar jag)....Ska komma ihåg att fråga bonden nästa gång jag köper vad det är han använder....:idea:

//Domino_s

- Vilket märke använder ni?
Lusern - Krafft, havre o korn fr lantmännen
- Hur mycket ger du när du rider / hästen resp. vilar?
De får mellan 2-3.5kg när de jobbas, har de e vilodag dras fodret ner till drygt hälften
- Vad har du för häst, ras, storlek?
Halv- och fullblod, mellan 165-173cm
- Hur mycket rider du per vecka?
Mellan 3-6 dagar beroende på hur långt de kommit i utbildningen.
- Och till sist: varför valde du fodret du använder?
Har "alltid" fodrat med havre o korn, tycker de funkar bra så har inte sett någon anledning att byta. Lusern började jag med när jag fick en svårfödd häst, funkar bra de med.

Använder både hö o horse hage. Är mycke smidigare att ha med HH på tävling än hö + att om man får problem med kvaliten på höt så kan man smidigt gå över till bara HH ett tag utan att få problem med magarna(har tidigare haft problem med hö, men aldrig med HH).
Hästarna får runt 8-12kg

Svara alla: ensilage och hösliage görs på samma sätt, men det sk hösilaget är torrare än vanligt ensilage. Det ordet har kommit upp som ett mellanting mellan hö och ensilage, eftersom det är mer som hö i konsistensen, men är ändå ensilage.

Nej man sprutar inte på nåt, man plastar in gräset lufttätt så det håller sin vätskebalans. det blir torrare när man har låtit det torka mer inna man plastar, är då mer lättahanterligt och väger mindre.

Senast ändrad av en moderator:

Svara alla: ensilage och hösliage görs på samma sätt, men det sk hösilaget är torrare än vanligt ensilage. Det ordet har kommit upp som ett mellanting mellan hö och ensilage, eftersom det är mer som hö i konsistensen, men är ändå ensilage.

Ja. Det finns alltså :cool:

Immer

ja, ordet finns.
Det är som slang dom för dem.

Hippo + Lusern och betfor
Hippo Bas Cool, Kraft Hackad Lusern
ca 2,5kg Hippo ca 1kg Lusern vilket som
engelsk fullblod, vallack 12 år, ca 160cm
Försöker motionera honom minst 5dagar i veckan, gärna 6-7
Gav honom Hippo Grow Alfa för att få upp honom i vikt, men då han blev väldigt het av detta ville jag bytta till något havrefritt. Ville fortsätta på Hippon så blev rekomenderad detta. Både jag och hästen trivs bra med fodret :)

Jag ger hösilge. Ger ca 10 kg, men då dom får hösilaget ute på mogon och em vet jag inte mycket han petar i sig, men minst 8kg.

Senast ändrad av en moderator:

bondens egna havre, ska börja med eggersmanns musli.

för tillfället äter hon havre, betfor, mineraler.

om muslin passar bra ihop med analysen på höet så blir det classic.

eftersom hästen ännu inte är inriden så får hon endast det hon behöver just nu. kommer ökas i behov beroende på hur hårt arbete det blir. inridningen börjar i november.

halvblod, sto, 3 år, ca 164-165 cm hög.

rider inget men ute och går mycket samt lättare longering. tömkör ibland.

jag vill ha det så bra som möjligt men så enkelt som möjligt. ska byta stall i månadsskiftet och där kommer hon inte äta betfor, utan istället muslin. det blir enklare så eftersom jag har så oregelbundna tider som jag kommer till stallet. jag vill inte göra iordning frukostmaten till dagen efter redan klockan 14.00 vissa dagar och då låta betforen stå så länge...
jag har använt mig av eggersmann innan och var nöjd då så tror det kommer gå lika bra nu.

just nu äter hon hösilage ca 11-13 kg om dagen. sedan i det nya stallet blir det hö, så vet ej än hur mycket hon ska ha.

havrekross och kornkross .betfor

2 kg kornkross och 1 kg havre kross 0,5 kg betfor 1 dl jäst

korsning 14 år 176 cm

rider 5-6 dagar

blir fin i hullet av det och lagom pigg

hösilage , runt 9kg/dag.

Groov 120... tror jag det heter? Inte säker på siffran.

2 kg/dag oavsett om hon står eller inte.

Varmblodig travare, 5 år 160 cm.

Kör varannan dag och rider någon gång däremellan.

Hon blir fin i hullet av det och lagom pigg utan att bli så stekhet och stressad som ren havre gör henne.

Hö, runt 13 kg/dag. Mer äter hon inte.
Idag 15:56

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 871
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 053
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 798
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka