Vad ändrar ni i ert dräktiga stos liv?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
S

Svanhild

Satt o funderade lite igår vad folk gör med sina dräktiga ston? Jag vet ju allt från ston som bara går i hagen till ston som rids o körs så gott som hela dräktigheten o sen med fölet vid sidan...

Vet att det var en tråd tidigare i år där folk spydde galla på dem som inte låter sina ston vara heltidsmammor:crazy:

Varför gör du som du gör med ditt sto o vad gör du med henne? Vad ändrar ni på efter stoet är konstaterat dräktigt? I vilka perioder ser träningen o tillvaron ut hur?

Sv: Vad ändrar ni i ert dräktiga stos liv?

Mina ston får ta det hyfsat lugnt de känsliga dygnen efter att det tagit sig, jag rider ut i skogen och gör inga avancerade grejer.

Efter dygn 45 och fram tills de börjar bli lite tjockare, ca 5-6 månaden rider jag som vanligt. Tävlar t.o.m. till o med 5e mån som man får om jag har en tävlingshäst.

Efter 6e mån brukar jag rida lugnare, men jag lyssnar alltid på stoet. Mitt ena märks knappt att hon är dräktig förrän det är 1-2 mån kvar, hon VILL ut och ridas. Den andra slutade jag rida när det var några månader kvar då hon verkade tung och tyckte det var jobbigt.

Efter fölning börjar jag rida igen när fölungarna är ett par månader. Bara kort i början och i hagen bredvid betet så fölungen kan vara med, sedan får fölungen stanna i hagen bredvid hos de andra fölen och mammorna.

När den blir såpass så man kan lämna den mer helt och hållet börjar jag rida ut samt träna lite mer specifierat. Detta blir strax innan avvänjning skulle jag tro.

Jag rider inte mitt sto första 45-50 dygnen, utan hon får betsessemester. Sen rider jag på som vanligt (vilket i mitt fall innebär motionsridning, ej tävling) tills hon säger ifrån. Och sagt ifrån har hon gjort tydligt båda sina dräktigheter och det i månad 6 redan. Då har hon fått gå som ”hagskrotare” tillsammans med sina andra dräktiga kompisar och så har vi tagit promenader vid hand i stället ibland. Som högdräktig dock vill hon inte ens det, det är hagen och kompisarna som gäller till 110%.
Jag känner henne utan och innan och det går inte att misstolka vad hon vill och inte vill. Och jag tycker att det är självklart att respektera hennes vilja, har jag bestämt mig för att avla – ja då får jag vackert stå över ridningen om hon inte vill. Det kan säkert vara jobbigt nog (har aldrig varit gravid själv, men har ju hört) med alla hormoner som påverkar, humör som svänger osv. Så att tvinga henne till ridning…Nä.

Detta är ju helt individuellt. En del säger ifrån, andra trivs ypperligt med att motioneras lite lätt även som högdräktiga, man får ju lyssna på hästen helt enkelt.
Tävla och åka på träningar skulle jag aldrig göra med ett dräktigt sto, pga smittorisken.

Rida kommer jag att börja göra i höst, när lilleman är runt halvåret. Dom får gå sommaren lång tillsammans med flocken och bara skrota.
Gå tillsammans kommer dom göra till årsskiftet ungefär på lösdrift, dom kommer att vänjas av när dom är trötta på varann.

Jag har ett "avelssto" dvs hon rids aldrig. Hon har en gamal senskada fram så när jag fick köpa henne av uppfödaren så sa han att detta är ingen "ridhäst", detta är ett "avelssto"... Med de menar jag ju inte att man inte ska/kan rida på ston man avlar på. Men som redan nämnts över här så skulle jag ALDRIG, ALDRIG åka iväg och tävla med ett dräktigt sto, det är för stor smittorisk med det.

Låter stoet vila/ridas lätt när hon vart hos hingsten..runt 2-3 veckor tar jag det lungt, sen rids det som vanligt, fast blir aldrig så..Tänker alltid på "fölet", så det blir aldrig den där sista galoppen..
I år red jag till hon hade ungefär 2-3veckor kvar till beräknad fölning, dock bara skritt sen ställdes hon av helt och hållet.

Började rida henne 5 dagar efter fölningen, 25-30min..sen ökas det allt eftersom han blir äldre, nu när han är 57 dygn är jag ute 1-1½ timme, han är kvar hemma i boxen:)

Mitt sto har inte blivit riden alls. Hon blev släppt på bete 1 månad innan betäckningen för att komma i brunst ordentligt. Efter betäckningen så har hon fått vara "hagskrotare", några promenader har det iofs blivit men då för att hon skulle få beta innan den nya hagen var klar. Hon har inte varit rastlös eller mått dåligt av det. känns som att hon uppskattat att bara bli pysslad med utan ridning.

Kunde inte sagt det bättre själv,mina hästar är ochså tävlingshästar som går i avel.
Så dom rids,tävlas och tränas tills dom eller TR säger ifrån.

Det här är hur jag har gjort med mitt sto:

Hon blev konstaterad icke dräktig efter 17 dygn, vet. sa att det var 100% säkert att hon inte var dräktig, jag beslutade att inte åka iväg till hingsten igen. Stoet lämna i lämnades ut på foder, reds som vanligt fram tills hon var i månad 8 då fodervärden tyckte att hon blivit tjock, tog ut vet. och visst var hon dräktig :D Red henne några ggr när jag tog hem henne sen sa hon ifrån, då gick jag endast ut och gick med henne fram tills några veckor innan fölning.

Jag började rida henne när fölis var två veckor, red då i hagen med fölet löst, det handlade om ca 10 min skritt, barbacka. När han var 7 veckor gammal började jag rida ut på mamman och lämnar då fölet i boxen. Både han och stoet är cool lugna trots att de är ifrån varandra. Jag rider ca 1 - 1½ tim. Jag går ut med båda två i grimma ibland, går då själv eller med en kompis =)

//Diana

Svala är 14 år och förhoppningsvis dräktig för fjärde gången. I år har hon inget föl. Hon kommer ridas 3-4 gånger i veckan skogsturer i lugnt tempo under hösten/vintern.
Vi brukar börja rida lite smått när fölet är 3-4 månader.

Mitt sto har inte blivit riden alls. Hon blev släppt på bete 1 månad innan betäckningen för att komma i brunst ordentligt. Efter betäckningen så har hon fått vara "hagskrotare", några promenader har det iofs blivit men då för att hon skulle få beta innan den nya hagen var klar. Hon har inte varit rastlös eller mått dåligt av det. känns som att hon uppskattat att bara bli pysslad med utan ridning.

Det där är så olika på hur hästar är :) Min 5-åring som har ett 3v-föl nu är jätteklängig och vill att jag ska greja med henne, och borsta duger liksom inte. Så henne kommer jag antagligen börja rida om ca 3 v när fölis är 6-7 v gammal för att hon kryper ur skinnet annars. ;)

Min gamla häst (23 år) måste ridas igång annars kommer hon aldrig få upp några muskler igen om hon ska hinna tappa allt.

Hehe, min dam är väl en latmask :D

Nevars, när vi köpte henne så var hon halt och inte dräktig. Hon fick vila i ca ½ år och var rent ut sagt elak. Hon har varit elak de gånger hon har vilat, ända till hon blev dräktig. Då blev hon helt förbytt och var mysig och ville bli borstad och stå och njuta bara. Hon har varit jättelugn och mest njutit av dräktigheten :love:

Har 23-åringen fått föl?

Mina ston går enbart som avelsston. De går i hagen med stokompisarna och fölen och mumsar mest mat. Någon gång ibland tas de ut en och en på ridbanan för att röra lite på sig så de får individuell hantering inför eventuella utställningar. De pysslas med om kvällarna då de tas in vinterhalvåret.

det är mitt första föl på mitt sto så jag vet inte alls hur eller vad förändringarna blir. just nu så e hon i dygn 27 (om inget hänt) å hon har nu semester så att allt ska fästa mm tänkte sätta igång henne runt dygn 50. vi motionsrider bara så det är sedan upp till henne hur länge hon vill. detta blir hennes år så det blir glatt jag som får anpassa mig efter hennes behov.

Mitt sto går på bete, är inte riden alls sedan seminering och tänker inte göra det heller. Hon ska bara slappa i hagen o ha det bra. Hon är ganska pigg o sprallig att rida o jag vill inte stressa upp henne.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
Senast: Freazer
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 789
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 735
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka